توسعه امکانات شهری در خوزستان

اهواز - کیوانه گرجی: معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به انتقال امور شوراها از معاونت سیاسی استاندار به حوزه معاونت امور عمرانی گفت : قریب به دو ماه است که امور مربوط به شوراها به حوزه معاونت عمرانی واگذار شده است که با توجه به ارتباط تنگاتنگ وظایف درج شده در حوزه عمرانی با امور مربوط به شوراها و شهرداران تلاش بر این است که در جهت بهبودی این امور گام‌های ارزشمندی برداشته شود.

سید عباس طباطبایی در سمینار آموزشی مشترک شورای اسلامی و شهرداران استان که در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه این سمینار با هدف ایجاد همدلی و همفکری برای رسیدگی به مشکلات شوراها و شهرداری‌ها جهت خدمت به مردم برگزار شده است؛ گفت: مدیریت شهری پیچیده‌ترین مدیریت در بین مدیریت‌ها است. به رغم همه پیچیدگی‌های مدیریت شهری و نارسایی‌های موجود و با توجه به اینکه عمر زیادی از شوراها نمی‌گذرد، اما در این میان اقدامات بسیار خوبی شده است که چندین گواه نیز بر این ادعا موجود است.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال پیش استان با یک فقر در بحث فضای سبز شهری مواجه بود، بیان کرد: در سال ۸۵ استان دارای حدود ۲۰‌میلیون متر‌مربع فضای سبز و سرانه ۵/۶ متر‌مربع زیر حداقل استاندارد سرانه کشور که در حدود ۷ متر است، بود.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه در سال ۸۶ وبا تلاش و حمایت شوراها و مدیریت استان این میزان به ۲۷‌میلیون مترمربع و سرانه ۵/۸ مترمربع رسید خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال ۸۸ ، استان با متراژ ۳۲‌میلیون مترمربع فضای سبز شهری وسرانه ۵/۱۰ تا ۱۱ مترمربع توانست خود را بالا بکشد که این آمار بیانگر یک تحول عظیم در بحث فضای سبز در استان تلقی می‌شود و تلاش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

طباطبایی همچنین در ادامه با اشاره به بحث زهکشی گفت: تامین خاک‌ و آب و نگهداری از آن از جمله مراحل سخت و پرزحمتی است که با همت مسوولان انجام شده است؛ به‌رغم اینکه در برخی از موارد اختلافی نیز وجود داشت که گاها به تعویض شهرداران نیز منتهی می‌شد، اما در نهایت خروجی خوبی را به دنبال داشت و منجر به این امر شد که استان از زیر حداقل به نزدیک نرم استاندارد برسد که امیدواریم با تلاش صورت گرفته در سال ۸۸ از حد استاندارد نیز تجاوز کنیم.

وی تحقق این امر را با شهرداران دانست و گفت: این امر می‌طلبد که شورا در انتخاب شهرداران تعمق بیشتری به خرج دهد؛ چرا که تعویض تعداد زیاد شهرداران در استان منجر به کند شدن پروژه‌های عمرانی در استان خواهد شد.

این مقام مسوول تلاش در بحث نهضت آسفالت را نیز پر ثمر دانست و اذعان کرد: در این مورد تعهد ۴‌میلیون مترمربع آسفالت را در ۵۴ شهر استان داریم که تاکنون قریب به ۲‌میلیون مترمربع آن محقق شده است و استان از نظر متراژ آسفالت در کوچه‌هایی که ۳۰ سال آسفالت نشده‌اند، حائز رتبه سوم کشوری است.

طباطبایی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش اثرات و بلایای طبیعی در استان نیز اظهار کرد: خوزستان یک استان بلاخیز است تا آنجا که از ۳۱ حادثه طبیعی در کشور ۲۱مورد آن در خوزستان است و این امر می‌طلبید که استان به لحاظ آمادگی با چنین شرایطی خود را مجهز کند که بیمارستان‌های اتوبوسی، سالن‌های چند منظوره، امکانات و تجهیزات امداد و نجات و مانور‌های همه جانبه در سطح استان تنها گوشه‌ای از تلاش‌هایی است که در این راستا صورت گرفته شده است که خروجی‌های آن نیز همه ملموس می‌باشد.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات اشاره کرد و گفت: افزایش اعتبارات و کمک‌های دولت بحثی است که قابل انکار نیست، اما به لحاظ عدم

توسعه یافتگی و جنگ و بازسازی‌های ناقص وعدم وجود برخی زیر ساختار‌ها نیاز به تلاش بیشتر داریم.

