عزم ملی برای نجات جنگل‌های زاگرس

دنیای اقتصاد - شهرکرد- هیبت‌الله غفاری: مسوول هماهنگ‌کننده کنوانسیون ملل متحد در مقابله با بیابان‌زایی، خواستار عزم ملی برای نجات جنگل‌های منطقه زاگرس در برابر بیابان‌زایی و تخریب بی‌رویه این جنگل‌ها شد. ناصر مقدسی در بازدید از جنگل‌های منطقه زاگرس در چهار محال و بختیاری تاکید کرد: حد نهایی کاربری زمین، جنگل‌ها هستند و بهترین نوع کاربری برای زمین حفظ و صیانت از زمین وجود جنگل‌ها است؛ چرا که جنگل‌ها خود باعث حفظ آب در زمین هستند.

وی تصریح کرد: گرایش جنگل به سمت مراتع طبیعی یک گام به سمت بیابان‌زایی است و گرایش از سمت مرتع به زراعت گام بعدی به سمت بیابان‌زایی جنگل‌ها است؛ چرا که استفاده ناصحیح از کود و سم و شوری خاک باعث بیابان‌زایی می‌شود.

معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان منابع جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه در مناطق زاگرس ایران در برخی از مناطق پوشش گیاهی از بین رفته و سنگ مادری ظاهر شده و فرسایش آبی و بادی در این اراضی رخ داده است.

مقدسی یادآور شد: سطح جنگل‌های زاگرس ایران حدود شش میلیون هکتار است که درصد زیادی از این سطح جنگلی زیر پوشش کمتر از ۲۵درصد می‌باشد و بخش زیادی از این جنگل‌ها متاسفانه تحت قلمرو دام است.

هماهنگ‌کننده کنوانسیون ملل متحد در مقابله با بیابان‌زایی گفت: دام با جنگل در تعارض است، چرا که دام باید در مراتع تعلیف شود و چالش دیگر در جنگل‌های زاگرس نیز زراعت زیر اشکوب جنگل‌ها به دلیل ضعف اقتصادی است. وی تصریح کرد: هم اکنون از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع در مناطق زاگرس برنامه‌هایی در دست اجراست تا این زراعت در زیر اشکوب‌های جنگلی به گیاهان دارویی و گیاهان پرستار تبدیل شود تا هم معیشت مردم تامین شود و هم فرم جنگلی حفظ شود.

مقدسی، در خصوص وضعیت آینده جنگل‌های حاشیه کارون با احداث سدهای زنجیره‌ای کارون نیز گفت: انتظار می‌رود احداث سدها با مشورت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور صورت گیرد و در طراحی سدهای جدید برای مکان‌یابی و جاده‌های دسترسی از نظریات کارشناسانه کارشناسان این سازمان و سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده شود تا استانداردهای هر دو سازمان رعایت شود.

به گفته وی، احداث یک سازه عظیم مانند سدها تغییر اکولوژی دارند و احداث سد یک پدیده چند وجهی است؛ چراکه تاثیرات و تغییرات اکوسیستمی احداث سدها باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در زمینه ساخت جاده در جنگل ابر گفت: جنگل ابر یکی از ذخایر ژنتیکی جنگلی ایران است که با کار کارشناسی انجام شده ارزش تنوع زیستی جنگلی بیش از ۳۰۰گونه گیاهی وجود دارد.

مقدسی یادآور شد: با انجام کارهای کارشناسی تصمیم گرفته شده این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده تبدیل شود و برای احداث راه در این جنگل نظر مشترک هر دو سازمان حفاظت محیط‌زیست و جنگل‌ها و مراتع حاصل شد و نظر این دو سازمان این است که راه موجود به عنوان راه دسترسی محلی بدون تعریض مورد استفاده قرار گیرد و هر اقدامی در این جنگل، ارزیابی زیست محیطی ارائه شود.