شهرداری پرمصرف‌ترین مشترک آب مشهد

مشهد باکیفیت‌ترین آب کشور را دارد

مشهد - زهره الوندی: معاون امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب مشهد شهرداری را پرمصرف‌ترین مشترک آب این اداره دانست. نوری در نخستین کارگاه آموزشی آشنایی اصحاب رسانه با مفاهیم صنعت آب و فاضلاب با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر بیش از ۱۸۰‌هکتار از فضای سبز مشهد از انشعابات آب و فاضلاب آبیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ لیتردر ثانیه برای فضای سبز آب مصرف می‌شود، گفت: هم‌اکنون ۴۰چاه عمیق برای آبیاری فضای سبز در مشهد در نظر گرفته شده است.

وی به اخذ یک‌ونیم‌درصد صورتحساب عوارض فضای سبز در قبوض مشترکان اشاره کرد و گفت: شهرداری بابت هر مترمکعب آب ۴۷۰‌ریال به این اداره پرداخت می‌کند.

وی در ادامه در خصوص مصرف مشترکان آب در مشهد نیز گفت: فقط دو‌درصد مشترکین آب این شهر، دارای مصارف بالا و بیش از ۴۰‌متر مکعب در ماه هستند.

نوری با بیان اینکه الگوی مصرف آب شهر مشهد ۲۰‌متر مکعب برای هر مشترک در ماه است، افزود: هزینه‌ای که امروز دولت به صورت یارانه به بخش آب می‌دهد در واقع از جیب مردم برای مردم هزینه کردن است.

وی اظهار کرد: هم‌اینک در مشهد ۸۰۰‌هزار مشترک با جمعیتی حدود دو میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر داریم که از این میزان ۱۰‌درصد مشترکین شامل ۱۰۰‌هزار نفر دارای مصارف کمتر از هفت‌متر مکعب در ماه هستند که هزینه مصرف آب برای آنان رایگان است.

وی افزود: ۶۸‌درصد مشترکان هم بین هفت تا ۲۰‌متر مکعب در ماه مصرف می‌کنند که آب بهای هر‌متر مکعب مصرف برای آنها ۱۶۶‌ریال است.

به گفته این مسوول، ۲۰‌درصد مشترکین آب شهر مشهد هم بین ۲۰ تا ۴۰‌متر مکعب در ماه مصرف می‌کنند که متوسط آب بهای پرداختی آن‌ها ۱۵‌هزار ریال می‌شود.

وی با بیان اینکه این درآمدها به هیچ وجه جوابگوی حجم بالای نیازها و هزینه‌های عمرانی در شهر و شبکه آبی اعم از توسعه و مرمت، ارتقای وضعیت و مانند آن نیست، افزود: فقط سال گذشته حدود ۱۰۰‌هزار نفر در قالب ۲۱‌هزار مشترک شهرک‌های حاشیه‌ای شهر مشهد که به حوزه شهری پیوسته بودند وارد حوزه شرکت آب و فاضلاب مشهد شدند. نوری گفت: این مشترکین که از حوزه آب و فاضلاب روستایی به مشهد پیوستند؛ فاقد تاسیسات تامین و توزیع آب بودند و حداقل پنج میلیارد ریال برای ایجاد و تکمیل تاسیسات آنها هزینه شد.

وی میانگین درآمد هر دو ماهه قبوض آب در مشهد را حدود ۲۰‌میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پادگان‌های انتظامی مقروض‌ترین ارگان دولتی به این شرکت هستند.

وی همچنین کلیه مساجد، ساختمان‌های جدید‌الاحداث پایگاه‌های بسیج، ساختمان‌های اداری که از درآمد عمومی دولت استفاده می‌کنند و مراکز آموزشی و سایر مراکز عام‌المنفعه را از پرداخت حق انشعاب معاف دانست و گفت: نرخ‌گذاری حق انشعاب‌های خانگی با توجه به موقعیت مناطق برخوردار، متوسط و کم برخوردار اخذ می‌شود.

