اندیمشک پیشتاز مسکن مهر در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: طرح یک هزار واحدی مسکن مهر اندیمشک همزمان با دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. استاندار خوزستان در سفر یک روزه به این شهرستان که با هدف بررسی اوضاع اشتغال، سرمایه‌گذاری و مسکن صورت گرفت، در شورای مسکن شهرستان اندیمشک با اشاره به پیشرفت مناسب این طرح در اندیمشک اذعان داشت: پروژه یک هزار واحدی مسکن مهر اندیمشک که به یاد یک هزار شهید این شهرستان در حال اجرا است در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

حجازی افزود: به‌رغم اینکه اجرای طرح مسکن مهر در اندیمشک با تاخیر آغاز شد، اما با همتی که پیمانکاران و تعاونی‌ها نشان دادند، اندیمشک جزو پیشتازان مسکن مهر استان شد و تنها شهرستانی است که کل تعهد خود را در سال‌جاری عملیاتی می‌کند.

حجازی با اشاره به نصب تابلوی روزشمار صد روزه برای بهره‌برداری از پروژه مسکن مهر اندیمشک گفت: در صورت بروز هرگونه مشکل ۵۰۰ واحد در ۲۲ بهمن و۵۰۰ واحد دیگر تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی به بخش مسکن روستایی نیز اشاره کرد و گفت: خوزستان در جذب اعتبارات مسکن روستایی رتبه نخست کشوری را دارا است و بیش از ۹۰ درصد ساخت و ساز‌های مربوط به این بخش انجام شده و بیشتر سهم ۸۹ نیز منتج به عقد قرارداد شده است.

تحقق ۳۵ درصد مازاد اشتغال

حجازی همچنین در نشست کارگروه اشتغال شهرستان اندیمشک اظهار کرد: در این نشست مشکلات فراروی ۱۲ طرح تولیدی، زیربنایی و اشتغالزا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای رفع مشکلات این طرح‌های مشکل‌دار، ۲ میلیارد و۳۰۰ میلیون ریال تعهد قطعی از سوی بانک‌های عامل استان برای خروج واحد‌های تولیدی از چرخه واحد‌های مشکل‌دار ایجاد شد.

وی با بیان اینکه از این میزان حدود یک میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان سرمایه ثابت و۶۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش است، گفت: خوشبختانه با جلسات تخصصی که در این زمینه گرفته شده است مشکلات واحد‌های تولیدی کاهش یافته است و این موضوع خود می‌تواند به رونق هر چه بیشتر منطقه کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه تعهد شهرستان در سال‌جاری ایجاد ۳ هزار و۳۲۷ فرصت شغلی از ۸۲ هزار فرصت در کل استان است، اظهار کرد: سهم شهرستان در ۶ ماه نخست سال جاری یک هزار و۶۱۷ فرصت است، اما آنچه که با مستندات محقق شده، تعداد یک هزار و۹۴۴ فرصت است که این رقم قطعی شده حدود ۱۶ درصد بیش از میزان تعهد ۶ ماه شهرستان را نشان می‌دهد.

حجازی افزود: حدود یک هزار و۵۲ فرصت شغلی دیگر نیز ایجاد شده است، اما به جهت آنکه در تعهد اولیه محاسبه نشده یا با مستندات لازم وارد سیستم یارانه‌ای نشده است، به آمار قطعی اضافه نشده است که در صورت ثبت حدود ۳۵ درصد مازاد بر تعهد ۶ ماه امسال اشتغال ایجاد شده است.

استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه چند طرح بزرگ تولیدی طی یک ماه آینده در اندیمشک تعیین تکلیف می‌شود و با اشاره به تامین اعتبار ۱۲ طرح در شهرستان تصریح کرد: در این راستا مشکلات کارخانه بزرگ لبنیات سازی اندیمشک بررسی شد و با توجه به تکنولوژی بالا و کیفیت محصولات تولیدی کارخانه و نظر به تولید محصولات دامی فراوان در شهرستان و نیاز استان مقرر شد با رفع موانع موجود این واحد با ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ظرف ۲ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

حجازی با اشاره به پالایشگاه اندیمشک گفت: با تلاش نماینده، استانداری و فرمانداری توافق‌نامه با نهاد‌ها و بخش‌های غیردولتی به عنوان سرمایه‌گذار در پالایشگاه اندیمشک امضا شده و مقرر شد عملیات اجرایی پروژه با ظرفیت پالایش ۱۵۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال استارت بخورد. وی یاد آورد شد: با اجرای این طرح در دوره پروژه ۳ هزار و در دوره بهره‌برداری نیز ۱۵۰۰ فرصت شغلی در شهرستان تامین خواهد شد.

مقام عالی دولت در ادامه به رفع مشکلات کارخانه سیمان آریا اشاره کرد و افزود: این واحد تولیدی با تعهد ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی و۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی در گیرودار اعتبارات ارزی ریالی بود که با تصمیمات اخذ شده مقرر شد مشکلات اعتباری آن با بانک ملی رفع گردیده و محصولات این واحد تا سال ۹۰ روانه بازار شود.

به گفته حجازی مشکلات تامین اعتبار وتعیین فایناسور داخلی و خارجی پتروشیمی اندیمشک نیز در کارگروه تخصصی مطرح خواهد شد و از اواخر سال‌جاری اقدامات اجرایی این طرح نیز انجام می‌شود.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای اندیمشک در پذیرش مهاجر گفت: اندیمشک به سبب سابقه تاریخی ارتباطی با استان‌های همجوار به ویژه لرستان و ایلام همواره به عنوان دروازه ورود مهاجر به استان تلقی می‌شود. هم‌اکنون نیز بهره‌برداری رسمی از آزاد راه خرم‌آباد پل زال که نقطه ثقل حمل و نقل غرب به شمال کشور می‌باشد، ظرفیت اندیمشک را برای سرریز مهاجر به استان افزایش داده و موجب توسعه ورونق هر چه بیشتر آن می‌شود.

وی همچنین در ادامه پروژه سد بالارود در اندیمشک را از جمله مهم‌ترین طرح‌های منطقه عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری از این سد، حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی زیر سد شرب وسیراب می‌شوند.

به گفته حجازی اندیمشک دارای جلوه‌های بسیار زیبای گردشگری می‌باشد که می‌توان با سرمایه‌گذاری در این بخش، با توجه به ترانزیت بالای آن اشتغال بسیاری را ایجاد کرد.

حجازی همچنین در ادامه از ساخت شهرک معدنی خوزستان در اندیمشک خبر داد و افزود: اندیمشک سرشار از معادن کوهی رودخانه‌ای است و می‌توان گفت یکی از قطب‌های تولید مصالح استان است، به همین منظور نیز مجوز احداث شهرک معدنی اخذ شده و جانمایی آن نیز انجام شده است.

به گفته حجازی با این اقدام علاوه بر ساماندهی و تمرکز معدن‌داران و پوشش دادن کل نیاز معدنی استان، زمینه لازم برای صادرات به کشور‌ها حوزه خلیج فارس و به ویژه عراق فراهم می‌شود.