مشهد - زهره الوندی: فرآورده‌های شیری به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی، دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی می‌باشند.

بر اساس آمارهای موجود، مصرف سرانه محصولات لبنی در کشور ما ۷۰ کیلوگرم در سال است و عمده‌ترین فرآورده‌های شیری در سبد مصرف کشور ما به ترتیب ماست و پنیر می‌باشد. اما اخیرا کارخانه‌داران (تولیدکننده مواد لبنی) با مخلوط کردن هر کیلو شیرخشک با ۱۰ کیلو آب آن را به قیمت ۲۵۰ تومان تهیه می‌کنند و نیازی به خرید شیر تازه از دامداران احساس نمی‌کنند.

رییس اتحادیه لبنیات سنتی خراسان رضوی در این خصوص گفت: لبنیاتی که با شیر خشک تولید می‌شود خاصیت شیر تازه را ندارد، مثلا ماست سنتی پس از سه روز ترش می‌شود، ولی ماست صنعتی به واسطه استفاده از شیر خشک، واستارتر و مواد نگهدارنده مدت ماندگاری بالاتری دارد اما کیفیت آن پایین‌تر است.

قیصری با بیان اینکه لبنیات سنتی صددرصد از شیر تازه جهت تولید فرآورده‌های لبنی استفاده می‌کنند، گفت: ماست سنتی پس از اولین استفاده آب می‌افتد که این مساله نشانگر استفاده از شیر تازه گاو است.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: ظرفیت استان در صنایع تبدیلی شیر هزار و ۴۰۰ تن در روز است و در واحدهایی که در مراحل ساخت هستند به ۳ هزار و ۱۰۰ تن در روز افزایش می‌یابد.

غلامحسین طاهری افزود: با توجه به تولید انبوه شیر در استان نیازی به واردات و استفاده از شیر خشک در تولید محصولات لبنی نداریم و در صورتی که کارخانه‌ها از شیر خشک جهت تولید استفاده کنند، طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مصرف شیر خشک در سایر محصولات غذایی مثل شکلات، بستنی و بیسکویت و... انجام می‌گیرد، گفت: استفاده از شیر‌خشک در محصولات لبنی در حد بسیار ناچیز و تنها برای قوام و کیفیت است. طبق اعلام وزارت بهداشت استفاده از این ماده در تولید ماست تنها تا هفت درصد مجاز است.

در حالی‌ که معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی استفاده از شیر خشک در تولید محصولات لبنی را تکذیب می‌کند که واردات بی رویه و بی در و پیکر شیر خشک که با آن ماست و لبنیات درست می‌کنند از ابتدای سال گذشته صدای دامپروران داخلی را درآورد.

ماجرا از این قرار بود که دامداران به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز خود، قیمت شیر تولیدی شان افزایش یافت. دولت هم به واردات شیر خشک در حجم انبوه روی آورد و دامدارانی که از سال گذشته کجدار و مریز خود را به امید سال بهتر کشانده بودند، در ابتدای امسال با کاهش قیمت خرید شیر مواجه و مشکلاتشان چند برابر شد.

یکی از دامداران مشهد در این خصوص گفت: متاسفانه بحث استفاده از شیر خشک به جای شیر تازه و کاهش قیمت خرید شیر از دامپروری‌ها از سال پیش آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: شیر خشک از مبادی مختلف قانونی و قاچاقی وارد می‌شود و هیچ نظارتی بر استفاده آن از سوی کارخانجات تولید لبنیات وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی گاوداران صنعتی مشهد نیز با انتقاد از واردات شیر خشک از خارج از کشور گفت:روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن شیر در مشهد تولید می‌شود که متاسفانه به واسطه واردات شیر خشک امسال با کاهش قیمت شیر از هر کیلو ۴۶۰ به ۴۱۰ تومان مواجه شدیم.

غلامرضا انوری با اشاره به اینکه دامداران بالاجبار شیر خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند، گفت: شرکت پودر شیر مشهد که در ابتدای تاسیس قرار بود روزانه۴۰۰ تن شیر تازه از دامداران خریداری و سپس به شیر خشک تبدیل و آن‌را صادر کند، اکنون با واردات شیر خشک از خارج از کشور به صنعت دامپروری استان ضربه‌های جبران‌ناپذیری را وارد کرده است.

وی ادامه داد: گاوداران به واسطه تاسیس کارخانه پودر شیر در مشهد سرمایه‌گذاری خود را در این زمینه افزایش دادند، اما اکنون پس از سه سال اغلب آنان دچار مشکلات مالی قابل توجهی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس فروش شیر گاوداران نیز کاهش می‌یابد، گفت: در حالی‌که ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی مربوط به دامداری‌ها است، متاسفانه دولت با واردات شیر خشک و گوشت‌های بی‌کیفیت خارجی تیشه به ریشه این صنعت می‌زند.