روایت واردات چای و برنج

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود:

درست زمانی که کشاورز با ‌هزار بدبختی می‌خواهد پاهای به گل نشسته‌اش را بیرون بکشد و تولید خود را به بازار عرضه کند، برنج خارجی وارد کشور می‌شود و برنج‌های باسماتی پاکستان و هند بازار را پر می‌کند کجای دنیا برای حمایت از کشاورزان و تولید‌کنندگان چنین می‌کنند؟ گروه استان‌ها- مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس هشتم جزو معدود نمایندگانی است که نظراتش به دولت از بار عملی برخوردار است.لاهوتی معتقد است برخی تصمیمات و فعالیت‌های اجرایی دولت باعث شده کشور را گران اداره کنیم.

او واردات مواد غذایی مشابه تولید داخل را که به کشاورزان صدمات زیادی وارد کرده یا برخی مصوبات استانی و... نمونه‌ای برای اثبات ادعای خود عنوان می‌کند.

برنامه غلط بوده یا از مسیر منحرف شده‌ایم؟

این عضو هیات‌رییسه فراکسیون متخصصان کشور در مناطق آزاد تجاری گفت: یکی از گرفتاری‌های مملکت ما در این است که پایبند به قانون برنامه‌های توسعه‌ای کشورمان نیستیم. هر کشوری که در دنیا پیشرفت کرده و به جایی رسیده است برای خودش هدف ترسیم کرده و در راستای آن هدف و نیل به آن هدف حرکت کرده است.

سند چشم‌انداز کشورمان را خودمان نوشته‌ایم. از خارج نیامده‌اند که برای ما سند تعریف کنند، خودمان اهدافمان را تعریف کرده‌ایم پس قوانین برنامه و بودجه سالانه کشور هم باید در راستای سند چشم‌انداز باشند نه اینکه هر کس و هر بخش، ساز خودش را بزند.

لاهوتی اظهار کرد: وزارت راه طبق برنامه باید ۲۰هزار کیلومتر راه اصلی می‌ساخت و ۷۶۰۰ کیلومتر ریل و راه‌آهن. الان چیزی حدود ۸هزار کیلومتر راه اصلی ساخته شده و ۱۸۰۰ کیلومتر ریل و راه‌آهن و در این میان آقای وزیر می‌گوید برای اینکه ما بتوانیم این راه‌ها را بسازیم، به رقمی حدود ۳۲هزار‌میلیارد تومان نیاز داشتیم، در اینجا دو بحث وجود دارد یا هدفی که ما دیده‌ایم و ترسیم کرده‌ایم در برنامه غلط بوده یا از مسیر منحرف شده‌ایم!

اگر هدفی را که در قانون برنامه تنظیم کرده بودیم هدف درستی بوده پس ما باید به هدف می‌رسیدیم؛ چرا که در این میان محدودیت منابع هم (با توجه به درآمد نفتی بالا) نداشتیم. به گفته لاهوتی، آقای رییس‌جمهور چنین اظهارنظری کرده است: هدفی را که در برنامه تعریف کرده بودند هدف بلندی بوده است، هدف بزرگی بوده است!!

این عضو فراکسیون‌های تعاون فرهنگیان، گردشگری، مدیریت شهری و محیط‌زیست همچنین یادآور می‌شود: در بخش مدیریت شهری هم باید طبق برنامه چهارم ۷۵‌درصد بحث حمل‌و‌نقل درون شهری را به صورت حمل‌ونقل عمومی حل می‌کردیم که ۳۰‌درصد به صورت ریلی است و ۴۵‌درصد نیز به صورت اتوبوس و تاکسی، متاسفانه عددی که برای حل این معضل به دست آمده، بسیار ناچیز است!

