مراتع خراسان رضوی بیمه می‌شوند

طرح بیابان‌زدایی اطراف پالایشگاه گاز خانگیران سرخس نیمه دوم سال اجرا می‌شود مشهد - زهره الوندی‌: مدیرکل مراتع و آبخیزداری خراسان رضوی از بیمه درصد بالایی از مراتع این استان خبر داد و گفت: ‌سال گذشته بیش از ۳میلیون و ۷۰۰‌هزار پروانه چرا صادر شد که به ازای آن علاوه بر کنترل مراتع، بیمه آنها نیز در دستور کار قرار گرفت.

حسن تقوایی در ادامه افزود: همچنین سال گذشته سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان در افق ۱۴۰۰ و برنامه پنجم توسعه این بخش نیز تنظیم و به تصویب رسید.

وی همچنین به طرح تغییر معیشت دامداران اشاره کرد و گفت‌: طرح تغییر معیشت دامداران به کندی پیش می‌رود و انتظارات ما را برآورده نکرده است. وی افزود: برای حل معضل دام مازاد و نجات مراتع، طرح تغییر معیشت دامداران طرح شده و بر اساس آن باید علاوه بر تغییر شغل دامداران به این منظور فرهنگ‌سازی شود.

تقوایی در ادامه دو چالش عمده استان را کانون‌های فرسایش بادی و آبی دانست و تصریح کرد: خراسان رضوی دارای ۱۵ کانون فرسایش بادی به مساحت ۷۵۵‌هزار و ۵۲۹‌هکتار است که یک‌میلیون و ۶۵۱‌هزار و ۵۱۱‌هکتار از مساحت استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه این کانون‌های فرسایش بادی استان تحت کنترل منابع طبیعی است، تصریح کرد: ۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار هکتار از مساحت استان به صورت طبیعی بیابانی است. وی همچنین حوزه رودخانه‌های داخلی استان را ، ۷‌میلیون و ۲۰۴‌هزار و ۹۴۵هکتار، شامل کویر نمک، کویر مرکزی و شوره‌زار شرق عنوان کرد وگفت:اگر آبی که در این حوزه‌ها جاری می‌شود را مهار نکنیم وارد کویر شده و موجب پیش‌روی کویر می‌شود. وی متوسط فرسایش خاک در استان را نیز ۱۵‌تن در هکتار اعلام کرد و گفت: پوشش گیاهی و ایجاد جنگل‌های دست کاشت از جمله راهکارهای حفظ و احیای خاک است.

مدیرکل مراتع و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: خاک سطحی، حاصلخیزترین و مساعدترین خاک برای کشاورزی است که فرسایش بادی منجر به از بین رفتن این خاک می‌شود. وی جمعیت دامی وابسته به مراتع استان را، ۸‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد دامی دانست که ۵‌میلیون دام مازاد بر ظرفیت است.

تقوایی با اشاره به اینکه مساحت کل مراتع خراسان شش میلیون و ۵۰۰‌هزار هکتار است، ادامه داد: به دلیل کشتار دام و خشکسالی، وضعیت مراتع بهتر شده است.به گفته تقوایی سال گذشته ۵۳۳ فقره پرونده تخریب در‌هزار و ۴۵۹ هکتار از مراتع تشکیل شد که در ۶۵ فقره از این تعداد، ۲۳۹‌هکتار خلع ید صورت گرفت.

وی اظهار کرد‌: بحث زمین خواری که از معضلات خراسان رضوی، به ویژه شهر مشهد بوده نیز هم اکنون در پی تلاش‌های این مجموعه در کنار سایر دستگاه‌ها به حداقل رسیده است.

تقوایی گفت: هم اکنون ۹ پاسگاه منابع طبیعی هم در استان تشکیل شده که همه آنها به لحاظ امکانات و سلاح تجهیز شده و در جهت تسریع در برخورد با تخلفات بسیار موثر است.

وی با اشاره به وضعیت درآمدها و اعتبارات این دستگاه طی امسال نیز اظهار کرد‌: طی سه ماه نخست امسال کل درآمدهای سال ۸۸ را وصول کردیم که سه برابر درآمد مصوب بود.

تقوایی اعتبارات تملک دارایی‌های امسال ملی و استانی این دستگاه را هم ۱۱۱‌میلیارد ریال عنوان کرد که نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰‌میلیارد ریال کاهش دارد. وی اظهار کرد‌: با این اعتبارات تا‌کنون هشت موافقتنامه ملی و ۱۵‌موافقتنامه استانی امضا شده که بر اساس آن به ترتیب در حوزه استان باید ۲۵۴ طرح و در حوزه اعتبارات ملی ۱۵ طرح اجرا کنیم. او با اشاره به اینکه اعتبارات خشکسالی امسال به صورت استانی توزیع می شود، گفت‌: امسال ۳۴میلیارد ریال پیشنهاد طرح در این بخش اعم از آبخیزداری و بیابان زدایی داشتیم که امیدواریم این اعتبارات محقق شود. وی همچنین از اجرای طرح بیابان‌زدایی اطراف چاه‌های پالایشگاه گاز خانگیران سرخس با اعتبار دو میلیارد تومان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و تصریح کرد: هر ساله توفان شن خسارات زیادی به تاسیسات گازی این پالایشگاه وارد می‌کند که با اجرای این طرح این خسارات به حداقل خواهد رسید.