برق هرمزگان نگهبان روشنایی در کوران حوادث

به موجب سند چشم‌انداز توسعه برق هرمزگان باید در ۵ سال آینده یک‌هزار و ۱۸۰‌میلیارد‌تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شود دنیای اقتصاد - بندرعباس - نسترن جعفرپور: هرکسی که چند صباحی در هرمزگان زندگی کرده باشد، به خوبی می‌داند که چه در تابستان و چه در زمستان، هر لحظه باید در انتظار حادثه‌ای طبیعی و غیرمترقبه باشد. از سیل و زلزله‌گرفته تا توفان گونو و... هر از چندی در این استان عرض اندامی می‌کنند. صنعت برق استان نیز در این رهگذر ضرب شست این حوادث را آنقدر چشیده که اکنون به قول معروف به هر بادی نمی‌لرزد و با هر زمین لرزه‌ای شیرازه‌اش از هم نمی‌پاشد. هرچند خسارت‌ها و صدمات حوادث طبیعی به صنعت برق استان کم نیست؛ اما تخصص و کارآزمودگی از یکسو و تعهد و جانفشانی فعالان این صنعت از سوی دیگر موجب شده، آسیب‌ها و لطمات به حداقل خود رسیده و در کمترین زمان ممکن حل شود. شاید به همین دلیل است که مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان ترجیح داد نشست خبری خود با خبرنگاران استانی را با همین موضوع آغاز کند.

مهندس عبدالرسول پیشاهنگ در این باره گفت: هرچند در شش ماه نخست امسال صنعت برق استان با ۱۵حادثه روبه‌رو بود؛ اما تنها ۲حادثه بود که توانست تنها برای ساعاتی محدود منجر به خاموشی و قطع برق شود. به گفته وی، زلزله اخیر بندرعباس یکی از حوادثی بود که موجب شد نزدیک به ۳۰میلیارد ریال به تاسیسات و زیرساخت‌های برق استان خسارت وارد شود.

وی ادامه داد: در این حادثه، عمر و استهلاک زیاد تاسیسات به همراه عمق و مدت زلزله دست به دست هم دادند تا تعدادی از پست‌ها و بخش‌هایی از شبکه فوق توزیع دچار آسیب شوند.

مهندس پیشاهنگ اضافه کرد: از آنجایی که شبکه برق به سنسورهای بسیار حساسی مجهز است در لحظه آغاز زلزله، برق شبکه به طور اتوماتیک قطع شده تا از افزایش خسارات و خطرات احتمالی ناشی از آن جلوگیری شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان در ادامه بیان کرد: در این حادثه پست‌های ۲۳۰کیلوولت بندرعباس به دلیل شکستگی برخی قسمت‌ها از مدار خارج و خاموشی‌هایی را موجب شد؛ اما به‌رغم آسیب‌هایی که به شبکه و زیرساخت‌ها و تاسیسات وارد شده بود، بخش عمده‌ای از شهر بندرعباس حدود ۲ساعت پس از زلزله دوباره برقدار و کلیه نقاط آسیب دیده تعمیر و بازسازی شدند. به گفته این مقام مسوول، کارکنان و متخصصان صنعت برق استان بلافاصله پست‌های آسیب دیده را با قطعات موجود در انبارها که برای طرح‌های در حال ساخت آماده و ذخیره شده بودند، تعویض کردند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان حادثه سیل اخیر را نیز یکی دیگر از حوادثی معرفی کرد که علاوه بر وارد کردن نزدیک به ۳۸میلیارد ریال خسارت به تاسیسات برق،موجب بروز خاموشی و اختلال در شبکه نیز شد.

پیشاهنگ، آبگرفتگی برخی پست‌های برق را دلیل اصلی این اختلالات دانست که با وجود‌گرفتار شدن تعدادی از ماموران و متخصصان صنعت برق در محاصره سیل، در کمتر از ۲ساعت موفق شدند مجددا شبکه برق را وارد مدار کنند. وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به تصویب نهایی سند چشم‌انداز توسعه برق استان اظهار کرد: به موجب این سند باید ظرف پنج سال آینده یک‌هزار و ۱۸۰میلیارد‌تومان در صنعت برق استان سرمایه‌گذاری شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه ۵۰درصد به ظرفیت پست‌های استان و ۵۴درصد به ظرفیت خطوط انتقال افزوده شده است، یادآور شد: در پیش‌نویس مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به هرمزگان نیز در مجموع درخواست ۶۰میلیارد‌تومان اعتبار برای ایجاد پنج پست فوق توزیع و یک پست انتقال درخواست شده است که با اختصاص اعتبارات یادشده امکان توسعه زیرساخت‌ها افزایش یافته و ضریب تولید برق مطمئن نیز بالاتر خواهد رفت.

مهندس پیشاهنگ خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های استان نیز از راندمان خوب و قابل قبولی برخوردارند و تلفات برق در شبکه انتقال و فوق توزیع در چهار سال اخیر از ۴/۳‌درصد به ۹/۲‌درصد کاهش یافته است که این میزان تلفات انرژی از میانگین کشور کمتر است. وی در خاتمه اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ طرح در دست اجرا است که ۳۵ طرح تا پیش از تابستان آینده و مابقی نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.