دنیای اقتصاد - رییس جمهور و ۱۷ عضو کابینه در ادامه دور سوم سفرهای استانی و در هشتمین سفر از این دور ، به استان آذربایجان غربی سفر کردند. بازدید از چند پروژه عمرانی مصوب دور نخست سفرهای استانی هیات دولت به این استان، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین شرکت در جلسات کارگروه‌های تخصصی با حضور وزیران مربوطه و مسوولان استان، از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رییس جمهور در این سفر دو روزه به آذربایجان غربی محسوب می‌شود.

سفر به این استان در حالی صورت گرفته است که به گفته مسوولان، ۹۶ درصد مصوبات دور اول و ۵۶ درصد مصوبات دور دوم سفر رییس جمهوری به این استان به اجرا رسیده است.محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی ارومیه در خصوص اهداف سفر به این استان، گفت: آذربایجان غربی نماد نجابت، سلحشوری، صمیمیت و همبستگی ملت ایران است. وی آذربایجان غربی را سنگر مستحکم صیانت از عزت، سرافرازی، ارزش‌ها و فرهنگ ملت ایران توصیف و خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی دیار برکت و رحمت است و مردم این دیار با همبستگی، فداکاری، مجاهدت‌هایشان و با کار و تلاش مستمر در ایجاد برکت و نعمت برای کشور سهم بزرگی دارند.

۷۰ مصوبه جدید

بر اساس این گزارش، شصت و هشتمین جلسه استانی هیات دولت در ارومیه نیز با تصویب ۷۰ طرح عمران و آبادانی هر چه بیشتر استان برگزار شد. این مصوبات در شش بخش فرهنگ و هنر، برنامه‌های فرهنگی، سرمایه‌گذاری و اشتغال، آموزش، بهداشت و درمان، انرژی، صنعت و کشاورزی، زیربنایی و مسکن به تصویب رسید. اهم مصوبات هیات دولت در دور سوم سفرهای استانی به استان آذربایجان غربی به شرح ذیل است:

فرهنگ و هنر

در بخش فرهنگ و هنر اختصاص ۴ میلیارد ریال برای تکمیل موزه ارومیه و بازسازی بناهای تاریخی، تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت منطقه نمونه گردشگری، تخصیص ۶۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل سه باب هتل و ایجاد چهار اردوگاه در مناطق گردشگری استان، تخصیص ۱۱ میلیارد ریال برای نوسازی مساجد و اقدامات فرهنگی، تخصیص ۸۰ میلیارد ریال برای ساماندهی و بهسازی گلزار شهدا و پروژه جامع ورزشی ایثارگران، تخصیص ۵۰ میلیارد ریال برای مطالعه، طراحی و احداث موزه فرهنگیان و یادمان شهدا، تخصیص ۴۲ میلیارد ریال برای تولید فیلم در زمینه دفاع مقدس، تخصیص ۹۰ میلیارد تومان برای تامین فرستنده پرقدرت ایستگاه رادیو تلویزیونی و ۱۰ فرستنده دیجیتالی، تخصیص ۲۴ میلیارد ریال برای پوشش تلویزیونی و ارتقای کیفیت تصویری و تخصیص ۴ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های عمرانی از مهم‌ترین طرح‌های تصویب شده است.

سرمایه‌گذاری و اشتغال

ارتقای گمرک خوی تمرچین، بهره‌برداری از سیلوی شهرستان بوکان، تنظیم بازار سیب کشور به اختیار استاندار آذربایجان غربی، تخصیص ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به منظور تعاونی‌های استان، ساخت مجتمع ورزشی شماره دو کارگران ارومیه، احداث سه استخر سرپوشیده در شمال و جنوب استان، ساخت خوابگاه ۲۰۰ نفری، راه‌اندازی دو مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرهای فاقد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال از بانک عامل به متقاضیان درخواست کننده وام خوداشتغالی و اختصاص ۲۰ میلیون ریال از محل قرض‌الحسنه بانک‌ها نیز از طرح‌هایی است که در بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری به تصویب رسید.

زیربنایی و مسکن

در بخش زیربنایی و مسکن نیز تشکیل ستاد راهبردی، مطالعه احداث خط آهن ارومیه - قوشچی، مطالعه ساخت خط آهن مراغه - ارومیه، تخصیص ۱۱۰ میلیارد ریال برای آسفالت راه استان، آسفالت راه روستایی برای روستاهای بالای ۵۰ خانوار، عملیات اجرایی مشارکتی راه ارومیه - تبریز، تسریع در تکمیل مطالعه راه خوی- فیرورق و چالدران، افزایش مقاومت باند فرودگاه خوی، تخصیص ۱۰۵ میلیارد ریال کمک به دهداری‌ها، تخصیص ۱۵۰ اتوبوس برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تخصیص ۱۵ میلیارد ریال برای کمک به شهرداری‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و تخصیص ۵۱ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌ صدور کارت هوشمند از مهم‌ترین طرح‌های تصویب شده است.

