دنیای‌اقتصاد- گیلان - مجتبی عابدینی بی‌بالانی: براساس آخرین سرشماری مرکز آمار، استان گیلان پیرترین استان کشور است و این بدین معنا است که مشکلات سالمندی مشکلات سال‌های آینده ما خواهد بود که این مهم نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و درازمدت است. دکتر علی داوودی، مدیرکل انتقال خون استان گیلان با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گفت: آمار نشان می‌دهد که بیش از ۸ درصد جمعیت استان را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند، با افزایش سن، نیاز به نظام سلامت به خصوص در بخش‌های قلب و عروق و همچنین بروز سرطان‌ها افزایش می‌یابد و این مهم نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده است.

وی مرگ و میر سالانه استان را حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر به شکل طبیعی عنوان کرد و افزود: ۴۶ درصد از این تعداد به دلیل حوادث قلبی و عروقی،۱۲ درصد بر اثر ابتلا به سرطان و ۹ درصد نیز بر اثر حوادثی نظیر تصادفات، غرق شدگی و ... فوت می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان آموزش را در پیشگیری بسیار حائز اهمیت دانست و ادامه داد: سازمان انتقال خون به عنوان عضوی از نظام سلامت کشور تا سال ۲۰۲۵ باید با یک نگاه حمایتی و برنامه‌ریزی درست ۳ هدف پیشگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ارائه خدمات مطلوب‌تر و همچنین پیشگیری از سرطان‌ها را در برنامه خود بگنجاند و پیگیری کند.

داوودی به پراکندگی‌های قومی و ژنی در استان اشاره کرد و گفت: حدود ۱۲۰۰ بیمار تالاسمی علامت دار(ماژور) در استان وجود دارد که ۲ تا ۳ و برخی نیز ۴ بار در ماه نیاز به دریافت خون دارند و سازمان انتقال خون استان نیز کیسه‌های خون فیلتردار را که حداقل ۱۰۰ دلار برای دولت هزینه در پی دارد، به صورت رایگان در اختیار بیماران تالاسمی قرار می‌دهد، خوشبختانه میانگین عمر بیماران تالاسمی ما بالا رفته است. وی افزود: همچنین همه ساله با فرارسیدن فصل بهار و کشت باقلای محلی و بروز بیماری فاویسم (نوعی حساسیت که توسط باقلای محلی در کودکان به ویژه کودکان پسر مشاهده می‌شود) افزایش مصرف خون و فرآورده‌های آن را در استان شاهد هستیم.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان گیلان، در سال گذشته و در پی کشت و باروری باقلای محلی گیلان حدود ۳۰۰ نفر دچار بروز این نوع بیماری و حساسیت شدند که لزوم توجه و مراقبت بیشتر به خصوص در کودکان را در این فصل می‌طلبد؛ زیرا حتی در برخی از مواقع با عبور از کنار بوته‌های این محصول نیز حساسیت ایجاد می‌شود.

دکتر داوودی ادامه داد: بیماری فاویسم به دنبال ورود باقلای محلی پدیدار می‌شود و متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص علل این مهم به‌دست نیامده است؛ زیرا همان فردی که به باقلای محلی حساسیت نشان می‌دهد، به همین محصول استان‌های دیگر کشور که تا چند وقت پیش در بازار وجود داشت، هیچ‌گونه حساسیتی ندارد که البته این موضوع در حال بررسی است.

وی گفت: برای جلوگیری از دورریز خون، کیسه‌های خون ۱۰۰ سی‌سی مخصوص اطفال را طراحی کرده‌ایم و این مهم را با پزشکان و بیمارستان‌ها نیز مکاتبه کرده‌ایم تا از دورریختن بخشی از خون کیسه‌های ۴۵۰ سی‌سی جلوگیری شود.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان در پایان از پوشش منطقه غرب گیلان توسط پایگاه انتقال خون در انزلی خبر داد و گفت: زمینی به ارزش ۶ میلیارد تومان توسط یکی از خیرین به این سازمان اهدا شده که با راه‌اندازی و احداث پروژه بزرگ پایگاه انتقال خون انزلی، بخش غرب استان پوشش داده خواهد شد.