دنیای اقتصاد - قزوین - لیلا بیگدلی: معاون وزیر صنایع و معادن گفت: کشور ما به ۱۶۰ فعالیت و گروه صنعتی وارد شده است. محمدرضا پیشرو در مراسم تجلیل از صنعتگران برتر و فعالان حوزه صنعت و معدن استان قزوین اظهار کرد: با ارزشیابی و رتبه‌بندی و طبق آمار جهانی امسال وضعیت رشد حوزه صنعت در کشور ما مناسب بوده، به طوری که طی دو سال گذشته ایران در بین کشورهای جهان از حیث رشد صنعتی رتبه ۲۹ را داشته است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: به دلیل شرایط خاص، پیشینه، سابقه و دسترسی به مرکز، زیرساخت‌های مناسب، بهره‌مندی نیروی انسانی و متخصصان برجسته کشور و مطرح جهانی به طور معمول محصولات استان قزوین دارای برند و آرم جهانی صادراتی و با رویکرد صادرات‌گرا است، به همین جهت اهمیت و نقش آن در کشور همیشه بارز و ممتاز بوده است.

معاون وزیر صنایع و معادن توضیح داد: در بحث سپرده‌ها و منابع بانکی خوب است که با توجه به اینکه استان قزوین واحدهای بزرگی را دارد که دفتر مرکزی و منابع‌شان در تهران متمرکز است، تلاش شود این منابع داخل استان متمرکز شود زیرا این منابع شاخص مهم بانکی است و استان نیز بیشتر می‌تواند بهره‌ گیرد.

وی یادآور شد: منابع بانکی اگر فقط متکی به سپرده‌های مردم باشد که اکنون اینگونه است، توان و بنیه محدود بوده و آنچه دارند در اختیار می‌گذارند و با سیاست بانک مرکزی مجبور هستند این را به سمت تولید و به ویژه بیش از ۳۵ درصد به بخش صنعت سوق دهند.

پیشرو ادامه داد: توقع از همکاران بانکی برای تعامل بیشتر است زیرا از طرفی بسته سیاسی را داریم که می‌گوید اگر متقاضی معوقات به یک بانک دارد، نمی‌شود به وی تسهیلات داد و حتی عنوان می‌شود باید در تخلفات معرفی شود و ما تکلیف کردیم که اگر مطالبات معوق تعیین تکلیف شود نزد دیگر بانک‌ها کافی است و لازم است بانک‌های دیگر نیز این تعامل را داشته باشند.

وی با اشاره به طرح‌های نیمه‌تمام بیان کرد: بحث طرح‌های نیمه‌تمام مهم است و ما نیز اعتقاد داریم سرمایه‌های ملی باید به جریان بیفتد، ولی باید توجه داشت که اکنون زمانی نیست که هر طرح نیمه‌تمامی را تامین مالی کنیم.

معاون وزیر صنایع و معادن توضیح داد: سازمان صنایع و در واقع وزارت صنایع موظف به صدور موافقت اصولی است و این معنی‌اش این نیست که پشت سر آن اعطای تسهیلات است زیرا ممکن است طرح مزیت لازم را نداشته باشد.

پیشرو تاکید کرد: باید مزیت‌های نسبی استان را بررسی کنیم و اگر طرحی با قابلیت‌های صنعتی منطبق بوده و قطعه‌ای از پازل توسعه صنعتی استانی باشد، امکان حمایت است در غیر این صورت اگر به این طرح تسهیلات دهیم با راه‌اندازی و اجرای طرح، منجر به تعطیلی واحد دیگری در جای دیگری از کشور شده‌ایم.