دغدغه‌های یارانه‌ای صنایع در استان مرکزی

دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: زمان و نحوه اجرای طرح یارانه‌ای دولت این روزها به بحث داغ میان کارشناسان و فعالان اقتصادی تبدیل شده که بعضا با انتقاد نسبت به عدم شفافیت در خصوص چگونگی اجرای جراحی بزرگ اقتصادی کشور به تعبیر دولت نیز همراه بوده است، البته در این میان اظهارات متفاوتی هم از راهکارهای پیش‌‌بینی شده برای کاهش تبعات و پیامدهای ناشی از حذف یارانه‌ها از زبان مسوولان دولتی شنیده می‌شود. اما هرچه به زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، تب و تاب اجرای این طرح در میان صنعتگران بیشتر می‌شود، این موضوع در استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی کشور نیز قطعا دغدغه‌های واحدهای مختلف صنعتی را به همراه دارد. هر چند مسوولان وزارت صنایع اخیرا با اعلام خبر اجرای بسته حمایتی بخش صنعت وعده کنترل آسیب‌های احتمالی این بخش را داده و از روش‌های حمایتی پیش‌بینی شده همچون پرداخت تسهیلات در قالب خط اعتباری ویژه هزینه انرژی، مدیریت واردات،‌ اعطای کمک هزینه تولید و... خبر داده‌اند، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحبان صنایع استان مرکزی با توجه به تجربه‌های گذشته در اجرای اینگونه طرح‌ها که نمونه بارز آن را می‌‌توان محقق نشدن وعده‌ها در خصوص طرح آمایش صنعتی استان دانست، نگرانی نسبت به اجرای مناسب برنامه‌های حمایتی وعده داده شده هنوز برطرف نشده است.

در همین ارتباط با منوچهر توسطی، رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم و دیدگاه‌های وی را در خصوص پیامدهای هدفمند شدن یارانه‌ها در بخش صنعت و همچنین بسته حمایتی اعلام شده برای این بخش جویا شدیم.

صنایع هنوز اطلاعات روشنی ندارند

رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی با بیان اینکه برای اجرای صحیح این طرح باید آگاهی و شفافیت لازم برای بخش‌های مختلف جامعه از جمله صنعت وجود داشته باشد، گفت: اطلاعاتی که تاکنون در اختیار بخش صنعت گذاشته شده دارای ادبیات مناسب برای درک مدیران همه واحدهای صنعتی نیست و به نظر می‌‌رسد بیشتر شامل حال تعدادی از واحدهای بزرگ صنعتی مورد توجه دولت نظیر فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم می‌شود. توسطی تصریح کرد: در حالی که به جز این واحدهای بزرگ صنعتی، صنایع کوچک و متوسط هم در سطح استان فعالیت دارند که بخش عمده ای از اشتغال و تامین نیازهای داخلی ما مربوط به این واحدها است و حذف یارانه حامل‌های انرژی تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده و هزینه تولید محصولات آنها دارد و در حال حاضر مهم‌ترین نگرانی بخش صنعت است.

وی با تاکید بر اینکه با هدفمند شدن یارانه‌ها به عنوان یکی از اقدامات مورد نیاز در کشور که منجر به استفاده منابع ملی جهت سرمایه‌گذاری‌های بهتر توسط دولت شود موافقم، افزود: قطعا اجرای این طرح عظیم نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در کشور و از جمله بخش صنعت است تا شاهد کمترین تبعات و آثار منفی باشیم.

توسطی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی می‌توان نسبت به اجرای درست طرح‌های وعده داده شده در بسته حمایتی بخش صنعت امیدوار بود، گفت: به اعتقاد بنده در بسته حمایتی اعلام شده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط چندان مورد توجه و حمایت قرار نگرفته‌اند و با عنوان تاثیرپذیری اندک از این نوع صنایع نام برده شده، در حالی که دولت باید آثار و تبعات ناشی از اجرای طرح را برای همه واحدهای صنعتی مورد توجه قرار دهد.

نحوه توزیع عادلانه تسهیلات یک مشکل اساسی است

توسطی نحوه توزیع عادلانه تسهیلات و منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به واحدهای مختلف را مشکل اساسی و جدی دانست و گفت: توزیع منابع و درآمد حاصل از اجرای طرح شاید در خصوص برخی از صنایع سبب جبران هزینه‌های تولید در اثر حذف یارانه حامل‌های انرژی شود که حتی در این خصوص نیز بنده اعتقادی به این موضوع ندارم؛ چرا که نظارت قوی و جدی لازمه توزیع مناسب و عادلانه یارانه‌ها است.

رییس خانه صنعت و معدن استان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به این سوال که به نظر می‌رسد خانه صنعت و معدن استان نتوانسته نقش و جایگاه قابل توجهی در پیگیری مشکلات فعلی واحدهای مختلف صنعتی در استان داشته باشد، اینگونه پاسخ داد: متاسفانه در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان در سطح استان حضور تشکلی به نام خانه صنعت و معدن چندان تاثیرگذار نیست و چند تشکل خصوصی محدود در بخش صنعت در تقابل با مجموعه دولتی با حق رای قرار می‌گیرند، بنابراین خواسته‌ها و مطالبات بخش صنعت بیشتر مطابق سیاست‌های دولتی است تا اهداف و پیشنهادات تشکل‌ها.