دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه‌گرجی: استاندار خوزستان از پرداخت بدهی مسکن مهر به شهرداری‌های استان خبر داد. سید جعفر حجازی در جلسه شورای مسکن استان با بیان اینکه مسکن مهر بابت صدور پروانه ساخت به شهرداری‌های استان بدهکار است، اظهار کرد: با توجه به پایان سال و لزوم تسویه در شورای مسکن مقرر شد این بدهی به شهرداری‌ها پرداخت شود.

وی با اشاره به واقع شدن بسیاری از شهرهای خوزستان در مناطق جلگه‌ای افزود: این امر سبب شده است تا هزینه آماده‌سازی اراضی برای مسکن مهر به نسبت دیگر شهرهای کشور بالاتر رود و سبب کند شدن روند پروژه مسکن مهر در این شهرها شود که قرار شد یارانه‌ای به این شهرها اختصاص یابد. استاندار خوزستان اظهار امیدواری کرد تا با توجه به کافی نبودن آورده اعضا و تسهیلات برای آماده‌سازی، وزارت مسکن در این باره چاره‌اندیشی کند.

حجازی با اشاره به مشکلات مسکن مهر شهرهای جنوبی استان گفت: به دلیل فاصله زیاد شهرهای جنوبی با محل تامین مصالح و افزایش هزینه‌های متقاضیان این شهرها، نیاز است سقف وام و تسهیلات برای متقاضیان مسکن در این شهرها بیشتر شود. رییس شورای مسکن خوزستان تسریع در احداث زیرساخت اعم از جاده دسترسی، آب و برق در بعضی شهرها از جمله در شهرهای جدید شیرین شهر و رامین را ضروری دانست. وی همچنین با اشاره به تلاش‌های سازمان مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن از آغاز طرح مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ تاکنون تصریح کرد: پروژه مسکن مهر هم‌اکنون جان تازه‌گرفته و با تشکیل شورای عالی مسکن، ابلاغ بخشنامه‌ها، تامین منابع بانکی و حذف موانع با سرعت بیشتری در حال اجرا است.

وی ثبت‌نام‌کنندگان خوزستان در مراحل نخستین را ۳۴۰‌هزار نفر عنوان کرد و افزود: این آمار پس از پالایش تعداد به ۸۴‌هزار نفر رسید.

همچنین در ادامه این نشست معاون مهندسی و طرح‌های شرکت توزیع نیروی برق خوزستان نیز طول خطوط شبکه برق سایت‌های مسکن مهر را ۲۵۰ کیلومتر عنوان و اظهار کرد: برای احداث این خطوط ۱۳۵‌میلیارد‌ریال اعتبار نیاز است.

غلامحسین لبافیان با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۸‌میلیارد‌ریال پروژه تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شده است، پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را ۴۰‌درصد اعلام کرد.

معاون مهندسی و طرح‌های شرکت توزیع نیروی برق خوزستان افزود: تاکنون ۹۲ دستگاه ترانسفورماتور نصب و ۱۵۰ انشعاب به کارگاه‌های در حال کار نیز فروخته شده است.

لبافیان خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار مشکل خطوط برق واحدهای مسکونی حل می‌شود. مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان نیز در این نشست گفت: خوزستان در جذب سهمیه بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۷ جایگاه هفتم کشور را دارد. محمد شهیدزاده بیان داشت: در این سال سهمیه خوزستان در مقاوم‌سازی مسکن روستایی ۸‌هزار واحد مسکونی بود که خوزستان ۹۷‌درصد این سهمیه را جذب کرد.

وی میزان جذب سهمیه بهسازی مسکن روستایی سال گذشته خوزستان را نیز ۴۱‌درصد و متوسط کشوری را ۳۷‌درصد عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: سهمیه استان در سال گذشته، مقاوم‌سازی ۸‌هزار واحد مسکونی بود که از این تعداد ۸۶‌درصد متقاضیان به بانک معرفی شده و ۳‌هزار و ۲۰۰ واحد معادل ۴۱‌درصد به مرحله عقد قرار بانکی رسیده است. وی با اشاره به مسکن مهر در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵‌هزار نفر که به بنیاد مسکن واگذار شده‌ است، اضافه کرد: تاکنون ۸‌هزار و ۵۵۳ فرم متقاضیان تایید، ۲‌هزار و ۲۳۴ پروانه ساخت صادر و ۲‌هزار و ۶۲ متقاضی به بانک معرفی و یک‌هزار و ۵۵ متقاضی به مرحله عقد قرارداد رسیده‌اند. در این نشست نمایندگان بانک‌های ملی، ملت و صادرات با اعلام اینکه هیچ‌گونه مشکل مالی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی ندارند برای دریافت ضمانت بانکی به صورت سفته زنجیره‌ای اعلام آمادگی کردند.