دنیای اقتصاد - اصفهان - راعی: دوازدهمین جلسه کمیته راهبردی عراق به همت اتاق بازرگانی اصفهان و با هدف توسعه صادرات کالا و خدمات به کشور عراق با هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی تشکیل شد. دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: کشور عراق به عنوان شریک تجاری ایران در بخش صادرات غیرنفتی بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی است و حضور ماندگار در آن نیازمند همکاری بخش دولتی و خصوصی است.

مهرزاد خلیلیان افزود: بیش از ۷۰۰ کارخانه صنایع غذایی در اصفهان فعال است که ۵۰ شرکت عمدتا در زمینه صنایع شیر و لبنیات به عراق صادرات دارند.

وی افزود: اصفهان با دارا بودن شش کارخانه داروسازی یکی از قطب‌های تولید دارو در کشور است و عمدتا در تولید آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای گیاهی فعال هستند.

وی تاکید کرد: برای صادرات دارو به عراق باید برند در عراق ثبت شود.

محسن ایروانی، مسوول دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: طبق آمار گمرک اصفهان، کالاهای صادراتی استان اصفهان در دو ماه اول سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است که در بخش آهن ۶۶ درصد کاهش و صادرات در زمینه پریفوم، پتو و موکت، تجهیزات نیروگاهی، فرش دستی و کاغذ به صفر رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان گفت: یکی از مشکلات عمده صادرکنندگان نبود آزمایشگاه در استان و به تبع آن طولانی شدن فرآیند استاندارد در امر صادرات است.

پرویز اخوان، مشاور استاندار اصفهان در امور سرمایه‌گذاری نیز در این جلسه گفت: توجه تولید‌کنندگان به استاندارد می‌تواند گامی ارزنده در افزایش توان صادرات کشور بردارد، زیرا نمونه‌گیری از استاندارد کالاهای ساخته شده در عراق افزایش یافته است.

سعید ابراهیمی، مسوول امور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: طبق گفته دبیرکل اتاق ایران و عراق موضوع عدم صدور گواهی مبدا عربی تا ۱۵شهریور سال‌جاری تمدید شد.

وی افزود: نمایشگاه IFP عراق یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های عراق است که شرکت‌های بازرگانی می‌توانند برای حضور در این نمایشگاه به بخش توسعه تجارت سازمان بازرگانی اصفهان مراجعه کنند.