ساماندهی حاشیه نشینان بیرجندی

دنیای‌اقتصاد - بیرجند- حمید قربانی: فرماندار بیرجند با اشاره به تاکید استاندار خراسان جنوبی بر حل مشکل حاشیه‌نشینی در این شهر، گفت: در این بخش باید تا پایان امسال شاهد حل بخش عظیمی از مشکلات باشیم. بر اساس این گزارش، محمد علی قاسم‌زاده نداف در جلسه شورای اداری شهرستان بیرجند افزود: تقاضای ما از افرادی که بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز در این مناطق کرده‌اند این است که به امتیازات و اقداماتی که دولت برای‌ آنان پیش‌بینی کرده است، توجه کنند.

وی افزود: آمادگی داریم تمام حاشیه‌نشینان را در محمدشهر بیرجند ساماندهی و با اعطای زمین و تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اسکان آنان را ساماندهی و خدمات شهری را برای آنها تامین کنیم.

وی با بیان اینکه گسل بیرجند شرقی و غربی است، یادآور شد:‌ حاشیه‌نشینان بیرجند با زلزله چهار ریشتری نابود می‌شوند و اگر چنین اتفاقی بیفتد با بحران جدی مواجه می‌‌شویم.

فرماندار بیرجند جمعیت کنونی شهر بیرجند را ۲۲۰ هزار نفر دانست و گفت: بخش عمده‌ای از این افراد حاشیه‌نشین هستند که از این تعداد نیز بخشی داخل محدوده هستند و خدمات می‌گیرند و بخش اعظمی خارج محدوده شهری هستند و انتظار خدمات دارندکه با توجه به قرار گرفتن این عده در مسیر رودخانه‌ها و گسل زلزله امکان خدمات برای آنان نیست.

تامین آب مسکن مهر

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهری خراسان جنوبی نیز در ادامه این جلسه گفت: امسال حدود ۱۳ هزار مسکن مهر در استان تحویل متقاضیان می‌شود که از این تعداد ۹ هزار و ۴۰۰ واحد در شهرستان بیرجند است که حدود ۱۷۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد.

سید مجتبی عراقی‌زاده افزود: البته بحث انتقال آب به خراسان جنوبی به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی شبکه آبی بیرجند را قدیمی‌ترین شبکه آبی ایران دانست و یادآورشد: با توجه به خشکسالی‌های متعدد منابع آبی استان خشکیده‌اند و در حال حاضر ۴۶۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.وی اظهار کرد: ۵۰ درصد از مشترکان آب خراسان جنوبی ساکن شهرستان بیرجند بوده که همین امر سبب شده شهرستان بیرجند بیشترین حجم کار این شرکت را به خود اختصاص دهد.‌

وی افزود: از سفره‌های آب زیرزمینی نیاز به برداشت ۲ هزار و ۴۴۰ لیتر آب بر ثانیه داریم؛ در حالی که آب این سفره‌ها حدود یک‌هزار و ۹۸۰ لیتر است.

مدیر‌عامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استان ما جزو خشک‌ترین استان‌ها است و به تناسب کاهش حجم آب سفره‌های زیرزمینی، کیفیت آب پایین آمده و آب به سمت شوری گرایش پیدا می‌کند.‌

اینترنت آسان در منازل

عضو هیات‌مدیره شرکت مخابرات خراسان جنوبی نیز در این جلسه از اجرای طرح اینترنت آسان در سطح استان خبر داد و افزود: با استفاده از این طرح هر فرد در خانه بدون نیاز به کارت اینترنت با تلفن منزل به اینترنت وصل شده و بهای اینترنت را از طریق قبض تلفن پرداخت می‌کند و دیگر نیازی به مراجعه به کافی‌نت‌ها نیست.

سالاری در خصوص شاخص‌های مخابراتی بیرجند گفت: در ابتدای دولت نهم ۶۷ هزار تلفن منصوبه داشتیم که در حال حاضر این آمار به ۱۲۸ هزار رسیده است.

سالاری با بیان اینکه تلفن‌های مشغول به کار نیز از ۵۵ هزار به ۹۱ هزار افزایش یافته است، تصریح کرد: ۳۰ مرکز مخابراتی در ابتدای دولت نهم در بیرجند وجود داشت که امروز به ۸۴ مرکز رسیده و دفاتر خدمات ارتباطی هم از پنج دفتر به ۲۱ دفتر در سطح شهرستان بیرجند رسیده است.

وی اظهار کرد: تلفن‌های ثابت روستایی از ۵۶ هزار به ۲۷۶ هزار مشترک رسیده و روستاهای دارای ارتباط نیز از ۲۸۹ روستا به ۴۹۰ روستا افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره مخابرات استان ضریب نفوذ تلفن ثابت روستایی را در ابتدای دولت نهم ۹/۱۶ درصد و در حال حاضر ۸۶/۲۳ درصد اعلام کرد و گفت: دفاتر آی‌سی‌تی روستایی نیز از یک مورد به ۴۳ دفتر در شهرستان بیرجند رسیده است و برای هر دفتر بین ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

وی تعداد تلفن‌های همراه استان را نیز در ابتدای دولت نهم ۱۲ هزار و ۸۰۵ مشترک در بیرجند اعلام کرد که امروز به ۱۸۰ هزار و یک مشترک افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: مخابرات آمادگی دارد شماره تلفن‌های مسکن مهر را به نام تعاونی‌ها و بعدا به صورت رایگان به نام اعضا انتقال دهد یا تعاونی‌ها باید اسامی اعضای خود را بدهند تا خدمات مخابراتی سریع‌تر منتقل شود.