اهواز - کیوانه گرجی: معاون عمرانی استاندار خوزستان تمامی فرمانداری‌های استان به ویژه اهواز را مکلف کرد ظرف یک ماه آینده نسبت به جمع‌آوری فروشندگان غیرقانونی بنزین اقدام کنند.

سید عباس طباطبایی در نشست کمیته سوخت استان با تاکید بر این مطلب اظهار کرد: به منظور جلوگیری از رواج بیشتر فروش غیر قانونی بنزین به صورت مظروف یا توسط جایگاه‌های سوخت‌رسانی در گام نخست فرمانداری‌ها به ویژه فرمانداری اهواز با کمک شهرداری، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وارد عمل شده و هرچه سریع‌تر این مساله را در استان سروسامان داده و بساط آن را برچینند.

وی همچنین با بیان اینکه شهرداری‌ها نیز در این میان باید به علت به‌وجود آمدن سد معبر و اشغال پیاده‌رو‌ها توسط فروشندگان بنزین مظروف در جاده‌ها در این کار پیشقدم شوند، گفت: اداره راه نیز مکلف است این افراد را از جاده‌های بین شهری استان جمع‌آوری کند.

طباطبایی همچنین بر نقش شهروند نیز به عنوان عضوی از این مجموعه تاکید کرد و گفت: شهروندان نیز باید همکاری لازم را چون گذشته داشته باشند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را اطلاع دهند.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین در ادامه با اشاره به اینکه‌درصدد هستیم تا در هفته دفاع مقدس ۱۰ جایگاه دیگر وارد مدار کنیم، گفت: از زمانی که مسوولیت کار به عهده شرکت گاز قرار گرفته طرح با شتاب بیشتری در حرکت است، به ‌طوری‌که در بسیاری از شهر‌های استان دیگر مشکلی به نام سوخت وجود ندارد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه خوزستان پس از جدا شدن کرج از تهران با ۹ شهر بالای یکصد‌هزار نفر رتبه اول را در کشور دارد، گفت: با توجه به این شرایط مشخص نیست شرکت گاز خودرو بر چه اساس و برنامه‌ریزی سهمیه ساخت جایگاه تک‌منظوره را به دو شهر بهبهان و مسجد سلیمان که از شهر‌های مهم استان نیز به شمار می‌روند، لحاظ نکرده است.

وی همچنین با بیان اینکه برای رفع مشکل اهواز باید وقت ویژه گذاشت و مسوولان با دقت نظر بیشتری کار را دنبال کنند، گفت: با وارد مدار کردن جایگاه‌های سوخت آبادان و خرمشهر‌درصدد بودیم تا از بار اهواز بکاهیم، این در حالی است که با دومنظوره شدن بستان و سوسنگرد نیز تا حد بسیار بالایی از بار اهواز کاسته شده است.

وی همچنین در خصوص بهبهان نیز که تنها دارای یک جایگاه دومنظوره سوخت است، گفت: این جایگاه با آماده شدن زمین و تابلو نیازمند ورود پیمانکار است که در این زمینه باید وقت بیشتری گذاشته شود تا بتوانیم مشکل این ۴ شهر را رفع کنیم.

در خصوص مسجد سلیمان نیز باید یک تا دو جایگاه تک‌منظوره وارد کنیم تا بدین وسیله بتوانیم تا حد بسیار زیادی از بار اهواز بکاهیم.

طباطبایی همچنین در ادامه ضمن تاکید بر اولویت گاز سوز شدن خودرو‌های عمومی تصریح کرد: نمایندگان شرکت گاز خودرو باید در اجرای این امر نسبت به تعهد خود عمل کرده و در ابتدا نسبت به گازسوز کردن خودرو‌های عمومی اعم از تاکسی و آژانس اقدام کنند.

وی اظهار کرد: از هشت نماینده شرکت گاز خودرو برای تبدیل کردن خودرو‌ها به دوگانه‌سوز تنها پنج نماینده آن شناسایی شده است. وی با اشاره به اینکه معماری در ساخت جایگاه تک‌منظوره بسیار ساده است، گفت: می‌توانیم با وارد کردن هنر معماری در ساخت جایگاه‌های تک‌منظوره آن را به یک نماد تبدیل کنیم؛ چرا که این امر هم می‌تواند کم هزینه باشد وهم به زیباسازی شهر نیز کمک کند.

همچنین در این مراسم معاون حمل‌ونقل وترافیک شهرداری اهواز نیز با بیان اینکه متوسط فعالیت نازل‌ها در کشور دوسوم کل است، گفت: این میزان در شهر اهواز معادل یک سوم است.

محسن وطن خواه عدم کارآیی لازم قطعات نخستین جایگاه‌های سوخت‌رسانی و همچنین پرهزینه بودن تعمیر یا تعویض آنها را از جمله دلایل مشکل فعالیت نازل‌ها دانست و بر حذف این گونه دستگاه‌ها و نصب نمونه‌های جدید آن تاکید کرد.

وی همچنین کمبود نیروی متخصص را از جمله مشکلات شهرداری اهواز در تعمیر و تامین قطعات این سیستم‌ها برشمرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری اهواز وظیفه جایگاه‌های سوخت و تعمیر و تامین قطعات آنها را برعهده دارد، اما با توجه به کمبود نیروی متخصص در این زمینه نیز با مشکل مواجه است.

وی در ادامه خرید دستگاه‌های سوخت‌گیری را به کمیته سوخت پیشنهاد داد و در خصوص ویژگی‌های آن گفت: از جمله ویژگی‌های این دستگاه‌ها سرعت سوخت‌گیری مناسب، قابلیت استفاده آن برای ۲۰۰ خودرو، امکان نصب آن در نقاطی از شهر که توان توقف چند خودرو را دارند و همچنین امکان نصب در ساختمان‌های دستگاه‌های دولتی می‌باشد.

بر اساس این گزارش، کمیته سوخت نیز با خرید این دستگاه به قیمت ۱۸۰‌میلیون‌تومان موافقت کرد.