دنیای اقتصاد - اصفهان: با تلاش کارکنان فولاد مبارکه در تعمیرگاه مرکزی و با همکاری شرکت آبکاری فلزات کارون، غلتک‌های مسی خط قلع‌اندود (کنداکتور رول) فولاد مبارکه بازسازی و علاوه بر صرفه‌جویی ۵‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون ریالی، خرید این نوع غلتک‌ها از خارج از کشور منتفی شد. مرتضی ‌هاشمیان، تکنسین آماده‌سازی کارگاه مکانیک تعمیرگاه مرکزی با بیان این مطلب و با اشاره به مشخصات این غلتک‌ها گفت: این غلتک‌ها با طول کلی ۳۵۰۰ میلی متر و قطر ۶۰۷ میلی متر، دارای بدنه‌ فولادی و سه لایه روکش از جنس‌های نیکل به ضخامت ۳۰ تا ۱۰۰ میکرون، مس به ضخامت ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ میکرون و همچنین کروم به ضخامت حدود ۲۰۰ میکرون است.هاشمیان وظیفه این غلتک‌ها در خط تولید را انتقال الکتریسیته به سطح ورق قلع اندود شونده معرفی کرد و با اشاره به وظیفه مهم این نوع غلتک‌ها در خط تولید افزود: این پروژه از سال ۸۵ برای گروه‌های تحقیقاتی مختلف تعریف شد و امکان تعمیر آن در داخل کشور، با توجه به اینکه در آن زمان سابقه‌ اجرای لایه مس با این ضخامت و در این ابعاد در داخل کشور وجود نداشت و همچنین حداکثر تجربه‌های موجود حاکی از روکش کاری قطعاتی به ابعاد ۵۰۰‌میلی‌متر و با ضخامتی کمتر از ۵۰‌میکرون بود، مورد بررسی قرار گرفت.

هاشمیان تصریح کرد: با اجرایی شدن کار، ابتدا روش‌های مختلفی همچون پاشش حرارتی، الکترولیز، روش‌های مکانیکی و... مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با فعالیت تحقیقاتی طولانی مدت و تلاش کارکنان و کارشناسان تعمیرگاه مرکزی و با همکاری شرکت آبکاری فلزات کارون، فرآیند الکترولیز مس تدوین و قطعاتی به صورت نمونه جهت تست ساخته شد.وی ادامه داد: پس از موفقیت در اجرای نمونه‌های آزمایشی، یک خط آبکاری کامل شامل حوضچه‌ها، مکانیزم‌های چرخاننده، ترانس‌های برقی، سیستم‌های تهویه و کنترل دما و کنترل فرآیند و... ساخته و راه‌اندازی شد و در نتیجه اولین غلتک واقعی طی یک فرآیند ۳ مرحله‌ای در مدت ۷ روز، روکش کاری شد که نتیجه کار بسیار مطلوب و موفقیت‌آمیز بود.

وی افزود: پس از مراحل روکش کاری، عملیات سنگ زنی و مونتاژ این غلتک در کارگاه مکانیک تعمیرگاه مرکزی انجام و در نهایت پس از تحویل به خط تولید، بلافاصله مونتاژ آن در خط قلع اندود صورت گرفت.