ضرب‌الاجل برای تدوین طرح جامع آب

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: طرح جامع آبرسانی خوزستان که با هدف حذف موازی کاری، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، بررسی وضعیت اقتصادی طرح‌های در حال اجرا به لحاظ اقتصادی در دراز مدت با اولویت سرمایه‌گذاری کمتر و اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت در راستای بلند مدت است، می‌تواند با آبرسانی کم‌هزینه و با کیفیت در استان راهگشای بخش زیادی از مشکلات این بخش تا افق ۱۴۱۵ باشد. به منظور تدوین این طرح شرکت‌های آب وفاضلاب استان، شهری و روستایی به همراه سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی امر مکلف شدند، کلیه طرح‌های اجرا شده، در دست اجرا و پیشنهادی خود را تلفیق کرده و به مشاور ارائه دهند.

در این راستا مقرر شد تا یک مشاور مادر، ضمن بررسی کمی و کیفی وضعیت موجود آب شرب، تمام طرح‌های آبرسانی را که توسط مشاوران متعدد دستگاه‌های مربوطه ارائه می‌شود، جمع‌آوری و این اطلاعات را در قالب طرح‌های کوتاه و بلندمدت با افق زمانی مشخص برای بهره‌برداری تلفیق و ارائه کند. بر این اساس به دستگاه‌های مربوطه تا ۲۵ تیر ماه جاری فرصت داده شد تا نقشه‌های خود را ارائه دهند و مشاور مادر نیز مکلف شد در مدت ۱۵ تا ۲۰ روز هم‌پوشانی‌ها، خلأها و دیگر موارد موجود در این طرح را در محیط GISمشخص کند و تا اواسط مرداد ماه طرح را به کارگروه به منظور برآورد هزینه‌ها ارائه دهد.

با توجه به اینکه در صورت تهیه کامل این طرح، اقدامات جدید و رویکردهای موثرتری در زمینه آب شرب استان اتخاذ می‌شود و حتی اختصاص ردیف‌های اعتباری به پروژه‌های آب تا حد زیادی منوط به تهیه این طرح می‌شود، مشاور طرح موظف شد تا به منظور تسهیل در اجرای پروژه از پرداختن به جزئیات به طور موقت دوری کند و هر چه سریع‌تر و پیش از تنظیم بودجه سال ۹۰ طرح را ارائه دهد. همچنین در جلسه انسجام‌بخشی کارگروه مقرر شد تا دو شهر دشت آزادگان و اندیمشک به صورت پایلوت وارد کار شوند و اطلاعات به صورت جامع در طرح الگویی پیاده شوند تا در صورت جواب دادن این رقم به کل استان تعمیم داده شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه از آغاز مطالعات طرح جامع آبرسانی به شهرهای خوزستان در سال ۸۴ تاکنون، ۱۵هزار‌میلیارد ‌ریال برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری و هزینه شده است، اظهار کرد: بر این اساس از زمان بهره‌برداری طرح، تا ۳۰ سال آینده تمامی تدابیر برای تامین و انتقال آب به شهرهای خوزستان و نیاز ساکنان تمامی مناطق شهری و روستایی این استان به آب شرب اندیشیده شده است. سید جعفر حجازی ضمن تاکید بر تسریع در تدوین این طرح با بیان اینکه ضروری است طرح جامع آبرسانی استان تا پایان مهر ماه تصویب شود ودستگاه‌های مربوطه نیز نهایت تلاش خود را جهت تحقق این امر اعمال کنند، افزود: از آنجایی که سال ۹۰ به عنوان اولین سال تنظیم برنامه پنجم توسعه تلقی می‌شود و اگر طرحی بعد از تنظیم بودجه در این سال ارائه شود، نمی‌تواند ردیف اعتباری بگیرد، ضروری است با توجه به نزدیک شدن به آغاز برنامه پنجم توسعه هرچه سریع‌تر طرح جامع آبرسانی استان ارائه شود.

به گفته وی، در صورت عدم ارائه طرح جامع آبرسانی استان تا پیش از تنظیم بودجه سال ۹۰، این طرح نمی‌تواند در طول برنامه پنجم مجوز اجرا بگیرد؛ به همین منظور نیز پیگیری جدی آن از ابتدای سال در دستور کار استان قرار گرفته است. استاندار خوزستان ضمن تاکید بر تنظیم سند بالادستی که در قالب شش خط انتقال است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمانی موجود ضروری است تا با حذف موازی‌کاری‌ها در راستای سرعت بخشیدن به پروژه‌ها اطلاعات موجود برای تنظیم سند بالا دستی را جمع‌بندی کنیم.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح تاسیسات موجود حذف نمی‌شود و از ظرفیت‌های موجود در بخش آب خام بهره‌مند می‌شویم، خاطر‌نشان کرد: سیاست کلی بر آن است که دو خط آب خام و مصرفی لحاظ شود، همچنین به سمت دو خطه کردن مسیر تاسیسات گام برداریم. وی در ادامه با بیان اینکه طرح جامع آبرسانی استان در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اجرا می‌شود، یادآور شد: در طرح کوتاه‌مدت اصلاح شبکه وخطوط استان در بازه سه ساله پوشش داده می‌شود، در طرح‌های میان مدت نیز پوشش خطوط انتقال و باز‌سازی و تقویت تصفیه‌خانه در فاصله پنج تا هفت ماهه در دستور کار قرار می‌گیرد.وی با اشاره به اینکه طرح‌های بلند مدت به واقع طرح‌های کوتاه‌مدت و میان مدت را نیز در دل خود جای می‌دهد و با اتمام آنها وارد کار می‌شود، افزود: برای تامین آب شهرها و روستاهای استان در بلندمدت و اجرای این طرح حداقل یک‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تا سال ۱۴۱۵ آب شرب استان را تضمین و تمام مشکلات کمی و کیفی آب را حل کند.

حجازی همچنین با تاکید بر اینکه مشاور باید در کلان موضوع نگاه کلی داشته و تنها نگاه شهرستانی نداشته باشد، تصریح کرد: سیاست کلی ما با توجه به اجرا شدن قانون هدفمند کردن یارانه قیمت تمام شده آب است که بدون احتساب سرمایه‌گذاری باید بهترین قیمت باشد و این قیمت به نحوی تعیین شود که مردم از عهده پرداخت آن برآیند. از این رو مشاور باید ضمن شناخت وضعیت موجود آب در استان با تجزیه و تحلیل طرح‌های در حال اجرا را ارائه کرده و نه به عنوان بانک اطلاعاتی، بلکه با مشاوره وظایف هر دستگاه را تعیین کند.