اهواز - کیوانه گرجی: معاون عمرانی استاندار خوزستان بر ضرورت نظارت بر کشتار وفروش دام در مناطق گردشگری استان تاکید کرد.

سید عباس طباطبایی در نشست کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان ضمن تاکید بر این مطلب اظهار کرد: به منظور ارائه گوشت سالم و بهداشتی که در نهایت به سلامت جامعه می‌انجامد، ضروری است که دام و کشتار آن در کشتارگاه‌ها و سطح شهر ساماندهی شود و این امر در مناطق گردشگری استان نیز باید نمود بیشتری به خود گیرد.

وی با اشاره به اینکه بعضا دیده شده است که در برخی مناطق گردشگری کشتار دام در خارج از کشتارگاه و بدون رعایت نکات بهداشتی و هر گونه کنترل و نظارت بهداشت و دامپزشکی صورت می‌گیرد و برخی از مسافرین نیز به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت گوشت‌، بدون توجه به سلامت و کشتار بهداشتی دام‌، گوشت را به مقادیر بالا خریداری می‌کنند، افزود: این امر می‌طلبد که با نظارتی ویژه در این مناطق و حتی در روستاهای ورودی و خروجی به آنها از بروز بسیاری از بیماری‌های احتمالی در چنین مواردی جلوگیری به عمل آورده شود. معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در ادامه نقش اطلاع‌رسانی مستمر در چنین مواردی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در بسیاری از موارد شاهد بودیم هر جا که اطلاع‌رسانی شده و مردم نسبت به یک موضوع واقف شدند‌،توانسته‌اند در همکاری با مسوولان نیز تاثیر‌گذار بوده و کمک شایانی کنند، از این رو باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که اطلاع‌رسانی‌ها باید به صورت مستمر و مداوم باشد و تنها به یک دوره و مقطع زمانی محدود نشود.

طباطبایی همچنین با اشاره به اینکه تمام تلاش کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان به منظور رساندن آنها به استاندارد‌های زیست‌محیطی است، گفت: این تلاش باید ادامه دار باشد و در این میان محیط‌زیست و بهداشت نیز باید با حساسیت و دقت نظر بیشتری کار را دنبال کنند. طباطبایی در ادامه با اشاره به اعتبارات ساماندهی کشتارگاه‌های استان گفت: سال گذشته اعتباری در حدود یک‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون‌تومان برای ساماندهی کشتارگاه‌های استان در نظر گرفته شده بود و امسال نیز با این ذهنیت که باید گوشت سالم و در محیط بهداشتی را به مصرف‌کننده برسانیم ‌درصدد هستیم که به رغم کاهش ۳۰‌درصدی اعتبارات‌، امسال نیز اعتباری در همین حد را اختصاص دهیم و در این بخش به نسبت کاهش اعتبارات استان‌، اعتباری کم نکنیم.

وی همچنین در خصوص ساخت کشتارگاه جدید در اهواز که تاکنون برای آن ۷۰۰‌میلیون‌تومان اعتبار هزینه شده است نیز گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۵۰۰‌میلیون‌تومان است که مقرر شده است تا این میزان به نسبت اعتبار‌، تخصیص و نقدینگی بین استانداری و شهرداری اهواز تقسیم شود، مشروط بر اینکه این طرح تا پایان سال به اتمام برسد.

طباطبایی همچنین خبر از تشکیل کمیته‌ای با عضویت بهداشت‌، امور شهری و دامپزشکی را برای بازدیدهای سه ماهه از کشتارگاه‌ها‌، چگونگی هزینه شدن اعتبارات و همچنین میزان پیشرفت طرح‌ها را داد و گفت: مقرر شده است تا این کمیته گزارش‌های خود را به کارگروه ارائه دهد.

در ادامه این نشست‌، مدیر کل دامپزشکی خوزستان نیز با بیان اینکه طی سال‌های اخیر برای نخستین بار است که ساماندهی کشتارگاه‌های استان در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: میزان اعتباری که در سال گذشته به این امر اختصاص داده شد، در حدود ۲۷‌میلیارد ریال بود و امسال نیز در حدود ۲۰‌میلیارد ریال است. محمدرضا حزبئی بررسی نواقص بهداشتی و زیست‌محیطی و اولویت‌بندی آنها را از جمله موارد برآورد هزینه در اختصاص اعتبارات بر شمرد و گفت: به همین منظور نیز کمیته متشکل از امور شهری‌، دامپزشکی و شهرداری نیز از کلیه کشتارگاه‌ها بازدید به عمل آورده است. وی همچنین با اشاره به اینکه گام‌های بسیار خوبی به منظور بهسازی و رفع نواقص کشتارگاه‌های استان برداشته شده است، گفت: تاکنون هشت کشتارگاه از جمله مسجد سلیمان در این زمینه اقدام کرده‌اند.