چین در کردستان سرمایه‌گذاری می‌کند

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی این استان گفت: پذیرش برای جلب سرمایه‌گذار و جذب سرمایه به طور مستقیم یا مشارکتی با کشور چین در کردستان وجود دارد. علیرضا شهبازی، در نشستی با «شی شیائویان» سفیر چین در ایران در محل استانداری که به منظور تبادل نظر پیرامون سرمایه‌گذاری کشور چین در استان صورت گرفت، افزود: کردستان در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری، منابع آب، کشاورزی و بازرگانی دارای استعدادهای سرشاری برای سرمایه‌گذاری خارجی است. وی گفت: وجود ۲۰۴ معدن فعال با ذخیره قطعی بیش از ۳۴۰ میلیون تن، وجود ۸۴۰ مورد جاذبه گردشگری طبیعی و بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر باستانی در استان مصداقی بر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان است.

وی به همجواری کردستان با کشور عراق اشاره کرد و گفت: این همسایگی باعث شده تا بیش از ۲۰ درصد نیاز بازار عراق توسط ایران تامین شود.

وی از مرز باشماق به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصادی این استان نام برد و گفت: در این مرز روزانه بیش از ۴۰۰ کامیون تردد دارند و در سال گذشته نیز بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از طریق این مرز به کشور عراق صادر شده است.

به گفته وی، آمادگی پذیرش بخش خصوصی و شرکت‌های صنعتی چینی در کردستان وجود دارد و تسهیلات و معافیت‌هایی هم برای این نوع شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با بیان اینکه استان کردستان با استان هوبای چین در سال ۲۰۰۳ در زمینه آموزش، گردشگری و ایجاد اتاق بازرگانی مشترک تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است خواستار اجرایی شدن این تفاهم‌نامه و همچنین پیگیری موضوع خواهر خواندگی این دو استان شد.

وی گفت: انتظار داریم کشور چین ما را در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه مشارکت شرکت‌های چینی و طرح‌های فاینانس کمک کند.

به گفته وی، در زمینه جذب سرمایه‌گذار استان کردستان از حمایت‌های دولتی برخوردار است و دولت امتیازات زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری در کردستان اختصاص داده است که می‌تواند حضور و مشارکت چینی‌ها را تضمین کند.

سفیر چین در ایران نیز در این دیدار گفت: ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله حوزه کشاورزی، صنعت، گردشگری و توسعه راه آهن در استان‌های ایران از جمله استان کردستان وجود دارد و چین آمادگی برای مشارکت در این سرمایه‌گذاری را دارد.

«شی شیائویان» افزود: چین از نظر تاریخی و از دوران جاده ابریشم تاکنون با ایران ارتباط حسنه و مثبتی در تمامی زمینه‌ها داشته است و امروز این روابط در سطح گسترده‌تری دنبال می‌شود. وی با بیان اینکه دولت‌های دو کشور برای همکاری‌های دو جانبه اهمیت زیادی قائل هستند، گفت: چین آماده است تا در زمینه‌های مختلف از جمله استخراج طلا از معادن قروه، سقز و بانه با کردستان از طریق صدور خدمات فنی و فن‌آوری و ماشین‌آلات پیشرفته همکاری کند.

به گفته وی، کشور چین آماده است تا شرکت‌های چینی در استخراج معادن استان کردستان سهم داشته باشند.

وی با بیان اینکه چند سال قبل شرکت چینی «زی جینگ» قرار بود در معدن طلا مشارکت کند، گفت: به دلیل تغییر سیاست‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران، همکاری این شرکت با ایران به مرحله اجرایی نرسید.

شی شیائویان همچنین آمادگی کشورش برای مشارکت در استخراج معادن آهن و ساخت کارخانه فولاد کردستان را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دو شرکت چینی در زمینه استخراج آهن با ایران همکاری دارند و حاضریم این روابط را نیز توسعه دهیم.

به گفته وی، در زمینه کارخانه سیمان نیز شرکت‌های چینی فعالیت خوبی در ایران دارند و می‌توانند در این زمینه نیز با کردستان مشارکت کنند.

به گفته سفیر چین، اگر طرح احداث سه کارخانه سیمان در کردستان مورد ضمانت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران باشد، چین می‌تواند به صورت فاینانس در این طرح مشارکت کند.

شیائویان همچنین آمادگی کشورش را برای توسعه روابط در زمینه کشاورزی با ایران و استان کردستان اعلام کرد و گفت: چین آماده است تا استان کردستان را در زمینه تبادل دانش فنی در مورد کاشت و برداشت گندم یاری دهد.

به گفته وی، ایران می‌تواند با کمک گرفتن از چین، سقف تولید گندم کشور را سالانه به بیش از ۱۵ میلیون تن برساند.

وی گفت: در زمینه ساخت سد و انتقال شبکه‌های آبیاری نیز مایلیم با کردستان همکاری و مشارکت کنیم.

وی گفت: پیشنهادهای ارائه شده از طرف مسوولان ایرانی در زمینه امکان سرمایه‌گذاری را با هدف اجرایی کردن این پیشنهادات پیگیری خواهیم کرد.

سفیر چین افزود: برای اجرایی کردن پیشنهادات مسوولان استان کردستان در زمینه فاینانس و سرمایه‌گذاری در این استان، علاوه بر حمایت استانداری کردستان، نیازمند امتیازات و حمایت‌های دولتی نیز هستیم.