دنیای اقتصاد - بجنورد - جواد آگاهی: تولید فله‌ای و ناآگاهانه فرش دستباف در خراسان شمالی باعث افول فرش بافی و نبود بازار متمرکز فرش در این استان شده است. مسوول امور فرش سازمان بازرگانی خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: خراسان شمالی با توجه به پتانسیل‌های بالا در تولید فرش می‌تواند سالانه تا ۴۰۰هزار متر‌مربع فرش تولید و صادر کند که متاسفانه تنها نیمی از این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

مجتبی مهرآبادی افزود: نبود صنایع جانبی و خدمات تکمیلی از جمله مشکلات پیش روی بافندگان فرش در این استان است که آنها به اجبار برای فروش فرش‌های خود یا متوسل به هزینه انتقال فرش به شهرهای نائین و اصفهان می‌شوند یا فرش‌های خود را به کمتر از قیمت واقعی به تاجران می‌فروشند.

وی نبود نمایشگاه دائمی فرش خراسان شمالی و متحدالشکل نبودن و فله‌ای و بومی بافی را از دیگر مشکلات فرش خراسان شمالی دانست.

وی اضافه کرد: فرش‌های اصیل این استان با طرح‌های زیبای ترکی‌، کردی و ترکمنی از جنس ابریشم و پشم بافته می‌شوند.وی در خصوص بافت فرش‌های تجاری این استان نیز اظهار کرد: این گونه فرش‌ها بیشتر از طرح‌های نائین، تبریز، اصفهان، کاشان و مشهد بهره می‌گیرند. وی تصریح کرد: فرش‌های اصیل و عشایری این استان به کشورهای لبنان، اسپانیا، ایتالیا و آلمان و فرش‌های تجاری به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آمریکای لاتین صادر می‌شوند.

مسوول امور فرش سازمان بازرگانی خراسان شمالی

همچنین به وجود ۹هزار دار قالی در این استان اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۸هزار بافنده بر این دارها گره می‌زنند در صورتی که تنها یک هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

رییس اداره بازرگانی شیروان نیز گفت: به دلیل نبود سرمایه‌گذار مناسب‌، فرش شیروان در بازار‌های جهانی و حتی کشور نیز مطرح نشده است.محمد علی صدرزاده خاطرنشان کرد: متاسفانه این ضعف باعث شده تا فرش شیروان به وسیله واسطه و با نام دیگر استان‌ها صادر شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: نبود صنایع تکمیلی و جانبی و همچنین ضعف بازار فروش فرش دستباف باعث شده تا بافندگان فرش پس از تحمل سختی‌های فراوان در تولید فرش آنرا با قیمت بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی به تاجران کلان شهر‌ها بفروشند.وی قوانین صادرات فرش را دست و پا گیر دانست و گفت: این مشکل خود از دلایل مهم ورود واسطه گران به بازار فرش است.

مسوول اتحادیه قالیبافان شهرستان شیروان نیز افزود: در ۴۰۰کارگاه غیر متمرکز این شهرستان سالانه ۴هزار متر‌مربع فرش تولید می‌شود که نیمی از آن در بازار داخلی و نیمی دیگر در بازار خارجی به فروش می‌رسد. علی اسفیدانی اظهار کرد: سالانه ۸میلیارد ریال ارز از طریق صادرات فرش برای شهرستان شیران بدست می‌آید. او افزود: ۷۰۰دار قالی در ۴۰۰کارگاه وبا ۶هزار بافنده در شیروان وجود دارد که ۱۲ ناظر بر کار آنها نظارت دارند.