مشهد- زهره الوندی: رییس اتحادیه فروشندگان زعفران خراسان رضوی گفت:به طور میانگین روزی ۳ تن پیاز زعفران از ایران به افغانستان قاچاق می‌شود.

غلامرضا میری افزود: این بدان معنا است که با این میزان پیاز زعفران روزانه یک هکتار به کشت این محصول در افغانستان افزوده می‌شود. وی با بیان اینکه پیاز زعفران از ایران به آسانی به افغانستان قاچاق می‌شود، تصریح کرد: این معضل یک فاجعه درزمینه تولید وصادرات این محصول باارزش خواهد بود.

وی با اشاره به مشابهت شرایط آب وهوایی ایران و افغانستان اظهار کرد: وجود نیروی انسانی ارزان در این کشور باعث شده است که کیفیت زعفران افغانستان پایین‌تر از زعفران ایران نباشد. وی تاکید کرد: سازمان ملل متحد، هلند، فرانسه و حتی اسپانیا از کشت زعفران در افغانستان حمایت می‌‎کنند تا این کشور بتواند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گفته وی؛ در حال حاضر زعفران تولیدی افغانستان پاسخگوی بازارهای خودشان نیست، ولی با روند صعودی که در پیش گرفته‌اند می‌توانند بازارهای جهانی زعفران را تامین کنند.

وی در ادامه به عوارض صادرات زعفران بسته‌بندی اشاره کرد وگفت: تمام صادرکنندگان زعفران با بحث عوارض مخالف هستند.

وی ادامه داد: پرداخت عوارض برای صادرات بسته‌بندی زعفران پیامد خوبی برای کشور ندارد؛ چرا که با توجه به افزایش پیش‌بینی تولید زعفران در سال جاری، صادرات این محصول کاهش و در نتیجه کشاورزان زعفرانکار آسیب خواهند دید و مشتریانی که در سال‌های گذشته به‌دست آورده‌ایم را از دست خواهیم داد. وی عنوان کرد: بحث محدودیت و پرداخت عوارض تنها راه‌حل برای صادرات زعفران نیست؛ چرا که می‌توان با اختصاص تسهیلات به صادرکنندگان زعفران به صادرات این محصول به صورت بسته‌‌بندی کمک کرد. میری با اشاره به اینکه معمولا خریداران در بازارهای جهانی بر اساس سلایق خود اقدام به خرید زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف می‌کنند، گفت: فروش زعفران دست ایران نیست، ولی باید تلاش کرد که بازار فروش این محصول به دست ایران بیفتد؛ چرا که عمده تولیدکننده زعفران جهان، ایران است.