تلاش برای رهایی دریای خزر از فاضلاب

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان تلاش دارد تا با اجرای پروژه‌های گسترده ضمن تامین آب شرب سالم و بهداشتی مردم و جمع آوری و انتقال فاضلاب، رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود،تالاب انزلی و دریای خزر را از ورود سنتی فاضلاب که منجر به آلودگی‌های زیست محیطی شده، نجات دهد. مهندس ناصر امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اعلام این مطلب گفت: ارائه خدمات به مشترکان و شهروندان هیچ گاه به نقطه ۱۰۰ نمی‌رسد؛ زیرا شهرها در حال توسعه بوده و بالطبع مشترکان ما نیز به روز افزایش می‌یابند؛ اما نکته مهم؛ انجام کارهای زمین مانده قدیمی است که طی ۳ سال گذشته با حجم بالایی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۳۲۰ پروژه با اعتبارات تخصیص یافته در سطح استان در حال اجرا است، گفت: اعتبار پروژه‌های آب و فاضلاب در سال گذشته بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به سنوات گذشته جهشی بسیار بلند داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، در سال ۸۴ سهم اعتباری این شرکت از اعتبارات ملی ۵/۱۵ میلیارد تومان بوده که با پیگیری‌های مستمر و با یک جهش عظیم پیش‌بینی می‌شود، سقف اعتبار در سال ۸۹ به ۱۳۰ میلیارد تومان در پیوست قانون افزایش پیدا کند.

امینی ادامه داد: در سال قبل با یک توقف ۲ ساله به دلیل برخی تحریم‌ها موفق به راه‌اندازی سیستم خلاء توسط متخصصان داخلی در انزلی شدیم و با یک کار کارشناسی فشرده علمی و فنی به اتفاق مشاور، پیمانکار و سایر همکاران توانستیم اولین سیستم جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در این شهر را راه‌اندازی کنیم که به رغم انجام کار در جهت بومی سازی آن گام‌های خوبی برداشته شد.

وی گفت: از ثمرات مهم این کار می‌توان به کاهش هزینه‌ها، سرعت انجام پروژه‌ها و پیشگیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه نشت‌گیری در خط انتقال بدون قطعی آب و با فشار زیاد نکته‌ای بسیار مهم است که خوشبختانه با تلاش متخصصین استانی این کار بی‌سابقه انجام شد، افزود: بیش از ۸ سال این مهم تنها در بخش ارائه طرح و مکاتبه با شرکت‌های داخلی و خارجی متوقف شده بود که با تلاش متخصصین استان بدون قطع آب از نشتی بیش از ۶۰۰ لیتر در ثانیه جلوگیری و با توجه به هزینه تولید یک متر مکعب آب در طول سال، به رغم جلوگیری از هدر رفت آب، بیش از ۶ میلیارد تومان صرفه جویی شد.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان در ادامه با اعلام این مطلب که پروژه‌های بانک جهانی مراحل پایانی خود را طی می‌کند، گفت: تا‌کنون بیش از ۹۰ میلیون دلار در پروژه بانک جهانی در ۲ شهر رشت و انزلی هزینه شده که با توجه به تعهدات و مدت زمان باقی مانده، مابقی اعتبارات نیز جذب و هزینه خواهد شد.

امینی با بیان اینکه خوشبختانه در بخش پروژه‌های بانک جهانی و با همکاری تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط در نقطه مناسبی قرار داریم، اظهار امیدواری کرد: پروژه‌های مربوطه را در زمان معین به اتمام برسانیم تا مراتب آسایش مردم را فراهم کنیم.

وی گفت: بعد از دو سال کار و تلاش شبانه روزی و با همت مسوولان در روزهای پایانی سال گذشته توانستیم آمادگی و رضایت بانک ملی را جهت تامین مالی پروژه‌های آب و فاضلاب استان به دست آوریم و در این راستا بانک ملی ایران آمادگی خود را برای سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در این بخش اعلام کرد.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان ادامه داد: ما اولین شرکتی هستیم که در مجموعه وزارت نیرو موفق به انجام این مهم شده‌ایم. وی افزود: برای سال جاری نیز بانک ملی اعلام کرده تا با تضمین دولت ۱۱۱ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب استان به شرکت پرداخت کند.

به گفته امینی، با تامین منابع مالی پروژه‌های در دست اقدام شرکت آب و فاضلاب استان، حجم عملیات افزایش و زمان اجرای پروژه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه امسال همت مضاعف و کار مضاعف را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم، افزود: در سال گذشته با تشویق مشترکان به بهینه مصرف کردن، توانسته‌ایم مشترکان خانگی مشمول بخشودگی آب بها را که تا قبل از سال ۸۸، ۱۴ درصد بوده به ۱۹ درصد افزایش دهیم و لازمه این امر استفاده کمتر از ۷ مترمکعب آب توسط مشترکان بوده است، همچنین توانسته‌ایم مشترکانی را که از ۷ تا ۲۰ مترمکعب آب مصرف کرده‌اند از ۴۰ درصد تا سال ۸۸ به ۴۹ درصد در پایان این سال برسانیم.

وی یادآور شد: از سال ۸۴ تاکنون هیچ گونه افزایش آب بها را نداشته‌ایم و با وجود افزایش بخشودگی به خاطر کاهش مصرف، خوشبختانه شاهد ۶ درصد افزایش درآمد و ۵ درصد کاهش زیان نسبت به سنوات گذشته در سال قبل بوده‌ایم.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان گفت: در سال قبل بیش از ۶ هزار کیلومتر شبکه توزیع در ۴۹ شهر و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال را برای تامین و توزیع آب شرب بهداشتی که همگی اینها نیازمند یک مدیریت هوشمند و مجهز به سیستم‌های پیشرفته است، انجام دادیم.

امینی همچنین از ساخت ۴ ایستگاه پمپاژ برای انتقال فاضلاب به تصفیه خانه بزرگ رشت خبر داد و افزود: این ایستگاه‌های پمپاژ یک به یک وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد تا با جمع آوری و انتقال، فاضلاب‌ها دیگر به رودخانه و تالاب و دریا سرازیر نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از سفر ریاست‌جمهوری به استان و اختصاص منابع، اجرای پروژه‌ها با شدت بیشتری صورت گرفته و تلاش می‌کنیم تا با صبر و شکیبایی مردم، پروژه‌های اجرایی استان را هرچه زودتر به پایان برسانیم تا مردم از مواهب آن استفاده کنند.