دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: معاون اول رییس‌جمهوری گفت: کارگروه حمل‌ونقل کشور ضمن تاکید بر اهمیت صنعت حمل‌ونقل در استان هرمزگان برای تحقق راهبرد ارتقای شاخص‌های آن از جمله جایگاه مجتمع بندری شهید رجایی و تبدیل آن به کانون بندری منطقه خلیج‌فارس راهکارهای مهمی را در نشست خود در بندرعباس به تصویب رساند. دکتر رحیمی با تاکید بر اینکه بندرشهید رجایی، بندری ممتاز، یگانه و دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است، تاکید کرد: با فعال شدن تمام ظرفیت‌ها، این بندر می‌تواند به کانون بنادر منطقه تبدیل شود. وی ادامه داد: با فعال شدن همه ظرفیت‌های این بندر شاهد شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی که در پایان نشست سه ساعته کارگروه حمل‌ونقل در یک نشست خبری سخن می‌گفت، بیان کرد: براساس یکی از این مصوبات، وزارت راه و ترابری (شرکت راه‌آهن) موظف به انجام عملیات ریل‌گذاری و نصب علائم و ارتباطات خط دوم تزرج- بندرعباس به طول ۱۸۰ کیلومتر با اختصاص اعتباری بالغ بر یک هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۸۹ می‌باشد. وی ادامه داد: در مصوبه‌ای دیگر، وزارت راه و ترابری (شرکت راه‌آهن) و سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مرتبط موظف شدند تا نسبت به تسریع و تسهیل در صورت مجوزها و انجام تشریفات و اقدامات لازم جهت برقی کردن مسیر بافق- بندرعباس طی ۳۰ ماه تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۱ اقدام کنند.

معاون اول رییس‌جمهوری اضافه کرد: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی کشور مکلف شد تا نسبت به ساخت و تجهیز ایستگاه ریلی تخلیه و بارگیری (شانتینگ یارد) در محوطه بندر خلیج‌فارس با توان عملیاتی شش میلیون تن محموله نفتی در سال با همکاری بخش خصوصی تا پایان سال ۱۳۹۰ اقدام کند.

به گفته رحیمی، ساماندهی اساسی پایانه ریلی تخلیه و بارگیری نفتی متعلق به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با مشارکت بخش خصوصی، حداکثر تا پایان سال ۸۹ و تسری ضوابط، مقررات و تسهیلات برقرار شده برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی و چندین مصوبه دیگر از مهم‌ترین نتایج نشست کارگروه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت در هرمزگان است که انتظار می‌رود با اجرایی شدن آنها، رشد و شکوفایی اقتصادی بیش از پیش در کشور محقق شود.