بهشت‌های پنهان در پس آب و خاک

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: خوزستان یکی از نواحی تمدن خیز جهان است که بی‌شک یکی از عوامل مهم شکل‌گیری این تمدن شرایط طبیعی و اقلیمی این منطقه می‌باشد. سواحل زیبای خلیج فارس در جنوب، کوه‌های بلند برف‌گیر در شمال و جلگه پست و گرم در خاور، چشم‌انداز زیبا و اقلیم‌های متفاوت، یکی از زیباترین مناطق کشور را شکل داده است. آب فراوان، خاک مرغوب، اختلاف دما، نواحی مرتفع و کوهستانی و سواحل زیبای آن، نخلستان‌های سر به فلک کشیده، دریاچه‌های پشت سد‌ها، همه و همه خوزستان را به بهشت پنهانی در پس آب و خاک و شرجی‌هایش تبدیل کرده است.

به جد می‌توان گفت، خوزستان تمدن باستانی خود را مدیون رودخانه‌های متعددی است که در این استان جاری اند و نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر گردشگری مزایای بسیاری را برای این استان به وجود آورده است.

با توجه به اینکه بحث سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در چند سال گذشته از جمله مواردی بوده که در خوزستان به دلیل سود‌آوری و ایجاد اشتغال پایدار با صرف هزینه‌های اندک مورد توجه مسوولان قرار گرفت، در چند سال گذشته برای آبادانی این مناطق که شاید از چشم بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت نیز بازمانده‌اند از سوی سازمان میراث فرهنگی گردشگری استان اقدامات بسیاری صورت گرفته است که به برخی از مهم‌ترین سایت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشند، اشاره می‌شود.

روستا و آبشار شیوند

بهشتی پنهان در پس آب‌های مواج دریاچه سد کارون سه روستا و آبشاری که تاکنون بکر و دست نخورده باقی مانده است. این منطقه تشکیل شده ازسه روستای بزرگ شیوند، نوشیوند و پشت آسیاب به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر و به شکل مثلث. به گونه‌ای که رودخانه شیوند از میان این سه روستا عبور می‌کند. این مجموعه در دل منطقه حفاظت شده منگشت وشالو واقع شده که رودخانه کارون نیز از شرق آن می‌گذرد. آبشار بلند و مرتفع شیوند که از دل کوه فاصله‌ای حدود ۴ کیلومتری را طی می‌کند، گونه‌های گیاهی متنوعی دارد.

سایت گردشگری مال آقا

سایت تفریحی مال آقا واقع در بخش مرکزی دهستان قلعه تل از توابع شهرستان باغملک از دیگر جاذبه‌های خاص این استان است که با وجود چشم‌انداز‌هایی بی‌نظیر همچون کوه، چشمه، درختان بومی (بلوط و بادام وحشی) موج عظیمی از جمعیت گردشگر را به سوی خود می‌کشاند. به واقع می‌توان گفت، تمام عناصر طبیعت از جمله رودخانه، درختان و کوه‌ها دست به دست هم داده‌اند تا محیطی مناسب در خور گردشگری و امور تفریحی در یک منطقه کوهستانی با آب و هوای معتدل به‌وجود آورند.

این قسمت از شهرستان باغملک علاوه بر بهار و تابستان در فصل‌های پاییز و زمستان هم زیبایی خاص خود را دارد.

دریاچه سد دز

دریاچه سد دز یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که در سال ۱۳۴۱ پس از احداث سد بزرگ دز بر روی رودخانه دائمی و پرآب دز شکل گرفته است. این دریاچه در ۲۵ کیلومتری شهر دزفول و در ارتفاع ۳۵۴ متری از سطح دریا قرار دارد که سد دز بلندترین سد خاورمیانه بر روی آن واقع شده است. این رودخانه که از ارتفاعات کوه‌های بختیاری و اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد، پس از طی مسافتی و با شیب تند به سمت جنوب جریان یافته به سبب وجود شرایط ایده‌آل در منطقه سد دز پوشش گیاهی متنوع شرایط مطلوبی را به وجود آورده است.

چشمه آب معدنی گراب

چشمه آب معدنی گراب که در شهرستان بهبهان واقع شده است، از گذشته‌های بسیار دور تا به حال برای درمان بیماری‌های بسیاری مورد استفاده بوده است. در حوالی این چشمه بقعه‌ای وجود دارد به نام بقعه پیر عباس که کانالی نیز در کنار آن احداث شده است.

