دنیای اقتصاد - بوشهر: رییس سازمان صنایع و معادن استان بوشهر گفت: برای ساخت اسکله صادرات مواد معدنی در این استان آماده همکاری با سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم. اسماعیل مرحمتی افزود: ساخت این اسکله از مصوبات سفر دوم رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر در بهمن ماه

سال ۸۶ است که به دلیل تمایل نداشتن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، این طرح هنوز اجرایی نشده است. وی اضافه کرد: زمینه‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح فراهم است و از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم. مرحمتی اظهار کرد: با توجه به ضرورت ایجاد این اسکله و برای تسریع در اجرای این طرح، این مصوبه را برای طرح در سفر سوم رییس‌جمهوری به استان بوشهر آماده کرده‌ایم که در صورت تصویب، توسط دولت اجرایی شود.

وی بیان کرد: ۱۵۱ معدن با ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و یک‌هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار ۱۵ معدن با ۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال ۷۵ نفر در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

مرحمتی اضافه کرد: ظرفیت واقعی استخراج معادن استان بوشهر در سال گذشته ۵/۴ میلیون تن شامل انواع مصالح ساختمانی بوده است. وی ادامه داد: چهار میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در استان بوشهر وجود دارد و اکثر معادن بزرگ و مهم این استان نیز در شهرستان‌های دشتی، دشتستان و کنگان واقع شده است. مرحمتی با بیان اینکه سال گذشته سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال حقوق دولتی معادن به حساب خزانه دولت واریز شده، گفت: پایین بودن میزان حقوق دولتی معادن و مهم نبودن معادن استان بوشهر موجب شده جایگاه مطلوبی در این بخش در کشور نداشته باشیم. وی افزود: با این وجود از نظر ذخایر معدنی رتبه دهم را در کشور در اختیار داریم.

مرحمتی بیان کرد: سال گذشته ۱۶ فقره پروانه اکتشاف و ۲۵ فقره گواهی کشف معدن در استان بوشهر صادر شده است