گردشگری در کردستان شکوفا می‌شود

دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: سفرهای استانی دولت نهم به استان زیبا اما ناشناخته کردستان و اجرایی شدن مصوبات بخش گردشگری و توسعه زیرساخت‌های آن سبب شده است تا گردشگری این استان از شکوفایی و بالندگی ویژه‌ای برخوردار شود. این شکوفایی گردشگری، رونق اقتصادی و افزایش درآمد مردمان این استان را به دنبال دارد. کارشناسان معتقدند توسعه گردشگری یکی از راه‌های اصلی بهبود و رشد اقتصادی استان کردستان است و با فراهم آوردن این فرصت راهبردی علاوه بر تنوع بخشیدن به اقتصاد محلی، سبب اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم هم می‌شود. امروزه با اجرایی شدن طرح‌های دولت در بخش گردشگری در استان کردستان، این استان به یکی از استان‌های گردشگر پذیر کشور تبدیل شده است.

بازدید سالانه بیش از پنج‌میلیون مسافر از کردستان در سه سال اخیر نشانه‌ای از بالندگی و شکوفایی این بخش مهم اقتصادی است.

افزایش زیرساخت‌های گردشگری از جمله افزایش تعداد هتل و تخت‌ها، اماکن توریستی و اقامتی، جاذبه‌های گردشگری و بهبود و اصلاح راه‌های دسترسی به جاذبه‌های تاریخی و اماکن دیدنی استان کردستان به همراه سایر زیرساخت‌های اصولی از جمله بهبود وضعیت راه‌ها و جاده‌های استان سبب شده است تا در ۲۰روز تعطیلات نوروز امسال بیش از سه‌میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر از کردستان دیدن کنند.

با اجرایی شدن مصوبات بخش گردشگری سفرهای استانی دولت نهم به استان کردستان این حوزه در مسیر شکوفایی و پیشرفت قرار گرفته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این باره گفت: دولت در سفر نخست خود به استان کردستان با هدف توسعه گردشگری ساخت پنج هتل را تصویب کرد که تاکنون سه هتل از این تعداد ساخته و در حال بهره‌برداری است.

علی فعله گری افزود: هتل ماد سقز، هتل سه ستاره نجنه بانه و هتل پنج ستاره لاله سنندج با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله مصوباتی است که سبب رونق گردشگری در استان کردستان شده است.

به گفته وی، تا قبل از دو سفر هیات دولت به استان کردستان ۱۹ هتل با یک‌هزار و ۳۰۰ تخت وجود داشت که با اجرایی شدن مصوبات هیات دولت این آمار به ۲۲ هتل با ظرفیت دو‌هزار تخت رسیده است.

هیات دولت در سفر نخست خود به استان کردستان مصوبات زیادی را برای توسعه گردشگری استان کردستان اختصاص داد که بر اساس یکی از این مصوبات مقرر شد ۱۰ منطقه باباگرگر قروه، دوکانان، صلوات آباد، امامزاده عقیل و قمچای بیجار، اورامانات، زیویه سقز، آبیدر سنندج، دیواندره و منطقه باشماق مریوان به عنوان مناطق نمونه گردشگری و دریاچه زریوار مریوان هم به عنوان قطب گردشگری و رودخانه‌های سقز، قشلاق و گزیره هم به عنوان محور گردشگری تعیین شوند.

فعله گری ادامه داد: تاکنون مطالعات جامع برای دو منطقه نمونه گردشگری باباگرگر قروه و اورامانات به صورت صد‌ درصد اجرایی شده است و مطالعات امکان سنجی ۸ منطقه دیگر نیز پایان یافته است که نتیجه آن در بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان تصریح کرد: مصوبه تبدیل دریاچه زریوار به عنوان قطب گردشگری استان هم صد‌درصد انجام شده است و با مشخص شدن تکلیف اراضی، آماده جذب سرمایه‌گذار است. این مقام مسوول گفت: احداث سه پارک جنگلی استان کردستان در صلوات آباد سنندج، سد بانه و آبیدر به همراه کمپینگ اقامتی برای گردشگری با مشارکت شرکت توسعه گردشگری، اختصاص ۵/۱ میلیارد‌ ریال برای بهسازی موزه خانه کرد، بهسازی و تجهیز موزه سنندج، بازسازی حمام حاج صالح سقز، مرمت و تجهیز موزه فرش بیجار و ساماندهی موزه‌های استان از محل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۸۶ از دیگر مصوبات هیات دولت در سفر نخست به کردستان بود.

فعله گری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی مبلغ ۱۵ میلیارد‌ ریال اعتبار توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ساماندهی و مرمت محورهای گردشگری نظیر آبیدر، باغات مردوخ و اماکن مذهبی نظیر پیر خضر و پیرالیاس از محل لایحه متمم بودجه از دیگر این مصوبات بود.

وی ادامه داد: اختصاص مبلغ یک‌میلیارد‌ ریال در سال ۱۳۸۵ و مبلغ پنج‌میلیارد‌ ریال در سال ۱۳۸۶ برای ایجاد زیرساخت‌های پارک آبیدر سنندج از دیگر مصوبات دولت در بخش گردشگری برای کردستان بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: تاکنون ۸۰ ‌درصد مصوبات سفر نخست هیات دولت به استان کردستان در بخش گردشگری اجرایی شده است.

فعله گری افزود: هم اکنون احداث پارک جنگلی سد بانه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تعیین پارک دوکانان به عنوان منطقه نمونه گردشگری و تعیین زیویه سقز به عنوان منطقه گردشگری ملی با صد درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده‌اند.

وی ادامه داد: در سفر دوم هیات دولت به استان کردستان مصوبه تامین تسهیلات بانکی برای احداث ۱۵ مجتمع خدمات بین راهی توسط بخش غیردولتی تصویب شده است که تاکنون برای چهار مجتمع آن تامین سرمایه شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از تصویب ۲۵ منطقه نمونه گردشگری شامل شش منطقه در بانه، چهار منطقه در سروآباد، سه منطقه درپالنگان، سه منطقه در سنندج، دو منطقه دردیواندره، یک منطقه در بیجار، دو منطقه در سقز، سه منطقه در قروه و دو منطقه در دهگلان در سفر دوم هیات دولت به کردستان خبر داد و گفت: مطالعه امکان سنجی ۱۳ روستای هدف گردشگری در استان کردستان از دیگر مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به کردستان است که اکنون در دست مطالعه است.

با توجه به مجموعه فرآیندهای اجرایی که در حوزه گردشگردی بر مبنای مصوبات دولت انجام شده است، به نظر می‌رسد توسعه گردشگری در کردستان می‌تواند در توسعه همه جانبه این استان موثر باشد.