تدوین مطالعات طرح جامع منطقه آزاد انزلی

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: طرح راهبردی و جامع منطقه آزاد انزلی پس از حدود دو سال و نیم با هدف دستیابی به اهداف ایران ۱۴۰۴ پایان یافت. دکتر سید‌محمودرضا حسینی، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام این خبر گفت: در مسیر تهیه و تدوین این طرح ۳۵ تیم کارشناسی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی، محیط زیست، حمل‌ونقل، صنعتی، تجاری و سایر حوزه‌های مرتبط با منطقه آزاد انزلی فعالیت علمی-تحقیقاتی انجام داده‌اند.

وی افزود: طرح راهبردی و جامع منطقه آزاد انزلی به منظور تحقق اهداف قانونی مندرج در قانون نحوه اداره مناطق آزاد و استفاده بهینه از منابع، ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود و بالقوه در اقتصاد منطقه و کشور تهیه و تدوین شده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه این طرح توسط مشاوری از بخش خصوصی در اسفند ۸۶ آغاز شد، اظهار کرد: براساس این طرح، برای کارکرد‌ها و فعالیت‌های مختلف محدوده منطقه آزاد انزلی جانمایی‌ها و پهنه‌های مختلف در نظر گرفته شده است و با پایان یافتن این طرح مطالعاتی، نحوه استفاده از اراضی مربوط به حوزه‌ها و بخش‌های مختلف مسکونی، تجاری، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی، نیازمندی‌های عمومی و شهری و... محدوده ۳۲۰۰ هکتاری منطقه آزاد انزلی تعیین می‌شود، به طوری که اختصاص اراضی بر اساس پیش‌بینی و با نگاه به آینده جهت تحقق شعار پیوند اقتصاد ملی به بین‌المللی و نیازمندی‌های آینده صورت خواهد گرفت.

حسینی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد انزلی برای هرچه بهتر و کامل‌تر شدن این طرح در قالب بیش از ۲۵۰۰ ساعت کار کارشناسی، مطالعه و بررسی این طرح‌ها را در کارگروه‌های فنی و تخصصی انجام داده است.

وی گفت: پایه مطالعات طرح راهبردی و جامع منطقه آزاد انزلی تحقق توسعه پایدار است که در آن پویایی و رونق اقتصادی با حفظ محیط‌زیست، تقویت مشارکت عمومی، دستیابی به رفاه و سلامت اجتماعی بر اساس حفظ هویت فرهنگی است و بر اساس این مطالعات، منطقه آزاد انزلی منطقه‌ای سبز، هوشمند و جهانی خواهد شد.

حسینی در خصوص کارکرد طرح راهبردی و جامع در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: مطالعه روی تمامی مناطق موفق جهان نشان می‌دهد که این مناطق تهیه و تدوین برنامه‌های راهبردی را صدر اولویت‌های خود قرار داده‌اند؛ چراکه تدوین چنین طرح‌های مطالعاتی از استهلاک زمان و هدر رفت امکانات موجود ناشی از تغییرات مدیریتی جلوگیری کرده و زمینه‌های بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در منطقه آزاد را بر اساس مطالعات علمی فراهم می‌کند.

همچنین مهندس محمد مهدی قربانی، معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد انزلی ارزش مالی پروژه‌های زیرساختی و عمرانی در دست اجرای این منطقه را ۱۷۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر، ۷ پروژه عمرانی در منطقه آزاد در حال ساخت است که موج‌شکن بندر کاسپین با اعتبار ۱۰۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بزرگ‌ترین آنها است.

وی افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده برای ساخت موج‌شکن شرقی بندر کاسپین ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و موج‌شکن غربی ۴۳ میلیارد تومان است، هم‌اکنون موج‌شکن شرقی طبق قرارداد ۴۱/۱۰ درصد با اجرای لایه مغزه ۹۳۶ متر و موج‌شکن غربی نیز تاکنون ۰۱/۱۲ درصد با اجرای لایه مغزه و ۷۱۰ متر پیشروی داشته است.

قربانی ادامه داد: تقاطع غیر‌هم‌سطح ورودی به فاز تجارت منطقه آزاد انزلی دومین پروژه مهم در دست ساخت بوده و سبب اتصال بندر کاسپین به شبکه راه‌های سراسری کشور می‌شود.

وی گفت: کار ساخت این طرح با ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از ۱۳ خرداد سال گذشته آغاز و زمان پایان این پروژه نیز ۱۳ آبان سال ۹۰ پیش‌بینی شده است.

وی ۴ خطه کردن حسن رود- زیباکنار را پروژه‌ای دیگر در راستای رسیدن سازمان منطقه آزاد انزلی به اهداف توسعه ترانزیتی دانست و گفت: اجرای این پروژه به دلیل معارضینی که داشت با تاخیر انجام شد، ولی تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۴۴ میلیارد ریال نیز برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: ساخت ساختمان اداری سازمان با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال در مساحتی به میزان ۱۳ هزار مترمربع در ۷ طبقه و محوطه‌سازی بخش تجاری و خدمات منطقه آزاد انزلی با اعتبار سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و پیشرفت ۸۰ درصد از دیگر پروژه‌های مهم در دست ساخت منطقه است.

وی گفت: پروژه احداث پست برق ۲۰/۶۳ کیلو ولت منطقه در سال ۸۷ طی قراردادی با شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال نیز در حال ساخت است که این پست، توسط خط دو مداره‌ای به طول ۵/۱۴ کیلومتر که توسط پست ۶۳ کیلوولت شمالی (خواچکین) احداث شده، تغذیه می‌شود.

به گفته قربانی؛ منطقه آزاد انزلی دارای بافتی متشکل از ۱۴ روستا است که پیش از این از امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر آب، برق، گاز، مخابرات و راه بی‌بهره بودند.