توقف ساخت هتل شوشتر

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: شوشتر با پیشینه تاریخی ۷‌هزار ساله که سنگ بنای آن نیز از همان ابتدا شهر بوده و گفته می‌شود که اولین شهری است که بعد از توفان نوح بنا نهاده شده است، همچنان فاقد هتل می‌باشد و تنها اقامتگاه شوشتر، مهمانسرای جهانگردی با ۱۰ اتاق خواب در حاشیه رود گرگراست که جوابگوی گردشگران نیست و این امر باعث می‌شود گردشگرانی که باید برای بازدید از آثار این شهر حداقل دو روز در شوشتر اقامت داشته باشند، ظرف چند ساعت از شهر خارج شوند و این مساله خود می‌تواند به رغم وجود پتانسیل‌های بسیار در شوشتر دلیل محکمی در عدم جذب توریست و گردشگر قلمداد شود. از منظر دیگر نیز امروزه بحث گردشگری و جذب توریست با توجه به حجم بالای درآمدزایی و اشتغال از جمله سیاست‌هایی است که به جد مورد توجه مسوولان امر قرار دارد و می‌توان به جرات گفت ضرورت توجه به این صنعت و تجهیز امکانات مورد نیاز آن است که می‌تواند نقش بسیار موثری را در توسعه و رونق مناطق گردشگری و تاریخی و ایجاد سرانه اشتغال بالا با توجه به حجم کم سرمایه‌گذاری برای عموم مردم منطقه در بر داشته باشد.

طرح ساخت هتلی سه ستاره در شوشتر در حالی با ۴۰‌درصد پیشرفت فیزیکی با عدم توجیه اقتصادی توسط کارشناس بانک صادرات تهران روبه‌رو شد که ضرورت احداث این مجموعه با توجه به مشکلات عدیده‌ای که همواره خیل عظیم گردشگران منطقه به جهت نبود امکانات اقامتی با آن دست به گریبانند، احساس می‌شود.

مدیر اجرایی پروژه هتل سه ستاره شوشتر در این خصوص بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی سرمایه‌گذار ساخت هتل شوشتر، در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب شد که از سوی بانک صادرات وامی برای ادامه ساخت این پروژه اختصاص یابد که در بازدیدی که کارشناس بانک صادرات تهران از این پروژه داشت، ساخت هتل ۳ ستاره در شهرستان شوشتر را بدون توجیه اقتصادی برای این بانک اعلام کرد.

بیات با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی در استان خوزستان بر لزوم ساخت هتل در شوشتر تاکید دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه شوشتر یکی از شهرهای باستانی و کهن در کشور و استان خوزستان می‌باشد و سالانه گردشگران و توریست‌های بسیاری به این شهرستان سفر می‌کنند، لزوم ساخت هتلی در حد نام بلند این شهر همواره احساس می‌شد.

وی افزود: این هتل که در بخش مرزی شهرستان شوشتر و در مجاورت شهرک ساحلی این شهر قرار دارد در کناره رودخانه کارون و مشرف بر بسیاری از ابنیه تاریخی این شهرستان بنا شده است.

وی افزود: ساختمان این هتل در زمینی به مساحت ۳ هکتار و زیربنای ۶‌هزار متر در بخش‌های مختلف طراحی شده که در حال حاضر سایت اصلی این پروژه تا مرحله سقف کار شده است.

مدیر اجرایی پروژه هتل شوشتر اذعان کرد: بیان این مطلب از سوی کارشناس بانک صادرات که ساخت هتل در شهرستان شوشتر توجیه اقتصادی برای بانک ندارد، با توجه به مصوب شدن طرح و اینکه این هتل در مکانی با چشم‌انداز مناسب قرار گرفته و طراحی خاص خودش را دارد و سالانه می‌تواند خدمات رفاهی مناسبی را برای گردشگران و مسافران به این شهرستان ارائه دهد، نمی‌تواند دلیل مناسبی برای عدم پایبندی این بانک به تعهدات خود در قبال این پروژه باشد.

سرمایه‌گذار ساخت هتل شوشتر نیز با اشاره به عمل نکردن بانک صادرات به تعهدات خود و با بیان اینکه هتل شوشتر با سرمایه شخصی ساخته شده است، گفت: تا به حال حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون‌تومان برای ساخت این هتل هزینه شده است و مقرر شده بود تا حدود ۴‌میلیارد‌تومان تسهیلات از طریق بانک صادرات به طرح تعلق گیرد که تاکنون این امر عملی نشده است.

آدامون با اشاره به ضرورت ساخت این هتل در شوشتر با توجه به عدم اقامتگاه مناسب دیگر یادآور شد: مطالعات طرح انجام شده است و کلیه استعلامات لازم نیز گرفته شده است، اما به رغم مصوب شدن دریافت تسهیلات بانکی توسط بانک صادرات، کارشناس بانک عدم توجیه اقتصادی و درآمدزایی طرح را پس از بهره‌برداری اعلام کرده است.

سرمایه‌گذار هتل شوشتر با اشاره به اینکه این طرح با توجه به وسعت خود می‌تواند حداقل زمینه اشتغال بیش از یکصد نفر را به صورت مستقیم فراهم کند، خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی مکان این هتل با دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر و وجود ۲۰‌هزار دانشجو و تعداد بسیار زیادی استاد پروازی و نبود مکان مناسب اقامتی، اجرای این پروژه امری بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه عدم زیرساختارهای مناسب و امکانات شهری می‌تواند به عدم رشد اقتصادی شوشتر و کاهش صنعت گردشگری منجر شود، تصریح کرد: فراهم کردن زمینه و امکانات مناسب رفاهی برای توریست و گردشگران در شوشتر با توجه به وجود آثار تاریخی بی‌نظیر و بی‌شمار در این شهر می‌تواند زمینه‌ساز حرکت اقتصادی‌، رونق و توسعه هر چه بیشتر شوشتر تلقی شود.

آدامون در پایان، یکی دیگر از مشکلات ساخت این پروژه را پرداخت عوارض به شهرداری شوشتر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نیز شهرداری شوشتر ساخت این هتل را متوقف کرده است و دلیل این امر را نیز عدم پرداخت عوارض اعلام داشته است، در حالی که طرح‌های گردشگری از پرداخت عوارض به شهرداری‌ها معاف هستند.