کت‌ها و سردهانه قنات دزفول

شهر دزفول که یکی از کهن‌ترین تمدن‌های ایران زمین به شمار می‌آید برروی ساختاری کنگلومرایی ساخته شده است که این سازند در عین حال که در مقابل ضربات تیشه انعطاف پذیر است، در مقابل فشارهای درونی زمین مقاومت بسیاری دارد، وجود این سازه‌ها به ساکنان این منطقه اجازه داده که کاریزهای رودخانه‌ای بسیاری را بدون نگرانی از ریزش‌های احتمالی در دل زمین حفر کنند. پس از تشکیل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری دز، دهانه قنات‌ها در این منطقه در عمق خاصی مسدود و چون در حاشیه رودخانه قرار دارند، برای اقامت تابستانه و تفریح در اختیار بازدید‌کنندگان و گردشگران قرار گرفته است. با توجه به استقبال نسل جدید از ورزش‌های آبی، تعداد زیادی غار کم عمق به نام کت در دل سازند کنگلومرایی حفر شد که در طول تابستان به عنوان تفرجگاهی برای مردم خوزستان و سایر استان‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبشار شوی

آبشارشوی که در شمالی‌ترین منطقه استان خوزستان و در شمال شهرستان دزفول در نزدیکی روستای سرتنگ قرار دارد، یکی از بلند‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است. از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به بیشه و جنگل با درختان بلوط، بید، انار، خرما و انگور اشاره کرد.

هورالعظیم

هورالعظیم، بزرگ‌ترین هوری است که از آب‌های کرخه، دو یرج و قسمتی از آب‌های اروند رود در مرز ایران و عراق تشکیل می‌شود. طول این باتلاق که در جهت شمال و جنوب در حدود ۱۵۰ کیلومتر و مساحت آن حدود ۷۱۰۰ کیلومترمربع می‌باشد از طرف شرق به وسیله شهرهای بستان، سوسنگرد و هویزه و از طرف غرب نیز به وسیله رودخانه دجله محدود شده است. سراسر این هور پوشیده شده از نی است که هر قدر به طرف داخل آن پیش می‌رویم، ارتفاع این نی‌ها بیشتر می‌شود. این باتلاق مجموعه‌ای از حیات وحش پرندگان و آبزیان است.

تالاب بین‌المللی شادگان

تالاب بین‌المللی شادگان که در جنوب استان واقع شده و از شمال به شادگان و خور، از جنوب به رودخانه بهمن‌شیر، از شرق به آب‌های خور موسی و از غرب به جاده دارخوین و آبادان منتهی می‌شود، آب مورد نیاز خود را از رودخانه جراحی و انشعابات آن، بارندگی‌های زمستانه و جزر و مد خلیج‌فارس تامین می‌کند. وسعت کل این منطقه به بیش از ۴۰۰‌هزار هکتار می‌رسد و ۲۹۶‌هزار هکتار از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش شادگان تحت حفاظت و کنترل می‌باشد. تالاب شادگان در ردیف تالاب‌های بین‌المللی عضو کنوانسیون رامسر است.

تالاب شیمبار (شیرین بهار)

تالاب شیمبار در منطقه حفاظت شده شیمبار و در امتداد رشته کوه‌های عظیم زاگرس در خوزستان قرار دارد. تالاب شیمبار که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات استان خوزستان متاثر از اقلیم مناطق کوهستانی می‌باشد، دارای آب و هوایی معتدل همراه با بارش‌های فراوان باران به خصوص در فصول پاییز و زمستان است. جامعه جنگلی وگونه غالب درختی منطقه بلوط ایرانی است که به وفور در منطقه مشاهده می‌گردد؛ هرچند تنوع زیستی گیاهان تالاب از مهم‌ترین شاخص‌های آن می‌باشد.

تالاب بامدژ

تالاب بامدژ که در ۴۰ کیلومتری شمال اهواز به طرف دزفول و در بین جاده آسفالته اهواز - اندیمشک و خط ‌آهن این دو شهر و کانال توانا و آبادی قلعه سحر قرار دارد با پوشش گیاهی که بیشتر از نوع نی و گیاهان شناور و غوطه‌ور است، منظره‌ای زیبا از طبیعت بکر استان را به نمایش گذاشته است.

آبشار آرپناه و آسیاب‌های آبی

در منطقه آرپناه لالی، چشمه بزرگی از دل کوه سرازیر می‌شود که در مسیر خود به شکل آبشارهای بسیار زیبایی در آمده که می‌تواند جاذب توریست باشد و در طول مسیر آب آن چند آسیاب وجود دارد که آسیاب‌های پلنگ و نهنگ از مشهورترین آنها هستند.