مشهد- زهره الوندی: امروزه یکی از شاخص‌های توسعه جوامع تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ADSL است و ایران در این زمینه در رتبه پایینی حتی در منطقه خاورمیانه قرار دارد. کیفیت نامناسب خدمات اینترنتی در کشور باعث شده که به‌رغم تلاش‌های زیادی که از طرف دولت و بخش خصوصی برای ارائه اینترنت پرسرعت به ‌کاربران صورت گرفته در خوشبینانه‌ترین حالت فقط ۱۰۰هزار کاربر خطوط اینترنت پرسرعت ADSL در کشور وجود دارد که در مقایسه با میانگین جهانی رقم بسیار ناچیزی است. مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان رضوی در خصوص تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ADSL در مشهد گفت: بیش از ۸۰۰ هزار و۷۷۸ نفر در مشهد از خدمات اینترنت استفاده می‌کنند که از این تعداد تنها چهار درصد از اینترنت پرسرعت ADSL بهره می‌برند.مهندس علی کارگزار با بیان اینکه تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ADSL در مشهد ۲۲۷ هزار و۲۵۴ نفر است، گفت: تعداد کاربران اینترنت در استان خراسان رضوی نیز یک میلیون و۸۳۸ هزارو ۹۴۳ نفر گزارش می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت اینترنت در تهران، مشهد و اصفهان بهتر از نقاط محروم مثل ایلام و سیستان بلوچستان است، افزود: اغلب کاربران اینترنت در مشهد و کل استان از Dial up (اینترنت هوشمند) استفاده می‌کنند که سرعت پایینی دارد.

وی با اشاره به سرعت پایین اینترنت در مشهد گفت: شرکت‌های ISP پهنای باند کمی را بین تعداد زیادی کاربر تقسیم می‌کنند که موجب می‌شود سرعت اینترنت کاهش یابد.

وی در ادامه گفت: تاکنون ۶۸ هزار و ۶۹۸ پورت ADSL در مشهد نصب شده که در کل ۱۳۷ هزار و۳۶۹ مگابایت ظرفیت دارد.

مخابرات عامل اصلی سرعت پایین

بر اساس این گزارش، در حالی ‌که مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان رضوی شرکت‌های ISP را عامل کندی سرعت اینترنت عنوان می‌کند، رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه خراسان رضوی عامل اصلی در این زمینه را وزارت ارتباطات می داند که باید پهنای باند وسیع‌تری را برای کشور فراهم کند.حسین نیک‌بین با تاکید براینکه هزینه پهنای باند در ایران گران است، گفت: هیچ کاربری حاضر نیست برای اینترنت، ماهانه مبلغ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه پهنای باند را به اشتراک بگذاریم. وی تصریح کرد: پهنای باند معادل یک مگ، در کشورهای خارجی برای هر خریدار ۲۰ دلار است، در حالی که در ایران قیمت ۴۰ برابر این رقم است.

وی با تاکید بر انحصاری بودن پهنای باند اینترنت در دست مخابرات گفت: مخابرات تقریبا دو و نیم برابر ارزش خدمات ارائه شده از ما پول دریافت می‌کند.نیک بین خاطرنشان کرد: مشترکان برای سرعت پایین اینترنت از ما شکایت می‌کنند و فکر می‌کنند که ما گران فروشی می‌کنیم؛ در حالی که اگر اینترنت از انحصار مخابرات خارج شود، قیمت‌ها کاهش و کیفیت خدمات افزایش پیدا می‌کند.

سیاست یک بام و دو هوا

رییس سازمان نظام صنفی رایانه خراسان رضوی نیز معتقد است: شرکت مخابرات که مدعی است شرکت‌های خصوصیISP عامل سرعت پایین اینترنت است، خود نیز ISP است. مهندس عیسی نجفی افزود: سازمان تنظیم مقررات، برای کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت مقرر کرده که هیچ شرکتی حق ندارد به مشترکان عادی سرعتی بیش از ۱۲۸ کیلو بایت را ارائه کند.

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات منفک از مخابرات و وزارت ICT است، گفت: این سازمان قوانین خود را بر اساس قانون مصوب کشور و دستگاه‌های امنیتی برای شرکت‌های خصوصی ارائه می‌کند. وی با تاکید بر اینکه با این سرعت اینترنت توسعه تجارت الکترونیک امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: به عنوان بخش خصوصی موظفیم با قوانین سازمان تنظیم مقررات پیش برویم و اجازه نداریم اینترنت با سرعت بیشتری را در اختیار مشترکان قرار دهیم.

وی ادامه داد: امکانات سخت‌افزاری ما در نواحی تحت پوشش مخابرات نصب شده و نمی‌توانیم از قوانین و نظارت آنان فاصله بگیریم.وی در ادامه با انتقاد از اینکه بخش خصوصی در زمینه اینترنت هزینه‌های زیادی را متقبل شده گفت: در سال‌های گذشته بخش خصوصی هنوز در مراحل اولیه اینترنت DIAL UP و تلفنی بود که این سیستم در جهان منسوخ شد، سپس به دنبال اینترنت هوشمند رفتیم که متاسفانه دو سال است، مخابرات مطالبات شرکت‌های خصوصی را پرداخت نکرده که این مساله مشکلات مالی زیادی را برای شرکت‌ها به‌وجود آورده است و اکنون نیز در خصوص ADSL با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، فیلتر برخی سایت‌ها نیز که از کانال‌های مختلفی می‌گذرد بر کاهش سرعت و کیفیت اینترنت تاثیر نامطلوبی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع چیزی به عنوان اینترنت پرسرعت و مطلوب در کشور نداریم و دولت می‌بایست رویکرد خود را در زمینه اینترنت عوض کند.

محدودیت سرعت برای کاربران خانگی

رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی نیز با تاکید بر سرعت پایین اینترنت در سرویس دایال آپ برای مصارف کاربران خانگی گفت: با سرعت فعلی اینترنت فقط می‌توان کارهای محدودی انجام داد و عملا استفاده از بسیاری از کاربردهای این شبکه مانند آموزش الکترونیکی امکان‌پذیر نیست. مسعود ریاضیات ضمن اشاره به بحث ایجاد دولت الکترونیکی در کشور اظهار کرد: دولت گام‌هایی برای ایجاد دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و دانشگاه‌های مجازی برداشته،‌ اما با محدودیت سرعت برای کاربران خانگی که بخش عمده‌ای از مخاطبان این طرح‌ها هستند نمی‌توان به فرهنگ‌‌سازی برای استفاده از این برنامه‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: اینترنت، مهم‌ترین عامل توزیع و نشر دانش در دنیا است؛ در حالی که یک دانشگاه در یکی ‌از روستاهای سوئد دارای حداقل یک «ترا» بیت پهنای ‌باند اینترنت است، دانشجویان ما حتی در بهترین دانشگاه‌ها به دلیل سرعت پایین به زحمت می‌توانند از امکانات آموزش مجازی و الکترونیکی استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که متولیان امر باید با فراهم کردن ظرفیت بالای پهنای باند اینترنت برای کشور، سامان دهی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، کاهش قیمت اینترنت، اعمال نظارت‌های موثر از طرف انجمن‌های ذی‌ربط، به روز کردن تجهیزات مخابراتی و حذف محدودیت‌های فعلی به افزایش سرعت و کیفیت اینترنت برای کاربران نهایی بپردازند.