دنیای اقتصاد - شیراز - محمد صداقت: دانشجویان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز با هزینه ۳۵ میلیون تومان موفق به ساخت ۵ دستگاه کاربردی شدند.

دکتر سید علی اکبر صفوی، رییس بخش مهندسی برق این دانشگاه درباره این اختراعات گفت: دستگاه گلخانه مکانیزه هیدروپونیک، یکی از این دستگاه‌ها است که در آن تمام مراحل تغذیه، کنترل دما، رطوبت، نور و غیره به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. وی با بیان اینکه این دستگاه در محیط‌های آپارتمانی و حتی فضاهای بزرگ قابل استفاده است، صرفه‌جویی کامل در مصرف آب و تنظیم زمان رشد را از ویژگی‌های این دستگاه عنوان کرد.

صفوی هزینه ساخت دستگاه را ۳ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: تولید صنعتی و انبوه این دستگاه با هزینه کمتر از یک میلیون تومان انجام می‌گیرد.رییس بخش مهندسی برق دانشگاه شیراز در ادامه آزمایشگاه مجازی و از راه دور ایران را دستگاه دوم اختراع شده در این دانشگاه دانست و گفت: این آزمایشگاه با هدف توسعه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات طراحی و اجرا شده و برای مدارس، دانشگاه‌ها و صنایع قابل استفاده است.

وی صرفه‌جویی در امکانات آزمایشگاهی، گسترش همکاری بین دانشگاه‌ها، آموزش از راه دور و استفاده در صنایعی که آزمایش‌های خطرآفرین دارند را از اهداف ساخت این دستگاه برشمرد و گفت: آزمایشگاه مجازی با هزینه اولیه ۲۰ میلیون تومان ساخته شده است.

صفوی مربی ورزشی هوشمند را دیگر ساخته این دانشجویان اعلام کرد و درباره آن گفت: ایده این طرح برای اولین بار در ایران مطرح شده که برای سطوح ورزشی غیرحرفه‌ای قابل استفاده است.وی گفت: با استفاده از این طرح با استفاده از کامپیوتر و دوربین و تجهیزات پردازش اطلاعات، راهنمایی ورزشی و اشکالات علمی در حرکات ورزشکار تشخیص داده می‌شود.

صفوی هزینه ساخت این دستگاه را یک میلیون تومان دانست که در صورت تولید انبوه کاهش خواهد یافت.دستگاه نظارت بر سالمندان از دیگر طرح‌های ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه شیراز است که رییس بخش مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه درباره آن گفت: با سیستم طراحی شده که برای اولین بار در کشور اجرا شده است، با نصب یک سنسور به بدن فرد سالمند حرکات ناگهانی وی از راه دور مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این تجهیزات به کمک فناوری جدید شبکه‌های سنسوری بدون سیم طراحی شده است، افزود: هزینه اولیه ساخت این دستگاه دو میلیون تومان است که در صورت تولید انبوه کاهش می‌یابد.صفوی درباره پنجمین دستگاه که نجات غریق هوشمند است نیز گفت: این دستگاه از طریق سنسورهای زیر آب به طور مکانیکی وجود غریق را در زیر آب تشخیص می‌دهد و با اعلام زنگ خطر در شناسایی محل غریق به نجات غریق کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این سیستم ثبت اختراع شده و مورد تایید فدراسیون غریق نجات نیز قرار گرفته است، افزود: به زودی این دستگاه در استخرهای شهر نصب شده و از آن استفاده خواهد شد.

صفوی هزینه ساخت این دستگاه را نیز ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد.