دنیای اقتصاد - بوشهر: مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در راستای اجرایی شدن اصل ۴۴قانون اساسی تاکنون یک‌هزار و ۴۵۳میلیارد و ۶۹۰‌میلیون‌ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر این استان انجام شده است. محمد راستاد در نشست بررسی وضعیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای بنادر استان بوشهر افزود: این میزان در زمینه تاسیسات روبنایی و تجهیزات برای تسریع در بهره‌برداری و افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر هزینه شده است. وی اظهار کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای طول اسکله‌های بندر بوشهر در چند سال اخیر به دو برابر یعنی دو‌هزارو ۱۱متر افزایش یافته است.

راستاد یادآورشد: با بهره‌برداری انجام شده از طرح‌های توسعه‌ای امکان پذیرش کشتی‌های با ظرفیت ۳۰‌هزار تن در بندر بوشهر فراهم شده است. وی با اشاره به مساحت حدود ۲۹ هکتاری فضای بارانداز و انباری بندر بوشهر اضافه کرد: ظرفیت تخلیه و بار‌گیری کالا نیز در بندر بوشهر به عنوان سومین بندر مهم کشور افزایش چشمگیری یافته؛ طوری که در چهار ماه امسال یک‌میلیون و ۳۴۲‌هزار تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: اسکله کوثر با ظرفیت پنج‌هزار تن و صرف اعتبار ۱۷۱‌میلیارد‌ریال در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

راستاد یادآورشد: ساخت ساختمان برج کنترل مخابرات دریایی و گمرک بندر بوشهر نیز که عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ با اعتبار ۱۶۵میلیارد‌ریال آغاز شده هم اینک ۹۶درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی افزود: لایروبی اسکله مسافربری بندر خارک نیز در سال ۸۶ با اعتبار ۵۰‌میلیارد‌ریال آغاز و هم اینک با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

این مقام مسوول با اشاره به پیشرفت ۷۰درصد فیزیکی ترمینال مسافربری دریایی خارک با اعتبار ۴۰‌میلیارد‌ریال اضافه کرد: ترمینال مسافری دریایی گناوه نیز که ساخت آن از سال ۸۷ با ۴۰‌میلیارد‌ریال آغاز شده است ۶۱‌درصد پیشرفت دارد. راستاد اظهار کرد: ساختمان برج کنترل ترافیک دریایی بندر خارک نیز با ۸۰‌میلیارد‌ریال اعتبار ۱۷درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: اسکله دیر نیز که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد با صرف ۳۴میلیارد‌ریال هزینه آماده بهره‌برداری است. وی افزود: ساماندهی بندر گناوه نیز از سال ۸۷ با اعتبار ۶۰‌میلیارد‌ریال آغاز و هم اینک با ۴۸درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

راستاد یادآورشد: ساخت ابنیه و تاسیسات موتور خانه سیستم اطفای حریق اسکله فجر و شبکه هیدرانت بندر بوشهر نیز از سال ۸۷ با اعتبار ۵۰‌میلیارد‌ریال آغاز و هم اینک ۶۸درصد پیشرفت دارد. وی گفت: برای بهره‌برداری از جزیره نگین به عنوان پس کرانه مهم طرح توسعه‌ای بندر بوشهر نیز ساخت قطعه اول راه ارتباطی از طریق جزیره صدرا به طول دو کیلومتر با اعتبار ۳۰‌میلیارد‌ریال در مرحله مناقصه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها میزان تخلیه و بارگیری کالا به عنوان یکی از شاخص‌های مهم فعالیت تجاری در بنادر استان بوشهر به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.