کشتی‌های متعلق به تمامی قاره‌ها می‌توانند در دریای مازندران تردد کنند

دنیای اقتصاد - ساری - علی‌اصغر خسروی: استاندار مازندران گفت: حضور تجار و بازرگانان در هیچ کشوری به معنای بیگانه محسوب نمی‌شود و دریای مازندران نیز از لحاظ بستر تجارت متعلق به همه است و کشتی‌های همه قاره‌ها می‌توانند برای تجارت در آن تردد کنند. به گزارش روابط‌عمومی استانداری مازندران، علی‌اکبر طاهایی در نشست با ژاکلین استاندار آستراخان روسیه، با اشاره به تاکید روسای‌جمهور دو کشور ایران و روسیه مبنی بر عدم حضور نیروهای بیگانه در دریای خزر، گفت: حضور تجار و بازرگانان در هیچ کشوری به معنای بیگانه محسوب نمی‌شود و دریای مازندران نیز از لحاظ بستر تجارت متعلق به همه است و کشتی‌های متعلق به تمامی قاره‌ها می‌توانند برای تجارت در آن تردد کنند.

طاهایی ضمن استقبال از نظر استاندار آستارخان مبنی بر ارتباط مستقیم تجار و بازرگانان دو استان، اظهار کرد: اراده دولت‌ها و دو استان بر توسعه مناسبات است از این رو باید از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را کرد و حجم مناسبات تجاری را افزایش داد.

وی تجار و بازرگانان را سربازان خط مقدم تجارت و اقتصاد معرفی و اذعان کرد: خرسندیم که تلاش‌های آمریکا برای ایجاد تفرقه بین دولت‌ها و ملت‌ها نتوانست در بین کشورهای این منطقه نفوذ کند، چراکه مراودات کشورهای حاشیه دریای مازندران بیش از گذشته در حال افزایش است.

استاندار مازندران با بیان این که بیش از نیمی از مساحت حدود ۲۴ هزار کیلومتر مربعی مازندران پوشیده از جنگل و مرتع است، خاطرنشان کرد: علاوه بر مراتع حدود ۵۰۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز درجه یک در این استان وجود دارد.

طاهایی با اشاره به اینکه مازندران علاوه بر کشاورزی، یک استان صنعتی ا‌ست، عنوان کرد: کارخانه صنایع چوب و کاغذ ساری تنها کارخانه وابسته به چوب کشور است که در حال حاضر نیز از پوست درخت که تاکنون به عنوان ضایعات مدفون می‌شد، یک نوع کود عالی شیمیایی تولید می‌کند.

وی از آمادگی روس‌ها برای استفاده از این طرح با کمک مستقیم کارخانه صنایع چوب و کاغذ استان خبر داد.

مقام عالی استان در ادامه گفت: از آنجایی که مازندران از لحاظ ساخت قطعات خودرو قابلیت‌های فراوانی دارد مقرر است عملیات اجرایی کارخانه خودروسازی در شهرستان ساری طی سفر سوم ریاست جمهوری آغاز شود.

وی با بیان این مطلب که مازندران ظرفیت‌فراوانی در عرصه‌های گوناگونی همانند معادن، فرودگاه‌ها، کشاورزی، گردشگری، علمی، صیادی، سواحل و بنادر دارد، تصریح کرد: بندر امیرآباد باتوجه به برنامه‌هایی که دارد، در آینده نزدیک به قطب محوری بنادر شمالی ایران تبدیل خواهد شد.

طاهایی همچنین از تولید ۷۰ هزار تن انواع ماهی، احداث دو پالایشگاه بزرگ فرآورده‌های نفتی که در دست پیگیری است، فعالیت سه شهرک صنعتی و ۳ هزار واحد صنعتی بزرگ به عنوان دیگر قابلیت‌های استان یاد کرد و خبر داد: محققان درصدد تولید نوع جدید از نارنگی هستند که در فصل بهار قابل برداشت باشد.

وی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی گفت: استان مازندران درصدد است تا ضمن واردات دام زنده از روسیه و سایر کشورهای منطقه، یک مزرعه دامپروری در آستراخان ایجاد کند. استاندار مازندران در پایان برای ایجاد دفاتر نمایندگی به منظور فروش محصولات تولیدی آستراخان در مازندران اعلام آمادگی کرد و پیشنهاد داد تا با همت دو استان کالایی با برند مشترک تولید شود.

در ادامه این نشست ژاکلین، استاندار آستراخان روش‌های زندگی دو کشور را شبیه یکدیگر دانست و گفت: تلاشمان بر این‌ است که مناسبات تجاری، کشاورزی، توریسم، کشتی‌سازی و غیره بین دو استان را گسترش دهیم.

وی ضمن قول مساعد برای رفع مشکل صدور ویزا برای برخی از تجار ایرانی، خواستار راه‌اندازی دوخط پرواز از مازندران به آستراخان شد. ژاکلین با اشاره به مرغوبیت میوه‌‌های مازندران، واردات مستقیم انواع میوه این استان به آستراخان را خواستار شد و افزود: در بازگشت از تجار و موسسات بزرگ تجاری می‌خواهیم تا همکاری نزدیکی با تجار مازندرانی داشته باشند. وی ضمن حمایت از طرح‌های استان در زمینه غلات، دام زنده و گوشت، ابراز کرد: طرح تهیه کود از پوست درخت با استقبال بسیار خوبی مواجه خواهد شد.

استاندار آستراخان در پایان اعلام کرد که در سفرهای آتی، تعدادی گردشگر و توریست از روسیه به مازندران سفر خواهند داشت.

براساس این گزارش در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌ توسعه همکاری بین دو کشور به امضا رسید.