استقبال گسترده از مسکن مهر «خودمالک»

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: استاندار خوزستان بر ضرورت بستر‌سازی مناسب و رفع موانع در بخش مسکن استان تاکید کرد. سید جعفر حجازی در کارگروه مسکن استان، با اشاره به روند رو به رشد مسکن مهر به ویژه در بخش خود مالکان در استان اظهار کرد: در این راستا و با توجه به آمار قابل‌توجه متقاضیان در بخش خودمالکان ضروری است با فراهم کردن بستر روانی کار زمینه هرچه بیشتر استقبال مردم را فراهم ‌آوریم.

وی با بیان اینکه هیچگونه محدودیتی در تخصیص سهمیه مسکن مهر استان‌ها وجود ندارد و سهمیه آنها بر اساس تعداد متقاضیان لحاظ می‌شود، گفت: دولت در نظر دارد سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی بسازد و با توجه به شرایط ویژه‌ای که در این سیاست لحاظ شده باید تلاش کنیم تا هرچه بیشتر سهمیه استان را در بخش‌های مختلف این طرح افزایش دهیم و بدین وسیله مشکل مسکن مردم استان را رفع کنیم. حجازی همچنین بانک مسکن را مکلف کرد تا به منظور رفاه حال مردم تعداد شعبات خود در شهرستان‌ها را افزایش داده و از بوروکراسی اداری در این بخش بکاهد.

استاندار خوزستان در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت نوسازی شهر اظهار کرد: با توجه به پروژه‌های نوسازی و ایمن‌سازی که در بحث مسکن روستایی انجام شده خوشبختانه از روند مهاجرت به شهر‌های استان کاسته شده است از این رو می‌توان با ساماندهی حاشیه شهر، شاهد تغییر چهره شهر‌ها طی سه سال آینده باشیم.

جابه‌جایی ۲‌هزار واحد

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه از سال ۸۶ تاکنون محدوده بافت فرسوده ۲۹ شهر استان تعیین شده است، اظهار کرد: به این منظور مطالعات طرح تفضیلی شهر‌های اهواز، شوشتر، دزفول، آبادان، خرمشهر و ماهشهر رو به اتمام است.

خبیر مطالعات توانمندسازی شهر‌های ماهشهر، بندر امام و چمران را اتمام و مصوب شده عنوان کرد و با بیان اینکه مطالعات توانمندسازی در اندیمشک نیز تا مرحله سوم به اتمام رسیده است، افزود: در مسجد سلیمان نیز کلیه مراحل سپری شده و هر پنج مرحله طرح به تصویب ستاد شهرستان و استان رسیده است و از این پس باید فاز اجرا را آغاز کنیم. وی با بیان اینکه تا پایان سال ۸۸ حدود ۳‌هزار متقاضی نوسازی واحدهای مسکونی به بانک مسکن و سایر بانک‌های عامل معرفی شدند، گفت: انعقاد قرار داد این واحدها نیز رو به اتمام است و با توجه به مشکلات بسیاری که در این بخش در خصوص معرفی متقاضیان به بانک‌ها وجود دارد ضروری است تا فرمانداران در این بخش ورود کرده و توجه ویژه‌ای را اعمال کنند.

به گفته خبیر در سال جاری جابه‌جایی ۲‌هزار و۲۵۰ واحد در بافت‌های فرسوده به عنوان سهمیه برای خوزستان در نظر گرفته شده که ضروری است با همکاری فرمانداران هرچه سریع‌تر اعتبارات مربوط به این بخش جذب شود تا امکان افزایش سهمیه محقق شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ۱۷‌میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سکونت‌گاه‌های رسمی و ۶۸‌میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در استان هزینه شده است.

خبیر اعتبار هزینه شده در سکونت‌گاه‌های غیررسمی را ۱۰۱‌میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در این بخش با توجه به وجود مراکزی در استان که از نظر بافت شهری بسیار نامناسب بوده و امکان در جاسازی و قابلیت نوسازی را نداشتند طرح جابه‌جایی ۵هزار و۴۰۰ واحد مسکونی غیررسمی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: به این منظور شهرک صباغان در ماهشهر در ۸ هکتار با ۴۰‌میلیارد ریال اعتبار و تا سقف احداث ۱۲۰۰ واحد جابه‌جا می‌شود. در اهواز نیز ۷۰۰ واحد در کوی طاهر، امام خمینی، منبع آب و حصیر‌آباد به دو منطقه در سپیدار و صنایع فولاد منتقل خواهد شد که در این راستا فاز اول طراحی انجام شده و وارد فاز دوم جهت آغاز عملیات ساخت‌وساز خواهیم شد .

خبیر در ادامه با بیان اینکه درخواست جابه‌جایی ۳‌هزار واحد را ارائه کرده‌ایم که برای ۲هزار و۳۰۰ واحد زمین تهیه نشد و مقرر شد تا این تعداد در بین شهرستان‌هایی که دارای سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است توزیع شود، افزود: در این راستا طراحی فاز اول جابه‌جایی ۸۰۰ واحد در نوسازی شهرک یاسر امیدیه در دستور کار قرار دارد که با توجه به تملک زمین پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماه دوم سال جاری عملیات طراحی و نوسازی آغاز شود.

ساخت ۱۶‌هزار واحد مسکونی

مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان نیز در این نشست از دو برابر شدن سهمیه مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان خبر داد و با بیان اینکه سهمیه کشوری نیز از ۲۰۰‌هزار واحد در سال ۸۸ به ۴۰۰‌هزار واحد در سال جاری رسیده است، اظهار کرد: سهمیه تعیین شده در سال جاری برای خوزستان ساخت ۱۶‌هزار واحد مسکونی است که نسبت به سهمیه سال ۸۸ رشد دو برابری داشته است.