واکنش به آمار «کاهش سفرهای نوروزی مشهد»

آمار و اطلاعات در کشور نه آیتم‌های متحد دارد و نه پردازش و تحلیل آنها در یک مرکز انجام می‌شود، بنابراین بیشتر به یک خوداظهارنظری مسوولان شبیه است دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: شهردار مشهد در اولین نشست خود با خبرنگاران در سال جدید از توجه ویژه به رضایتمندی مردم خبر داد.

سید محمد پژمان در اولین نشست خود با خبرنگاران در سال ۸۹ گفت: توجه به رضایتمندی با انجام کارهای مورد انتظار مردم انجام پذیرفت و در این راستا سعی شده به نیازهای اساسی مردم بیشتر توجه شود، گرچه امور مردمی ممکن است جزئی‌تر باشد، ولی ما سهمی به کارهای کلان اختصاص و بقیه کارهای مردمی است.

شهردار مشهد با انتقاد از آمار کاهشی زائران نوروزی مشهد اظهار کرد: متاسفانه آمار و اطلاعات در کشور نه آیتم‌های متحد دارد و نه پردازش و تحلیل آنها در یک مرکز انجام می‌شود بنابراین بیشتر به یک خوداظهارنظری مسوولان شبیه است.

سید محمد پژمان با بیان اینکه آمار کاهش زائران نوروزی را قبول ندارم، گفت: طبق برآورد مبادی رسمی ورودی شهر در پایانه، فرودگاه و راه‌آهن ۷ درصد ورود مسافران در نوروز امسال افزایش یافته و ورود ۱۷۰ هزار وسیله نقلیه شخصی به آمار سال گذشته اضافه شده است.

وی تناقض آماری در کشور را مربوط به نگاه مدیران شهری سایر کلانشهرها به شمارش سفرها دانست و افزود: برخی منابع هر تردد بین شهرهای استان را یک سفر فرض کرده‌اند، در حالی که آمار مشهد فقط روی ورودی و خروجی‌ها بوده است.

ضعف زیرساخت ادعای دقیقی نیست

شهردار مشهد در ادامه اظهار نظر نمایندگان مردم مشهد مبنی بر ضعف زیرساخت‌های زائرپذیری را رد کرد و گفت: این ادعا حرف دقیقی نیست.

وی با بیان اینکه مشخص نیست، آنان زیرساخت‌های مشهد را با چه شاخص‌هایی مقایسه کرده‌اند، افزود: مگر در سایر کلانشهرها چه ظرفیت‌هایی وجود دارد که ما نداریم؟

سید محمد پژمان با اشاره به وجود ۵۲ درصد ظرفیت اقامتی کشور در مشهد و اختصاص بهترین پایانه، فرودگاه و شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور بعد از تهران به این کلان شهر به عنوان مهم‌ترین زیرساخت‌های زائرپذیری اظهار کرد: اگر دید نمایندگان از جنبه سرگرمی و تفریحی است، متاسفانه کشور در این زمینه فقیر و نیازمند عزم بیشتر است. وی ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمت را برای هموطنان ضعیف‌الحال ضروری دانست و گفت: این مراکز باید به صورت فضاهای رسمی ایجاد شود.

مهندس پژمان اسکان زائرین در کمپ‌ها، حسینیه‌ها و مدارس را غیرزیبنده دانست و خواستار ورود دولت به این میدان و تشریک مساعی با اتحادیه هتلداران شد.

وی همچنین خواستار دقت نظر مدیران استانی در مصرف درست و بهینه اعتبار ۲۰۰ میلیاردتومانی امور زیارتی و فرهنگی پایتخت معنوی کشور شد و گفت: این اعتبار در اختیار شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان است و چون شهرداری اختیاردار این بودجه و حتی عضو این شورا نیست، بنابراین در هزینه کردن آن نیز هیچ سهمی ندارد.

وی روند اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح با انتشار و فروش دو مرحله اوراق مشارکت به رشد ۳۵ درصدی دست یافته که با تامین کسری منابع در آینده نزدیک به ۵۰درصد خواهد رسید.

وی حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی موجود در این بافت را ضروری دانست و افزود: متاسفانه برخی از این آثار فقط به ثبت میراث فرهنگی رسیده و هیچ اقدامی برای حفظ آنان از سوی متولیان انجام نمی‌شود.

خلف وعده در اتمام طرح جامع

شهردار مشهد در ادامه خلف وعده در زمان اتمام طرح جامع را مربوط به پروژه میدان شهدا و تجدیدنظر در وضعیت طرح دانست و گفت: با اضافه شدن پروژه میدان شهدا به این طرح قرار شده زمان تحویل به مراجع ذی صلاح به جای اسفند ماه ۸۸ با یک ماه تاخیر به پایان ماه جاری موکول شود.

وی همچنین از اتمام و تحویل طرح تفصیلی مشهد تا پایان شهریور ماه سال جاری خبر داد.

وی همچنین به بازگشایی خیابان‌های مجد و صاحب‌الزمان(عج) طی سال جاری اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک خیابان مجد حدفاصل بلوار قره‌ نی تا حر عاملی و خیابان صاحب‌الزمان(عج) به بهره‌برداری می‌رسند.

پروژه‌های یک ساله

شهردار مشهد در ادامه زمان بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی شهر را یک ساله عنوان کرد و افزود: امسال قصد داریم به جای شروع همزمان عملیات اجرایی چندین پروژه، تعداد و زمان بهره‌برداری را کاهش دهیم.

وی نسبت به افتتاح تقاطع‌های غیرهمسطح میدان امام حسین(ع) و میدان جهاد، بهره‌برداری از پارک ملی چهل بازه به طول ۹ کیلومتر حد فاصل نمایشگاه تا میدان قائم، ۴ بوستان بزرگ و پارک ربیع قول مساعد داد.

سهم ۷۰ درصدی مقاصد عبوری در ترافیک حرم مطهر

شهردار مشهد همچنین از تبدیل پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر به رواق اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای کنترل ترافیک در محدوده اطراف حرم مطهر یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شهرداری است.

وی با بیان اینکه سفرهای این محدوده به دو دسته مقصدی و عبوری تبدیل شده، افزود: متاسفانه ۵۰ درصد ترافیک حرم مطهر مربوط به مقاصد عبوری است که اصلا شایسته نیست.

وی از بهره‌برداری ۳ قطاع از شارستان رضوی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: بهره‌برداری از قطاع چهارم به دلیل کسری منابع مالی به زمان بیشتری نیاز دارد.

پروژه‌های در دستور کار

پژمان سپس به انجام برخی پروژه‌ها مثل اجرای پروژه تقاطع پل نوغان، تقاطع عسگریه، ۱۰۰متری (حدفاصل میدان فجر تا میدان شهید عباسپور) و بدنه‌سازی مسیل‌های شهر نادری و... در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال هم در حوزه کاری بهره‌برداری از حداقل ۲ سطح از تقاطع میدان امام حسین(ع)، اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان جهاد و ادامه پروژه ۱۰۰متری و همچنین بهره‌برداری عمده از سطح ۴ بوستان در مشهد را در دستورکار داریم.