فرش‌ دستباف چینی شد

فرش‌های چینی رنگ‌ها و طرح‌های اصیل ایرانی را در خود جای داده‌اند و به صورت غیرقانونی مارک‌های معتبر ایرانی را هم ضمیمه خود دارند مشهد - زهره الوندی: فرش دستباف چینی که از سال گذشته بازارهای فرش تهران را در اختیار گرفته است، اخیرا به قطب تولید فرش دستباف در ایران نیز رخنه کرده است.

درحالی‌که ۲۵‌درصد از حجم تولید فرش دستباف کشور در استان خراسان رضوی بافته می‌شود و ۳۰‌درصد از صادرات فرش ایران از این استان انجام می‌شود، اما واردات فرش دستباف چینی به این استان بافندگان را در شوک فرو برده است.

فرش‌های چینی رنگ‌ها و طرح‌های اصیل ایرانی را در خود جای داده‌اند و به صورت غیرقانونی مارک‌های معتبر ایرانی را هم ضمیمه خود دارند به همین دلیل در ظاهر هیچ تفاوتی با یک فرش دستباف مرغوب ندارند.

این کپی‌کاری غیرقانونی باعث شده بازار فرش دستباف ایران با خطر محوشدگی روبه‌رو شود‌؛ خطری که مسوولان حوزه واردات کالا باید متوجه آن باشند و اجازه واردات کالایی که مشخصات کالای مرغوب ایرانی دارد را

صادر نکنند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از مشهد، با وجود تولید بیش از ۸۰۰‌هزارمترمربع فرش دستباف در استان خراسان رضوی به ‌دلیل هزینه بالای تولید، اکنون تنها ۲۰ تا ۳۰درصد فرش‌های مشهد در بازار داخلی عرضه می‌شود و فرش‌های چینی و هندی به ‌دلیل قیمتی کمتر از یک سوم فرش دستباف راهی بازار مشهد شده است.

در این شرایط، مسوول اداره فرش سازمان بازرگانی خراسان رضوی با رد واردات فرش دستباف از چین و دیگر کشورها اظهار کرد: واردات فرش دستباف به ایران منع قانونی دارد و به هیچ وجه امکان واردات آن نیست و تاکنون هیچ موردی از این فرش‌ها در بازار مشهد رویت نشده است.

حمیدرضا زراعت کار افزود: اصولا طرح ونوع فرش‌های دستباف چینی با طرح فرش مشهد متفاوت است وجایی در بازار مشهد ندارد.

وی با بیان اینکه طرح فرش‌های چینی شبیه فرش تبریز و قم است، گفت: فرش‌های چینی اصولا تزئینی بوده وقاچاق آن نیز به شهرهای تبریز وقم است.

وی تصریح کرد: به منظور مبارزه با قاچاق وسوء‌استفاده از نام فرش ایرانی، از دو سال پیش تاکنون ۲۶۰ مورد فرش درجه یک در مشهد شناسنامه دار شده است.

به گفته وی، در شناسنامه فرش مشخصات تولید که شامل، محل و زمان تولید و تعداد رج و نام تولید‌کننده است، درج می‌شود و در حال حاضر این طرح در شهرستان‌های مشهد، نیشابور، سبزوار و کاشمر در حال انجام است.

وی همچنین استفاده از مواداولیه نامرغوب، استفاده نکردن از دار و ابزار مناسب در تولید، به روز نبودن طراحی و نقاشی در تولید را ازجمله مشکلات پیش روی صنعت فرش دانست وگفت: با توجه به قیمت تمام شده فرش و هزینه کارگر،اصولا هزینه تولید فرش در ایران بالا است.

وی در ادامه به تسهیلات ارائه شده از سوی دولت در این خصوص اشاره کرد وگفت:از سال ۸۴ تاکنون بالغ بر ۲۷‌میلیارد‌تومان تسهیلات دولتی به بافندگان‌ خانگی، کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و به صنایع جانبی آن از محل بنگاه‌های زودبازده درخراسان رضوی پرداخت شده است.

به گفته وی، خراسان با تولید سالانه ۸۰۰‌هزارمترمربع فرش دستباف ۲۵‌درصد تولید و ۲۰‌درصد از صادرات فرش از کشومان را به خود اختصاص داده است.

اما رییس اتحادیه بافندگان فرش مشهد ضمن تایید وجود فرش‌های دستباف چینی در بازار کشور و به خصوص مشهد گفت: مشکلات پیش روی صنعت فرش موجب شده تا فرش‌های ارزان‌قیمت خارجی به ‌دلیل قیمت پایین‌تر راهی بازارهای داخلی شوند.