مدیر تصفیه‌خانه‌های شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در این کارگاه گفت: با توجه به تصفیه استاندارد، اصولی و مجهز‌ترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت آب، مشهد باکیفیت‌ترین آب کشور را دارد.احمد مشیری، با بیان اینکه ۹۰‌درصد آب مشهد توسط ۳۵۰ حلقه چاه عمیق تامین می‌شود، گفت: از این تعداد چاه ۲۷۰ حلقه در ۱۴‌کیلومتری غرب مشهد واقع است و باکیفیت‌ترین آب از آن استحصال می‌شود و تنها ۸۰حلقه چاه در شرق مشهد واقع شده و در اصطلاح خیلی سنگین است.

وی نمره کیفیت آب مشهد را ۲۵/۱۹ عنوان کرد و گفت: در بحث نیترات‌زدایی از آب مشهد رکورد جهانی را هم شکستیم و در حذف یون نیترات به توانمندی رسیدیم.

وی افزود: برخی از مردم برای فشار بیشتر آب از پمپ و مخازن خانگی استفاده می‌کنند و با این کار کیفیت آب را کاهش می‌دهند.

وی در ادامه کلرزنی در شبکه توزیع را ماهانه به طور متوسط بالغ‌بر دو هزار مورد عنوان کرد و افزود: این امر در ۲۲۰ نقطه شهر انجام می‌شود و گاه تا شش هزار مورد هم می‌رسد.

مشیری ادامه داد: آزمایشات مورد نیاز در جهت کنترل وضعیت کیفی شبکه‌های اصلی و خطوط اساسی از نظر اختلاط در ۱۲۰ فاکتور در ماه اندازه‌گیری و انجام می‌شود.

مدیر امور نظارت بر کیفیت آب مشهد نیز در ادامه این کارگاه آموزشی گفت: آب مشهد که بیش از ۹۰‌درصد آن تا قبل از ورود آب سد دوستی به مشهد از منابع آب زیرزمینی غرب شهر تامین می‌شده جزو باکیفیت‌ترین آب‌ها است و کمترین مشکل را دارد.

وی با اشاره به برخی مطالب غیر‌کارشناسی در زمینه وضعیت و کیفیت آب مشهد گفت: باید در ارائه اطلاعات به مردم صحت، صراحت و صداقت رعایت شود تا به اعتماد مردم لطمه‌ای وارد نشود و در عین حال در جهت ارتقای سیستم‌های خدمات دهی به مردم عمل شود.

وی ادامه داد: متاسفانه این اطلاعات غیر‌کارشناسانه باعث شده تامردم از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی استفاده کنند. این دستگاه‌ها کیفیت آب را کاهش داده و املاح مفید درون آب را می‌گیرد.وی تصریح کرد: دستگاه‌های تصفیه، آب را تبدیل به آب مقطر می‌کند و این آب برای سلامتی افراد ضرر دارد.

وی همچنین فلزات سنگین در آب مشهد را در حد استاندارد دانست و گفت: گچ موجود در آب مشهد سختی موقت آن بوده و با جوشاندن از بین می‌رود و اگر به صورت خام هم مصرف شود، برای سلامتی افراد ضرری ندارد.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز گفت: در حال حاضر تنها ۳۰درصد مشترکان این اداره در سطح شهر مشهد تحت‌پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

محمد پرورش افزود: در صورت تامین اعتبار، شبکه فاضلاب مشهد را در طول سه سال آینده می‌توانیم به بهره‌برداری برسانیم.

وی اظهار کرد: الان شبکه‌های فرعی فاضلاب باقیمانده در صورت تامین اعتبار، فاضلاب در مشهد ساماندهی می‌شود و از پساب آن برای کشاورزی استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه مشکلی برای تصفیه فاضلاب نداریم، گفت: امسال قراردادی معادل ۱۵۰میلیارد ریال برای ارتقای تصفیه‌خانه پرکندآباد منعقد شده است.