مترو و حوادث جاده‌ای

به گفته لاهوتی در تهران از سال شروع به ساخت مترو تا الان حدودا! سالی ۳ تا ۵/۳ کیلومتر مترو ساخته‌ایم! یعنی اگر با این روند بخواهیم پیش برویم تا ۵۰ سال دیگر هم هنوز درگیر حل و فصل حمل و نقل مترویی خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به وجود ۲۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور تصریح کرد: ما از جمله کشورهایی هستیم که حادثه و تصادفات رانندگی در کشور ما زیاد است و از این صریح‌تر و شفاف‌تر در قانون بیان نشده است که اگر این نقاط حادثه خیزبرطرف نشوند در آن نقاط اتفاقات ناگواری می‌افتد و جان انسان‌ها به خطر می‌افتد.

این در حالی است که هر ساله ۲۷‌هزار کشته و هشت‌هزار‌‌میلیارد خسارت مالی و ۲۰۰هزار مجروح در کشور داریم و این عدد کمی نیست، عدد تکان‌دهنده‌ای است و از آن مهم‌تر اقداماتی که تاکنون برای رفع این پدیده دردناک در کشور صورت گرفته فقط رفع ۵۰‌درصد نقطه حادثه خیر بوده است؟! و اینها همه برمی‌گردد به مسوولان و مدیرانی که قانون برنامه را در راس کارها و سیاست‌هایشان قرار نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مثلا در لنگرود یک بندر نیمه کاره‌ای است که حدود ۱۰ سال است به حال خود رها شده و همچنان کسی نیست به آنجا اعتنایی کند، بندری که نتوانستیم طی ۱۰ سال احیا کنیم چطور در یکی از سفرهای استانی ایجاد یک بندر دیگر در ۵کیلومتری همان بندر را مصوب می‌کنیم، بدون کارشناسی و بدون اینکه بدانیم بندر دیگری در آن نزدیکی‌ها وجود دارد یا خیر، اصلا آن شهر بندر دیگری لازم دارد یا خیر و وجود بندر دیگری در این شهر تا چه حد کاربرد دارد.

کشور را گران اداره می‌کنیم

عضو هیات‌رییسه کمیسیون عمران مجلس معتقد است ما در حال حاضر کشور خود را گران اداره می‌کنیم و از طرف دیگر از مردم توقع داریم که در ساماندهی یارانه‌ها کمک کنند.

وی اضافه کرد: البته این درست است که مردم باید اصول مصرف صحیح را رعایت کنند، اما چیزی که مهم‌تر است این است که اگر ما انرژی خود را گران تهیه می‌کنیم، اثراتش باید به دولت برگردد نه مردم.

سال گذشته ۲۰۴‌میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کردیم، ولی آن چیزی که فروختیم ۱۵۶‌میلیارد کیلووات ساعت بوده است و در این میان حدود ۲۳‌درصد پرت داشتیم، در اینجاست که دولت باید نگاه کند و ببیند که چه می‌کند، اینها مواردی است که طبق گفته مقام معظم رهبری باید اصلاح شود.

لاهوتی یکی دیگر از مواردی را که باید در جهت اصلاح الگوی مصرف مدنظر قرار گیرد، مورد اشاره قرار داد و افزود: آب تولیدی و قابل مصرف ما به جهت اینکه شبکه‌های آبی فرسوده هستند حدود ۴۰‌درصد از بین می‌رود و این عدد بزرگی است که موجب می‌شود قیمت تمام شده آب ما گران باشد. این در شرایطی است که اگر خوب نیندیشیم واقعا می‌بازیم. به جای پیشرفت، پس رفت حاصل می‌شود.

عضو هیات‌رییسه گروه دوستی پارلمانی اتریش و بوسنی هرزگوین نظرش را در خصوص سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی اینگونه بیان می‌کند: در بحث اصل۴۴ باید عزم جدی صورت بگیرد تا الان هر چه بوده فقط حرف بوده مثلا چرا هواپیمایی هما هنوز دولتی باشد و بسیاری از مراکز و دستگاه‌های دیگر که به راحتی می‌توانند به دستان بخش خصوصی سپرده شوند و کارآیی و عملکرد قوی‌تر هم داشته باشند، در چنبره دولت باقی مانده باشد.