دهقانی با بیان اینکه، گرچه رنگ فرش‌های دستباف ایرانی به تمام تار و پودهای گره ‌خورده فرش‌های خارجی می‌‌ارزد، اما ارزانی بیش از حد این نوع فرش‌ها نگرش هر خریداری را متحول می‌سازد، گفت: بدبختی این است که آ‌نها با طرح‌ها و نقشه‌های کهن سرزمین‌ ما، فرش تولید می‌کنند و با مارک فرش ایرانی، بازارهای جهانی را نیز به تسخیر خود در آورده‌اند و بازارهای داخلی ما را نیز گرفته‌اند.

وی گرانی مواد اولیه، استفاده از نقشه‌های سنتی و قدیمی در بافت فرش، فقدان توجه کافی مسوولان به پرداخت تسهیلات حمایتی، مواد اولیه نامرغوب و وجود واسطه‌ها را از جمله تنگناهای تولید فرش عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی که دولت نیز همه هم و غم خود را تنها به صنعت خودرو متمرکز کرده، واردات فرش‌های خارجی بی‌کیفیت و مرگ تدریجی صنعت فرش دور از انتظار نیست.

به گفته وی، اغلب بافندگان فرش در مشهد به دلیل دستمزد اندک و سختی کار از بافندگی انصراف داده‌اند و به مشاغل کاذبی همچون دست‌فروشی روی آورده‌اند.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر ۸۰‌درصد تولیدکنندگان فرش دستباف و صنایع جانبی و صادرکنندگان این صنعت به دلیل مشکلات فرار و عدم حمایت اصولی مسوولان از ادامه راه در این عرصه انصراف داده‌اند و برخی نیز ورشکست شده‌اند.

دهقانی در ادامه اظهار کرد: با توجه به بحران اقتصادی در جهان و اینکه فرش به عنوان یک کالای غیرضروری در سبد خانوارهای دیگر کشورها قرار دارد، بهتر است به فکر فروش این محصول در داخل کشور باشیم.

وی همچنین اضافه کرد: مردم نیز باید توجه داشته باشند که بهترین و باکیفیت‌ترین فرش ماشینی، یک دهم بی‌کیفیت‌ترین فرش دستباف دوام و عمر دارد. همچنین مواد استفاده شده در فرش‌های دستباف شیمیایی بوده و موجب بیماری‌های پوستی در دراز‌مدت می‌شود.

در ادامه مدیر عامل یکی از شرکت‌های تولیدی فرش دستباف نیز گفت: افزایش قیمت مواد اولیه یکی از مسائل مهم در بالارفتن هزینه تمام شده فرش دستباف است، به طوری که طی سه سال گذشته نرخ این مواد ۴۰‌درصد افزایش یافت. این مساله باعث افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف حتی تا ۶۰‌درصد در سطح بازار شده است.

حسین چنارانی با بیان اینکه متاسفانه استفاده از پشم‌های دباغی شده و بدون کیفیت در کاهش کیفیت فرش‌های دستباف نیز در این بحران بی‌تاثیر نبوده است، ادامه داد: وجود رنگدانه‌ها و مواد اولیه تقلبی به عنوان یکی دیگر از تنگناهای صنعت فرش دستباف نقش مهمی در کاهش کیفیت فرش‌های تولیدی داشته است.

یک تولیدکننده نخ فرش دستباف نیز گفت: رکود پنج ساله اخیر در صنعت فرش دستباف در سطح کشور و از جمله استان خراسان رضوی بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان با بیشترین تنگناها طی ۳۰ سال گذشته دست به گریبانند.

جاوید عبدی، فروشنده فرش در برابر این عبارت که «فرش‌های دستباف چینی بسیار ارزان‌تر از فرش‌های دستباف ایرانی هستند»، گفت: این‌گونه فرش‌ها با ابریشم مصنوعی بافته شده‌اند و تنها اسم ابریشم را بر خود یدک می‌کشند و اینکه گفته می‌شود دستباف، صحیح نیست، چرا که تمام گره‌های موجود در فرش، توسط ماشین زده شده است.

چرا اوضاع به گونه‌ای است که فرش سرزمین‌‌ ما، پس از ‌هزاران سال، در حال خداحافظی با خانه‌های ما است و نسل‌های پیش رو، داشتن فرش‌های دستباف ایرانی را رویایی غیرقابل دسترس تلقی می‌کنند؟! و در مقابل نیز، جای آ‌نها را در خانه‌ها، فرش گونه‌هایی می‌گیرد که با هویت و هنر ایرانی غریبه‌اند.