دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه‌گرجی: عملیات اجرایی پروژه آزاد راه پل زال -اندیمشک به عنوان بخشی از شبکه آزاد راه ترانزیت شمال - جنوب کشور و در ادامه مسیر در حال احداث آزاد راه خرم‌آباد -پل زال و در قالب طرح آزاد راه پل زال-اندیمشک و اندیمشک - اهواز به طول ۵۰ کیلومتر که در قانون بودجه منظور شده بود با حضور وزیر راه‌وترابری کلنگ‌زنی شد. طول این قطعه عظیم که سخت‌ترین پروژه راهسازی کشور بوده ۱۰۶ کیلومتر است که علاوه بر کوتاه شدن ۱۸۰ کیلومتر مسیر فعلی اندیمشک - پلدختر - پل زال - خرم‌آباد و کاهش آمار تصادفات و تلفات جانی، موجب صرفه‌جویی سالانه ۸‌میلیارد‌دلار در مصرف سوخت می‌شود و موجبات تکمیل شدن بخشی از مسیر ترانزیتی آزاد راه بندر امام - تهران را نیز فراهم می‌آورد.

این مسیر به طول ۵۰کیلومتر از حاشیه بخش‌های حسینیه - بیدرویه و بالارود می‌گذرد و در نهایت در انتهای آزاد راه به کنارگذر شهر اندیمشک ختم می‌شود.

هدف از احداث این آزاد راه، احداث محوری با ظرفیت بالای عبور، کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایط نقلیه، امنیت بیشتر، کاهش زمان سفر و اتصال خلیج فارس به دریای خزر و همچنین ایجاد دسترسی سریع و تکمیل بخشی از آزادراه ترانزیت شمال - جنوب عنوان شده است.

وزیر راه و ترابری در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه اجرای این طرح را در واقع به معنای یافتن حلقه مفقوده خط اتصال آب‌های ‌گرم خلیج‌فارس به دریای خزر دانست و اظهار کرد: طول این پروژه ۹۰۰ کیلومتر است که با بهره‌برداری از این قطعه ۱۸۰ کیلومتر از مسیر فعلی آن کاسته می‌شود.

حمید بهبهانی با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه در سال‌های گذشته اذعان کرد: خوزستان موتور محرک و منبع سوخت کشور است؛

از این رو است که هر کاری که در این خطه مقدس انجام شود باز هم کم است

وی با اشاره به مدت زمان ۴۰ ماهه پیش‌بینی شده اجرای این پروژه قول مساعد داد تا این طرح ظرف ۲۰ ماه آینده و با اعتبار ۲۰۰‌میلیارد‌تومان به بهره‌برداری برسد.

مقام عالی وزارت راه و ترابری همچنین در ادامه در خصوص محور خرم‌آباد پل زال نیز گفت: این بخش که قسمتی از محور ارتباطی خرم‌آباد اندیمشک محسوب می‌شود و در سال ۸۵ کلنگ‌زنی شده است، به طول ۱۰۴ کیلومتر به صورت آزاد راه در خرداد ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه ایران به کارگاه راهسازی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: ضروری است تا کلیه کمبودهای زیرساختی کشور را جبران کنیم و باید تلاش کنیم تا آنچه که در گذشته انجام نشده و قابل پیش‌بینی در آینده است را هم اکنون انجام دهیم.

بهبهانی در خصوص دیگر اقدامات این وزارتخانه نیز گفت: طی توافقنامه‌ای که با قرارگاه خاتم‌الانبیا و سازمان بنادر و کشتیرانی کشور امضا شد طرح احداث ۳۰۰ بندر صیادی و تجاری از دورترین نقطه غرب کشور تا شرق‌ترین نقطه در دستور کار وزارتخانه قرار‌گرفت که از این میزان سهم خوزستان نیز حدود ۶۰ بندر است که استاندار باید نسبت به جانمایی این مناطق اقدام کند.

وی همچنین از احداث خط راه‌آهن اهواز- اصفهان و اهواز به شیراز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: همچنین احداث خط آهن اهواز- بروجرد- همدان -کرمانشاه- سنندج و تبریز به عنوان خط سراسری غرب و زاهدان- سرخس- مشهد نیز به عنوان خط سراسری شرق در حال بررسی است.

استاندار خوزستان نیز در این مراسم با بیان اینکه در گذشته سهم خوزستان در لایحه بودجه و به ویژه در بخش حمل‌و‌نقل بسیار ناچیز بود، اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۴۰ پروژه خوزستان در لایحه بودجه است و این نشان‌دهنده حرکت جدی و توجه ویژه دولت به این استان است.

سید جعفر حجازی گفت: به‌رغم تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در خوزستان این استان از کمبود زیرساخت‌ها به لحاظ توسعه ناهمگون رنج می‌برد.

استاندار خوزستان در ادامه به پتانسیل‌های مرزی استان نیز اشاره کرد و گفت: روزانه از طریق دو مرز شلمچه و چزابه یک‌میلیون‌دلار صادرات داریم که در ۱۱ ماه نخست سال جاری این رقم به ۴۵۰‌میلیون‌دلار رسیده است، این در حالی است که امکانات مناسبی نیز در این مسیر وجود ندارد که اگر امکانات و زیرساخت‌های مربوط به این بخش تامین شود صادرات استان به ۲‌میلیارد‌تومان در سال نیز تجاوز خواهد کرد.

حجازی با بیان اینکه خوزستان به عنوان قطب‌گردشگری و معنوی مطرح است، اظهار کرد: ورود سالانه ۲‌میلیون نفر زائر مناطق جنگی در قالب کاروان‌های نور توانسته است ثروتی دیگر بر ثروت‌های استان بیفزاید.

مدیر کل راه و ترابری استان نیز با بیان اینکه این روز به عنوان روزی به یاد ماندنی در تاریخ ترانزیت کشور ثبت خواهد شد، اظهار کرد: احداث این آزاد راه به مثابه گلوگاهی است که بنادر جنوب کشور و مناطق جلگه‌ای خوزستان را به مرکز کشور وصل می‌کند.

وی با بیان اینکه این آزاد راه آخرین قطعه بین خوزستان و لرستان است که کلنگ زده می‌شود، اذعان کرد: این محور یکی از بحرانی‌ترین محور‌های حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شد که با اجرای آن علاوه بر ایجاد امنیت از مصرف بی‌رویه سوخت نیز جلوگیری می‌کند و زمینه ایجاد یک تحول جمعی را فراهم می‌آورد. همچنان که هزینه‌های حمل‌ونقلی را نیز در استان به نصف کاهش می‌دهد.