به هر حال تنها راه نجات کشورمان در این است که دولت دست از تصدی‌گری به معنای واقعی بردارد؛ به طوری که اقتصاد ما از حالت دولتی بودن جدا شود، بیرون بیاید و پوست‌اندازی کند.

به اعتقاد وی، هزینه‌ای که هم اکنون صرف اداره آموزش و پرورش می‌شود، بالاست و با نصف این قیمت هم به راحتی می‌توان آموزش و پرورش را توسط بخش خصوصی اداره کرد.

درآمدهای نفتی باید صرف تولید شود نه خرج دولت

لاهوتی عضو هیات‌رییسه گروه دوستی پارلمانی اتریش و بوسنی هرزگوین یکی از گله‌هایی که در چند ماه اخیر شاه بیت حملات منتقدان و کارشناسان به دولت بوده است را چنین مطرح می‌کند: با وجود ۲۰۰میلیارد دلار درآمد نفتی طی این چهارسال به گفته عضو هیات‌رییسه کمیسیون عمران مجلس، نفت یک سرمایه ملی است و درآمد حاصل از آن باید به سرمایه‌گذاری و تولید برسد، وابستگی بودجه به نفت نزدیک به ۷۰‌درصد است که باید کاهش و در نهایت حذف شود.

وی با توجه به سند چشم‌انداز افزود: طبق این سند هر سال باید ۱۰‌درصد وابستگی‌مان به نفت کمتر شود و این معنی‌اش این نیست که نباید نفتمان را بفروشیم، بلکه باید نفت را بفروشیم اما درآمدش را صرف تولید بیشتر و سرمایه‌گذاری کنیم.

عضو هیات‌رییسه فراکسیون‌های متخصصین کشور با اشاره به اینکه واردات دلبخواهی و بی‌‌حدوحصر جای تولید محصولات کشاورزی را گرفته است، یادآور شد: واردات آسیب شدیدی به تولید محصولات و کالاهای داخلی وارد کرده است، به طوری که بنده مکررا در محل کار آقای میرکاظمی، وزیر سابق بازرگانی حاضر شده و این بحث را مفصل با ایشان پی گرفته‌ام و برای آخرین بار به وی عرض کردم که در زمانه‌ای که بحران مواد غذایی و کشاورزی در دنیا مطرح است، باید به سمتی برویم که خودمان، خودمان را تامین کنیم.

لاهوتی تصریح کرد: ما ۱۲۰هزار تن مصرف چای در کشور داریم، اما میزان چایی که تولید می‌شود، حدود ۳۰هزار تن است، یعنی تقریبا ۲۵‌درصد مصرف ما و این در حالی است که کیفیت چای ایرانی با چای هیچ کشوری قابل مقایسه نیست.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون عمران تغییر ذائقه مردم را نتیجه عملکرد عده‌ای منفعت طلب و سودجو عنوان کرد و افزود: من به آقای میرکاظمی گفتم شما برای فرهنگ‌سازی استفاده از چای ایرانی و بازگشت ذائقه، بسترهای لازم را فراهم نکرده‌اید، بلکه عرصه را هم بر تولیدکنندگان تنگ کرده‌اید.

چای خارجی در یک وزارتخانهدم می‌کشد؟

وی از اینکه وزیری در محل کار خودش به جای اینکه حامی تولید باشد، چای خارجی مصرف می‌کند، انتقاد تندی کرد و اذعان کرد: اگر می‌گویی چای ایرانی کیفیت ندارد، چطور ممکن است که در کشورمان هواپیما می‌سازیم، اما نمی‌توانیم چای باکیفیت و اسانس‌دار تولید کنیم، لاهوتی با تاکید گفت: چرا عرصه را بر تولید‌کنندگان تنگ کرده‌اید و کاری کرده‌اید که چای ایرانی که بهترین چای دنیاست، با قیمت کیلویی‌هزار تومان فروش نمی‌رود، اما چای خارجی کیلویی ۱۲-۱۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

