دنیای اقتصاد - بوشهر: صیادان سنتی بندر گناوه از توابع استان بوشهر به دلیل آلودگی آب‌های ساحلی این بندر به ضایعات نفتی و در پی آن خارج شدن ادوات صید آنها از انتفاع امکان فعالیت را از دست داده‌اند و از کسب‌وکار باز مانده‌اند. بر اساس این گزارش، میزان آلودگی ضایعات نفتی به حدی است که تورهایی که در دریا گسترده می‌شود، توده زیادی از ضایعات را به خود می‌گیرد و نه تنها ماهی‌ها به تور نزدیک نمی‌شوند، بلکه امکان استفاده مجدد از این وسیله صید نیز وجود ندارد.

یکی از صیادان سنتی این بندر در این باره گفت: اگر مسوولان ذیربط برای جمع آوری ضایعات نفتی از آب‌های ساحلی این بندر چاره‌اندیشی نکنند تا مدت‌ها این روند، کسب‌وکار صیادان سنتی را مختل می‌کند.

یکی دیگر از صیادان گناوه‌ای نیز گفت: از اواسط اردیبهشت ماه که فصل کوچ ماهی‌ها به ساحل آغاز شده و زمان اصلی کسب‌وکار صیادان سنتی است، ضایعات نفتی مکرر با جذر و مد دریا به ساحل می‌رسد و امکان فعالیت را سلب کرده است.

محمد بردستانی افزود: تور انتظاری را نمی‌توان در دریا گسترد و تور کرفی نیز اگر در دریا کشیده شود با توده‌ای از ضایعات برخورد می‌کند و به شدت آلوده می‌شود.

یکی از صیادان هم با اشاره به اینکه قریب به ۲۰۰صیاد در ساحل شهرستان گناوه به صورت سنتی صید می‌کنند، از مسوولان ذیربط خواست تا برای معیشت این صیادان چاره‌اندیشی کنند.

آتشی گفت: قریب به ۲۰ روز است که صیادان نمی‌توانند ادوات صید خود را وارد آب‌های ساحلی کنند و هر توری که وارد دریا شود آلوده به ضایعات نفتی شده و از انتفاع خارج می‌شود که برای این قشر کم‌درآمد خسارت سنگینی است.

از سوی دیگر شهروندان و گردشگرانی که این روزها در ساحل بندر گناوه به تفریح و ورزش‌های ساحلی از جمله شنا می‌پردازند نیز از آلودگی آب‌های ساحلی به ضایعات نفتی انتقاد دارند و خواستار توجه مسوولان ذیربط به این معضل هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست گناوه پیش از این با تایید آلودگی آب‌های ساحلی به ضایعات نفتی آن را ناشی از سرازیرشدن ضایعات چاه‌های نفتی فعال در خلیج‌فارس دانسته بود.

محمد تولیده گفت: با توجه به فعل و انفعالات دریایی به ویژه در زمان وقوع زلزله، لوله‌های نفتی نصب شده روی چاه‌های نفت که دچار نشتی هستند، ضربه می‌بینند و نفت خام به دریا می‌ریزد که با جریان‌های دریایی به سمت ساحل حرکت می‌کند.