طباطبایی با اشاره به اینکه در امور عملیاتی و ایجاد زیرساختارهای رفاهی نیاز به شتاب بیشتری داریم حضور مردم در این زمینه را نیز مثمر ثمر دانست و گفت: مردم با درک بالایی که دارند هرگاه خواستیم وارد صحنه شدند و با صبوری ما را حمایت کردند تا جایی که در برخی شهرها مثل آبادان و خرمشهر سنگ از دست صبوری مردم به تنگ آمده است و این وظیفه ماست که ضمن رعایت شرح وظایفمان در کنار هم برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

در این مراسم، شهردار کلانشهر اهواز نیز گفت: شهرداران باید در ایجاد محل اعتباری پایدار تلاش کنند تا با کاهش ساخت و‌ساز در شهرها مشکلی برای شهرداری‌ها به وجود نیاید.

محمد رضا شمسایی خاطرنشان کرد: در جلسات مکرری که شهرداران کلان‌شهرها با رییس‌جمهور برگزار کرده‌اند مقرر شد منابع تامین اعتبار پایدار برای شهرداری‌های مشخص شود و این لایحه در دولت در حال تدوین و ارائه به مجلس شورای اسلامی است.

وی تصریح کرد: رییس‌جمهور در آخرین جلسه با شهرداران کلان‌شهرها برای رفع مشکلات شهرداری‌ها تمایل بسیار زیادی نشان داد و برای استفاده تمام ظرفیت‌های دولت در

این باره قول مساعد داده است.

مدیر کل امور حقوقی وزارت کشور نیز در این سمینار فرا رو بودن محور کل امور در شوراها و شهرداری‌ها برای داشتن برنامه منسجم و افقی روشن در شهر را ضروری دانست.

عزیز پدرام افزود: ضروری است تا برای شهرها افقی روشن وبرنامه منسجمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها می‌تواند در ۷ شاخص گنجانده شود، در گام نخست تاکید بر اجرای قانون در برنامه‌ها را ضروری دانست و گفت: نفعی که در اجرای قانون است در اعمال سلیقه نیست و باید بپذیریم که بسیاری از قوانین به نفع مردم هستند و ما هیچ حجتی جز اجرای قانون نداریم.

مدیر کل امور حقوقی وزارت کشور در ادامه ضمن اشاره به بهبود روش‌ها و فرآیندها خاطرنشان کرد: باید در امور شوراها و شهرداری‌ها فرآیند‌ها را بهبود بخشیم و ضمن ادامه فرآیندسازی، شاخص‌ها را نیز مشخص کنیم. باید دریابیم که نقطه صفر کجاست و ما چقدر و در چه جاهایی با مردم سروکار داریم.

وی با اشاره به ضروری بودن بانک اطلاعات گفت: بانک اطلاعات به مفهوم بانک اطلاعات مدیران موجود معنا نمی‌شود، بلکه آنچه در این مورد مدنظر و هدف تلقی می‌شود بانک اطلاعات مدیران بالقوه است که باید به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود اینکه ما بدانیم چه تعداد کارشناس داریم که می‌توانند در حوزه مدیریت جا ی بگیرند.

پدرام در ادامه تکریم ارباب رجوع و آموزش را دو مقوله‌ای دانست که باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه گنجانده شوند و از آموزش به عنوان یک مقوله مستمر یاد کرد.

وی همچنین اتوماسیون اداری و بهره‌وری را از جمله دو شاخصی برشمرد که می‌توان از آن دو به عنوان شاخص‌هایی برای گام برداشتن در حوزه شهر الکترونیک و دولت الکترونیک اشاره کرد.

پدرام در ادامه بهره‌مندی از مدیریت شهری را علاوه بر مدیریت شهرداری‌ها مثمر ثمر دانست و تصریح کرد: شوراها می‌توانند با دعوت از دستگاه‌های اجرایی آنان را در پیگیری مسائل و مشکلاتشان نیز دخیل کنند و پیشرفت و تحقق برنامه‌هایشان را چه از نظر فیزیکی و چه اعتباری با استفاده از امکانات موجود و با بهره‌مندی از مدیریت شهری دنبال کنند.