پاهای به گل نشسته شالیکاران

این نماینده مجلس با بیان اینکه همین داستان غم‌انگیز برای برنج هم تکرار شده است، تشریح کرد: درست زمانی که کشاورز با ‌هزار بدبختی می‌خواهد پاهای به گل نشسته‌اش را بیرون بکشد و تولید خود را به بازار عرضه کند، برنج وارد کشور می‌شود و برنج‌های باسماتی پاکستان و هند، بازار را پر می‌کنند، راستی کجای دنیا برای حمایت از کشاورزان و تولید‌کنندگان چنین می‌کنند؟

چرا ۷هزار تن تولید ابریشم به زیر‌هزار تن رسید!

وی با اشاره به اینکه سالانه ۷هزار تن پیله ابریشم تولید می‌کردیم، خاطرنشان کرد: بهترین ابریشم دنیا را تولید می‌کردیم که بهترین فرش‌های دنیا از آن ما بود، الان فرش‌های خود را نیز با ابریشم خارجی می‌بافیم. به دلیل همه این موارد است که می‌گوییم، کشور خود را گران اداره می‌کنیم.

عضو هیات‌رییسه مجلس هشتم که درد کشاورزان و تولیدکنندگان را خوب می‌فهمد، با اظهار تاسف ادامه داد: به راحتی می‌توانستیم ۷هزار تن پیله ابریشم را به ۱۰هزار تن برسانیم و مجبور به واردات نشویم، اما متاسفانه آقای وزیر جهاد کشاورزی پاسخگو نیست که چرا تولید ۷هزار تن پیله ابریشم در کشور به زیر یک‌هزار تن رسیده است؟!

این نماینده مجلس هشتم، عقب‌افتادگی‌های کشورمان در حیطه گردشگری را نیز حائز اهمیت شمرد و هشدار داد: یکی از راه‌های کم کردن وابستگی به نفت، توجه ویژه به درآمدهای هنگفت گردشگری است.

این در حالی است که ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است و همچنین از نظر تنوع جانوری و گیاهی هم جزو ۵کشور برتر در دنیا محسوب می‌شویم.

لاهوتی یادآور شد: اگر دروازه‌های شهر را به سوی گردشگران بگشاییم، نه تنها فرهنگمان آسیب نمی‌بیند، بلکه به وسیله گردشگران فرهنگ ما به کل دنیا منتقل می‌شود.

وی با توجه به اینکه تاکنون هم در این زمینه بسیار سهل‌انگاری کرده‌ایم، ادامه داد: کشور همسایه ما ترکیه که به لحاظ داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار محدود است، سال گذشته درآمد گردشگری‌اش ۵/۱۹‌میلیارد دلار بود و این در حالی است ما با این که جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم، اما درآمد گردشگری‌مان زیر یک‌میلیارد دلار است.

لاهوتی در ادامه گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از طرح‌های مجلس‌نشینان نیز خبر داد که در مجلس با یک فوریت مطرح است که چند تا از سازمان‌های وابسته به رییس‌جمهور به وزارتخانه تبدیل شود، وی در پاسخ به این سوال که آیا با این کار، حجم دولت بزرگتر نمی‌شود، گفت: به هیچ وجه؛ چرا که الان سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری خودش در حد یک وزارتخانه است و در استان‌ها هم برای خودش یک اداره کل دارد، بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی اگر طرح نمایندگان بار مالی داشته باشد، مورد قبول واقع نمی‌شود و این طرح‌ها اصلا بار مالی ندارد و ما دنبال این هستیم که فقط تشکیلاتی باشد به مجلس پاسخگو باشند.

اگر این طرح تصویب شد، شعبه این وزارتخانه مانند سایر وزارتخانه‌ها در قبال مردم (قوه مقننه) پاسخگو خواهند بود، در ضمن قطعا با شرایط بهتری در جهت اهداف موفق خواهند شد.