چاره‌اندیشی برای رفع خشکسالی

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: بر اساس دستور رییس‌جمهور، طرحی ضربتی برای آبرسانی به شهرهای مهم خوزستان پیش‌بینی شده است. این طرح هم‌اکنون نیازمند گذراندن مراحل مختلفی است تا به مرحله عادی خود برسد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در هشتمین سمینار بین‌المللی مهندسی رودخانه در اهواز، ضمن بیان این مطلب و با اشاره به اینکه باید در بودجه کشور منابع خاصی به این موضوع اختصاص یابد، افزود: البته رییس‌جمهور نیز در تلاش است که در این زمینه به وزرات نیرو کمک‌ کند.

محمدرضا عطارزاده با بیان این که تحقق این امر نیازمند زمان خواهد بود، تصریح کرد: در طرح غدیر، آبرسانی به شهر خرمشهر در اولویت قرار دارد و آبرسانی به شهرهایی ‌چون آبادان و شادگان نیز در مراحل بعدی طرح انجام می‌شود.

وی همچنین با بیان این که بر اساس پیش‌بینی‌ها، ‌آبرسانی به خرمشهر تا پایان سال جاری انجام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس تصمیم کارشناسان، منابع آبی دو رودخانه دز و کرخه به عنوان تامین‌کننده آب طرح غدیر محسوب خواهند شد.

وی در ادامه به حل مشکلات استان خوزستان در این بخش توسط رییس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو دستورات و برنامه‌ریزی‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی کرده است که امیدواریم با اعلام نظر مجلس بتوانیم خبرهای خوشی را به مردم استان اعلام کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه تاکید کرد: منابع آب موجود در کشور نیاز به مطالعه و ساماندهی دارد و باید بتوانیم این منابع خدادادی در اقلیم خشک و نیمه خشک کشور به بهترین شکل مدیریت کنیم.

عطارزاده همچنین ضمن اشاره به خشکسالی‌های اخیر و با بیان این نکته که‌ اگر ابزار لازم برای مقابله با این پدیده فراهم نبود قطعا مشکلات زیادی در کشور به ویژه در استان خوزستان به وجود می‌آمد، اظهار کرد: تجارب بزرگی که از خشکسالی اخیر به دست آمد، باید برنامه‌ریزی و در سال‌های آتی استفاده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دوران خشکسالی با طرح‌هایی که در مسیر رودخانه‌های کارون، دز و کرخه انجام شد و همچنین با برنامه‌ریزی مهندسی رودخانه، بهره‌برداری‌های بهنگامی در پشتیبانی رودخانه کارون توسط رودخانه کرخه صورت گرفت که همه نشان از توانمندی متخصصان کشور و خوزستان در زمینه علم مهندسی رودخانه دارد.

وی همچنین با اشاره به میزان آورد آب در سال‌جاری گفت: البته با بارش‌های بسیار خوبی که در ماه‌های آبان و آذر در کشور داشته‌ایم، شرایط آبی در این ماه‌ها ۵۰ درصد بیشتر از سال‌های نرمال است، اما از دی ماه تاکنون وضعیت خوبی در بارش نداشته‌ایم که امیدواریم در آینده روند بارش‌ها بهبود یابد.

استاندار خوزستان نیز در این مراسم به مدیریت صحیح بر منابع آب استان طی دو سال خشکسالی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تنها با ۵ میلیارد متر مکعب آورد آب در استان خوزستان، معادل ۸۰ درصد سال‌های ترسالی یا نرمال، یک میلیون و۲۰۰ هزار تن گندم تولید کردیم که از این میزان برداشت ۱۰۰ هزار تن گندم آن به صورت دیم بوده است.

حجازی به حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه در ستاد خشکسالی استان اشاره کرد و افزود: قطعا نظرات کارشناسی این اساتید در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر داشته و کاهش خسارات ناشی از خشکسالی را در خوزستان به دنبال داشته است.

مقام عالی دولت در خوزستان همچنین پژوهش در زمینه علوم آب را مهم دانست و افزود: چنانچه دستگاه‌ها و شرکت‌های استان در تخصیص یک درصد اعتبار پژوهشی همکاری و دانشگاه و مراکز تحقیقاتی در زمینه جذب آن اقدام کنند‌، بسیاری از مشکلات استان حل می‌شود.