دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های مشترک در اولویت برنامه این شرکت قرار دارد و شرکت ملی حفاری ایران در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند. مهندس احمد قلعه بانی در مراسم گرامیداشت سی‌ویکمین سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران به فرمان امام‌خمینی(ره) افزود: به این منظور شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد در مدت کوتاهی همه میدان‌های مشترک را با استفاده از منابع داخلی و بانکی در قالب قراردادهای اجرایی مورد بهره‌برداری قرار دهد.

وی نقش حفاری در تحقق این اهداف را اساسی ارزیابی و اظهار کرد: هم اکنون شرکت ملی حفاری ایران در فازهای ۹، ۱۰، ۱۷ و ۱۸ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در حال حفاری چاه‌ها است و در آینده نزدیک عملیات حفاری در فاز ۱۴ را نیز آغاز می‌کند، این در حالی است که این شرکت پیش از این در حفاری فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی نقش‌آفرینی کرده است.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت ملی نفت ایران، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این شرکت بیش از ۷۰ میلیارد دلار پروژه از جمله در طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در حال اجرا دارد.وی با بیان اینکه در سال ۸۹ با جذب سرمایه از منابع داخل کشور واوراق مشارکت به میزان دو برابر جذب سرمایه داشتیم، افزود: این میزان تنها در پارس جنوبی بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۸ تا ۹ میلیارد دلار برسد؛ این در حالی است که این رقم در سال گذشته برابر با ۵/۴ میلیارد دلاربوده است. وی ظرفیت تولید نفت کشور را در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز دانست وافزود: در صورت ادامه فروش قیمت نفت با بشکه ای ۹۰ دلار، پیش‌بینی می‌شود که درآمد حاصل از نفت وگاز در سال ۹۳ به ۲۵۰ میلیارد دلار برسد.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه اگر در ۵ سال آینده میزان سرمایه‌گذاری لازم انجام شود به هیچ وجه کوچک ترین خلأیی در تولید این ثروت ملی ایجاد نمی‌شود از اکتشاف میادین جدید نفت وگاز در آینده نیز خبر داد که توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد.مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تا کنون ۳ هزار و۶۴ حلقه چاه توسط شرکت ملی حفاری ایران حفاری شده است، اذعان کرد: در برنامه پنجم نیاز به ۲ هزار و۵۰۰ حلقه چاه برآورد شده است این بدان مفهوم است که ما در هر سال به ۵۰۰ چاه و در هر دو روز به یک چاه نیاز داریم.قلعه بانی تاکید کرد: به منظور حفاری این تعداد چاه به حدود ۱۳۰ دکل حفاری نیاز است، این در حالی است که تا سال ۹۰ تعداد دکل‌های حفاری کشور به ۸۱ دستگاه افزایش می‌یابد.

اختصاص ۱۰ درصد درآمد‌های نفتی به توسعه صنعت نفت

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم از اختصاص ۱۰ درصد درآمدهای نفتی به توسعه صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه خبر داد.

حمیدرضا کاتوزیان با بیان این مطلب اظهار کرد: این موضوع در بررسی تدوین برنامه پنجم توسعه در قالب ماده‌ای جدید از سوی کمیسیون انرژی به این برنامه اضافه شده است.وی با بیان اینکه اختصاص ۱۰ درصد از درآمد نفت به توسعه صنعت نفت در برنامه پنج ساله توسعه، نشان‌دهنده توجه ویژه نمایندگان به ضرورت توسعه و تحول در صنعت نفت است، افزود: با توجه به اهمیت نقش نفت در دستیابی به اهدف چشم‌انداز ضروری است که در حوزه‌های توسعه، بومی نمودن و خودکفایی آن گام برداریم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف کلان نفت و گاز و جایگاه ایران در برنامه ۲۰ ساله (افق ۱۴۰۴) نقش صنعت حفاری در تحقق این برنامه را با اهمیت دانست و افزود: شرکت ملی حفاری ایران در سه دهه فعالیت خود نقش مهمی در اکتشاف و تولید نفت کشور ایفاکرده است.

بومی‌سازی بیش از ۱۶ هزار قطعه حفاری

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز تلاش برای بومی کردن صنعت حفاری را اقدامی با ارزش دانست و گفت: در چهار سال گذشته تا به امروز نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نوع قطعه حفاری که همه آن‌ها در گذشته از خارج وارد می‌شد توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی شدند.حیدر بهمنی با بیان اینکه تعدادچاه‌های تکمیل شده حفاری در دهه چهارم تاسیس شرکت به ۱۳۹حلقه رسیده است که نسبت به سال گذشته ۳۰ حلقه بیشتر است، گفت: شرکت حفاری همیشه رو به رشد بوده است وهمواره راندمان شرکت با راندمان سال گذشته آن بسیار متفاوت بوده است.

بهمنی همچنین در ادامه برپایی نمایشگاه تخصصی حفاری را فرصتی برای نمایش توانمندی‌های این صنعت عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه در آغاز فعالیت خود را تنها با سه شرکت آغاز کرد و امروز تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به ۱۲۵ شرکت رسیده است که بالای ۷۰ درصد اقدامات حفاری و ساخت تجهیزات در دست این شرکت‌ها قرار دارد.