تشکیل کارگروه صادرات غیرنفتی در بوشهر

دنیای اقتصاد - بوشهر: رییس سازمان بازرگانی استان بوشهر گفت: آیین‌نامه جدید کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در هفت ماده و دو تبصره به تصویب وزیران عضو شورای عالی صادرات غیرنفتی رسید. سیدحسین حسینی‌محمدی در جمع مدیران اقتصادی استان بوشهر اظهار کرد: این مصوبه به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، ماده ۱۱۷ قانون برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تنفیذی در ماده ۳۶ قانون برنامه چهارم و با رعایت مصوبه ۱۱/۵/۸۴ با موافقت وزرای عضو شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی روبه‌رو شده است.

وی افزود: براساس این مصوبه کارگروه توسعه صادرات استان با حضور استاندار (رییس)، رییس سازمان بازرگانی استان (دبیر)، روسای سازمان امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و اتاق تعاون استان، سرپرست بانک توسعه صادرات (سایر بانک‌های تخصصی استان حسب مورد) مدیران کل گمرک، تعاون، استاندارد، راه و ترابری، فرمانده نیروی انتظامی و مدیرعامل شرکت نمایشگاهی استان (بدون حق رای) تشکیل می‌شود.

حسینی‌محمدی ادامه داد: براساس ماده ۲ این مصوبه وظایف و اختیارات کارگروه با رعایت سیاست‌ها و راهبردهای مصوب توسعه صادرات غیرنفتی مشخص شده است.

رییس سازمان بازرگانی استان بوشهر عنوان کرد: ‌تنظیم خط مشی‌های صادرات استان براساس سیاست‌های ابلاغی، تعیین کمک‌ها و تسهیلات قابل ارائه به بخش صادرات و رفع مشکلات و موانع آن، تدوین سیاست‌های حمایتی صادراتی، هدایتی، فنی، زیربنایی و اعتباری بخش صادرات استان، شناخت و تعریف عوامل و تنگناهای ساختاری صادرات استان و مشخص کردن اقدامات لازم برای تحقق جهش صادرات به شکل برنامه‌ریزی شده از جمله وظایف و اختیارات کارگروه تعریف شده است.

وی اضافه کرد: در آیین‌نامه جدید، نظارت و ارزیابی فعالیت دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌هایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند، تمهید امکانات و تسهیلات لازم برای نیل به اهداف کمی صادرات بخش‌های مختلف اقتصادی براساس نرخ رشد ۱۴‌درصد، تدوین اولویت‌های پژوهشی توسعه صادرات و ارائه به کارگروه تخصصی ذی‌ربط از اختیارات کارگروه است.

حسینی‌محمدی در ادامه گفت: طبق ماده ۲ این آیین‌نامه بر بررسی و تصویب طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی و پشتیبان صادرات در استان‌ها و پیشنهاد به مراجع ذی‌ربط، فراهم کردن تسهیلات لازم برای توسعه صادرات خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت کالا از استان تاکید شده است.

وی اظهار کرد: تشویق و ترغیب صادرکنندگان کالا و خدمات به دریافت استانداردها و گواهینامه‌های مرسوم در تجارت بین‌المللی، استفاده از روش‌های نوین در مبادله کالا که قابلیت رقابت تولیدات کشور را افزایش می‌دهند، افزایش سهم بخش غیردولتی در تجارت خارجی، تشویق توسعه سرمایه‌گذاری، تشویق توسعه سرمایه‌گذاری استان در امر صادرات از طریق شناخت قابلیت‌ها، امکانات، توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی، راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی داخلی و بین‌المللی، اولویت دادن به طرح‌ها و پروژه‌های صادراتی در تخصیص منابع و تسهیلات استانی از جمله اهدافی است که در آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته شده است.

رییس سازمان بازرگانی استان بوشهر از دیگر موارد مهم این مصوبه را رسمیت بخشیدن به جلسات کارگروه با حضور دو سوم اعضا، ، بهره‌گیری از نمایندگان یا کارشناسان بخش‌های خصوصی تعاونی یا دولتی برای ارائه نظر مشورتی (بدون حق رای)، استقرار دبیرخانه کارگروه در سازمان بازرگانی استان عنوان کرد.

حسینی‌محمدی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۶ آیین‌نامه، کارگروه می‌تواند رسیدگی مقدماتی به مسائل و موضوعات مرتبط با فعالیت‌های خود را به کارگروه‌های کارشناسی مستقل از نمایندگان اعضای کارگروه که در دبیرخانه تشکیل می‌شود، واگذار کند، همچنین در این مصوبه ریاست کارگروه (کمیته) کارشناسی با رییس سازمان بازرگانی استان است.