انرژی، صنعت و کشاورزی

در بخش انرژی، صنعت و کشاورزی نیز ایجاد شهرک صنعتی مرزی ایران و ترکیه، تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و ایجاد شهرک و نواحی صنعتی، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی، گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، احداث هشت سد خاکی از محل طرح‌های زودبازده، تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال برای کاهش تلفات شبکه برق استان، تخصیص ۵۰ میلیارد ریال برای طرح مجتمع آب و تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی و مطالعه طرح آبرسانی به خوی، پیرانشهر و ارومیه به تصویب رسید.

آموزش و بهداشت

ساخت مرکز مهارت بالینی، تجهیز بخش همودیالیز در ارومیه، خوی، مهاباد، بوکان، تجهیز ۱۰ پایگاه امداد جاده‌ای، احداث ۲۰ خانه بهداشت پزشکان، احداث ۲۰ خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل، احداث، تکمیل و تجهیز ۳۰۰ نمازخانه در مدارس، احداث، تجهیز و تکمیل ۸۰ سالن ورزشی مدارس استان ، تخصیص ۶۰۰ میلیارد ریال برای توسعه فضایی در حوزه کانون اصلاح و تربیت ، خرید تجهیزات برای حفاظت از محیط‌زیست و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تنویر افکار عمومی ‌با ایجاد تفکر زیست‌محیطی از طرح‌هایی است که در بخش آموزش و بهداشت به تصویب رسید.

با اعضای هیات دولت

همزمان با هشتمین سفر استانى دور سوم ۱۷ عضو کابینه به شهرها و مناطق مختلف استان آذربایجان غربی سفر کردند که در این سفرها، طرح‌هایی به بهره‌برداری رسید و طرح‌هایی نیز با حضور اعضای هیات دولت کلنگ‌زنی شد که به اختصار به آنها اشاره می‌شود.

افتتاح ۳۷۶ واحد مسکن مهر

همزمان با این سفر، ۳۷۶ واحد مسکن مهر با حضور وزیر مسکن و شهرسازی در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید. از مجموع این واحدها ۱۴۴ واحد در پیرانشهر، ۱۱۲ واحد در خوی و ۱۲۰ واحد نیز در شهرستان سلماس احداث شده است.

پاویون نوساز فرودگاه ارومیه

پاویون نوساز فرودگاه ارومیه نیز در مراسمی با حضور وزیر راه و ترابری افتتاح شد.

برای ساخت و تکمیل پاویون نوساز فرودگاه ارومیه که دارای طراحی ویژه و با امکانات مدرن است، یک میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

ایستگاه سنجش آلودگی هوا

همزمان با این سفر، سومین ایستگاه سنجش آلودگی هوای آذربایجان غربی در بوکان راه‌اندازی شد.این ایستگاه قادر است ذرات معلق و انواع گازهای موجود در هوا را سنجش و میزان آلودگی هوا را اندازه‌گیری ‌کند.

ورزشگاه ۵۰ هزار نفری بوکان

همچنین همزمان با دوره سوم سفر رییس جمهور به استان آذربایجان غربی و با حضور معاون رییس جمهور عملیات احداث ورزشگاه ۵ هزار نفری شهرستان بوکان آغاز شد. این طرح با اعتباری بالغ بر ۶۳ میلیاردریال و در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار ساخته می‌شود.

دو سد زولا و دریک

همزمان با این سفر با حضور معاون اول رییس‌جمهور در نزدیکی شهر سلماس دو سد ۹ دی (زولا) و شهدای تازه شهر (دریک) که از نوع خاکی با هسته رسی هستند، افتتاح شد.

سد مخزنی ۹ دی (زولا) با ارتفاع ۵۳ متری از بستر رودخانه و طول تاج ۲۸۷ متری دارای مخزنی با حجم ۸۵ میلیون متر مکعب بوده و سالانه ۱۳۲ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌کند. همچنین سد مخزنی شهدای تازه شهر (دریک) با ارتفاع ۳۷ متر از بستر رودخانه و طول تاج ۱۲۷۴ متر برای حجم ۲/۲۲ میلیون متر مکعب است که به طور سالانه قادر به تنظیم ۱۴/۳۴ میلیون متر مکعب آب می‌باشد.