دوچرخه جایگزین خودرو در مشهد

مطالعات طراحی سامانه یکپارچه دوچرخه‌سواری مشهد به اتمام رسید مشهد - زهره الوندی: هنگامی که در ترافیک خیابان‌های مشهد به اطراف نگاه کنید، خواهید دید که حداقل بیش از ۶۰‌درصد خودرو‌ها

تک سرنشین هستند، حال اگر تنها نیمی از این افراد تصمیم بگیرند با دوچرخه در شهر تردد کنند، مطمئنا تاثیر قابل‌توجهی در کاهش آلودگی هوا، حجم ترافیک شهری و سلامتی همشهریانشان خواهند داشت.

تا قبل از پیدایش وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه از مهم‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل در مشهد به حساب می‌آمد، اما رشد شهرنشینی و ازدیاد تعداد خودروها و وسایط نقلیه موتوری که منجر به کاهش امنیت دوچرخه‌سواران شد و همچنین افزایش تراکم در مرکز شهر، به مرور سبب بی توجهی به دوچرخه که یکی از وسایل مهم حمل‌و‌نقل در بهبود ترافیک شهر مشهد است، گردید.

در این حال فروشندگان دوچرخه نیز حال و روز خوشی ندارند؛ به طوری که یکی از فروشندگان دوچرخه در مشهد در این باره گفت: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر برای خرید دوچرخه هزینه نکنند، سال‌های آینده‌ عمرشان، باید بهای این کم تحرکی را به نحو سنگین‌تری بپردازند.

حسن حدادی به فرهنگ‌سازی برای استفاده از دوچرخه در میان شهروندان اشاره کرد و گفت: مدرسه و دانشگاه می‌تواند بهترین گزینه برای شروع این فرهنگ‌سازی باشد. وقتی دانشجو و دانش‌آموزان ببینند که استادان و معلمان با دوچرخه تردد می‌کنند، می‌تواند در تصمیم آنان برای انتخاب وسیله نقلیه تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.وی با اشاره به عدم تامین امنیت دوچرخه‌سواری در مشهد نیز گفت: با افزایش سرعت و همچنین عبور و مرور وسایل نقلیه، امروزه نیاز به ساخت راه‌های مخصوص دوچرخه، در مشهد شکلی جدی به خود گرفته است و تفکیک مسیرهای عبورومرور دوچرخه‌سواران کاملا مشهود است.

مطالعات طراحی سامانه یکپارچه دوچرخه‌سواری مشهد

در چنین شرایطی مسوول حوزه برنامه‌ریزی و مطالعات سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک مشهد از اتمام مطالعات طراحی سامانه یکپارچه دوچرخه‌سواری مشهد که از دو سال قبل در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهر مشهد قرار گرفته بود، خبر داد.

وی اجرای این طرح را مشروط به اختصاص بیش از ۴۱‌میلیارد‌ریال اعتبار دانست و گفت: البته این نکته نیز قابل تامل است که تنها در اولین سال اجرای این طرح بیش از ۱۰۴‌میلیارد‌ریال منافع کسب خواهیم کرد که این مساله بیانگر اقتصادی بودن اجرای طرح است.

میثم ضیایی افزود: در مطالعات ساماندهی شبکه دوچرخه‌سواری مشهد، جایگاه دوچرخه در سفرهای روزانه ساکنین شهر بررسی شده و سپس قالب کلی شبکه دوچرخه‌سواری تعیین و طراحی شده است.

وی با بیان اینکه براساس آمار سال گذشته تنها شش‌درصد نفر سفرها در مشهد با دوچرخه انجام می‌گیرد، گفت: روزانه چهار‌میلیون و ۲۲۵‌هزار سفرکامل در سطح شهر مشهد انجام می‌شود.

وی با اشاره به مزایای استفاده از دوچرخه خاطرنشان کرد: این وسیله نقلیه برای گروه خاصی از افراد نظیر دانش‌آموزان مطلوبیت ویژه‌ای دارد که در حال حاضر متاسفانه میزان استفاده دوچرخه در سفرهای روزانه شهروندان مشهدی بسیار پایین است.

وی همچنین به استقرار ایستگاه‌های دوچرخه جلو درب برخی مساجد و مدارس اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال ایستگاه دوچرخه

(چرخ بند) نزدیک ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی انبوه نیز مستقر خواهد شد.

وی همچنین از ساخت و احیای چهار کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر خبر داد و گفت: برای برخی پارکینگ‌های عمومی سطح شهر نیز تعدادی دوچرخه تهیه و به مردم تحویل داده می‌شود تا این امکان وجود داشته باشد که در مسیرهای پر ترافیک شهروندان تغییر وسیله نقلیه دهند. وی با استناد به مطالعات انجام شده، اظهار کرد: در صورت ساخت مسیر دوچرخه‌سواری ۱۰‌درصد از سفرهای وسیله نقلیه شخصی با طول کمتر از ۵ کیلومتر برای افق کوتاه‌مدت و ۱۵‌درصد از سفرهای وسیله نقلیه شخصی با طول کمتر از ۵ کیلومتر برای افق بلندمدت به دوچرخه منتقل شود.

به گفته وی، در این مطالعات همچنین پرترددترین مسیرهای دوچرخه‌سواری در مشهد تعیین شده و با در نظر گرفتن مسائل ترافیکی شهر، چگونگی توزیع جریان تردد دوچرخه در شبکه شهر مشهد مشخص شده است و این طراحی به گونه‌ای است که تقریبا از هر ناحیه شهر مشهد یک مسیر دوچرخه می‌تواند عبور کند.

مسوول حوزه برنامه‌ریزی و مطالعات سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مشهد ادامه داد: پس از تلفیق بررسی‌های صورت گرفته، شبکه جامع دوچرخه‌سواری با طولی بالغ بر ۱۲۰ کیلومتر به عنوان شبکه نهایی یکپارچه دوچرخه‌سواری مشهد تعیین شده است.

وی در خصوص فضاهای لازم برای پارک دوچرخه نیز گفت: به منظور هماهنگی بین سیستم حمل‌ونقل همگانی و شبکه یکپارچه دوچرخه‌سواری، ایستگاه‌ها و پایانه‌های مهم حمل‌ونقل همگانی در شهر مشهد شناسایی شده‌اند تا زمینه برای شناسایی فضاهای لازم برای پارک دوچرخه و ایستگاه‌های کرایه دوچرخه نیز فراهم شود.

ضیایی خاطرنشان کرد: برای استفاده ایمن و آسان دوچرخه‌سواران ۱۳ ایستگاه اصلی کرایه دوچرخه با ظرفیت ۴۰ دوچرخه و ۲۴ ایستگاه فرعی کرایه دوچرخه با ظرفیت ۲۰ دوچرخه در محدوده شبکه پیوسته دوچرخه‌سواران مشهد به همراه سیستم متناسب کرایه دوچرخه پیشنهاد شده است.

البته نباید این مساله را فراموش کرد که بدون فرهنگ‌سازی این سرمایه‌گذاری‌های کلان تاثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت.