شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد‌: معاون وزیر صنایع و معادن از اجرای ۷‌هزار و ۲۰۰ طرح صنعتی و معدنی در کشور خبر داد و گفت‌: از این تعداد، ۳۶۰ طرح در استان فارس در حال اجرا است.

حسن شیخی نیا که برای شرکت در مراسم تجلیل از فعالان نمونه بخش صنعت و معدن استان فارس به شیراز سفر کرده بود، با اعلام این مطلب درباره طرح‌های آمایش صنعتی نیز گفت: از ۸۰۰ طرح صنعتی و معدنی ۶۶ طرح سهم استان فارس است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت و رشد استان فارس در حوزه صنعت و معدن‌، این استان را جزو ۱۰ استان برتر در حوزه صنایع و معادن عنوان کرد.

شیخی نیا بیان کرد: استان فارس در بخش صنعت و معدن طی چند سال گذشته رشد خوبی داشته و امیدواریم با هماهنگی بیشتر به توسعه لازم دست بیابد.

وی با اشاره به اینکه تقسیم استان فارس در حوزه صنعت و معدن به دو بخش قدیمی و جدید یکی از عوامل ایجاد فاصله بین این استان و سایر استان‌های پیشرفته صنعتی است، افزود: در عین حال با برنامه‌ریزی و همکاری‌های صورت گرفته واحدهای مناسب و پیشرفته‌ای در سطح استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و با همدلی، همفکری و تعامل می‌توان در این حوزه حرکت رو به جلو را ادامه داد تا زمینه صنعتی شدن هرچه بیشتر استان فارس فراهم شود.

معاون وزیر صنایع و معادن با اشاره به برخی نگرش‌های مسوولان در شیراز نسبت به حضور سرمایه‌گذار نیز بیان کرد: بر اساس آمار و اطلاعات، اشتیاق لازم در استان فارس برای سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه گذار وجود دارد که این خود، نشان از پویایی و زنده بودن صنعت این استان است؛ اما برای جلوگیری از برخی بوروکراسی‌ها در حوزه‌های مختلف اداری نیز اختیارات استان‌ها طی این مدت افزوده شده تا سرمایه‌گذاران در پروسه کمتر زمانی و اداری مراحل سرمایه گذاری خود را طی کنند.

محمدرضا رضازاده، استاندار فارس نیز در این مراسم بر لزوم ارائه امکانات در قدم اول به صنایع اولویت دار استان فارس تاکید کرد.

وی افزود: با اجرای طرح آمایش، صنایع اولویت‌دار در استان فارس مطرح شدند و این موقعیت فراهم شد که سرمایه‌گذاران به راحتی روش کار خود را انتخاب کنند و باید در ابتدای راه اعلام کرد که تسهیلات مالی در اختیار صنایعی قرار خواهد گرفت که اولویت داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به واحدها و تولیدکنندگان نیز بیان کرد: بانک‌ها باید منابع را جمع کرده و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و نباید خودشان وارد کارهای اقتصادی شوند و به عنوان یک رقیب در مقابل مردم و بنگاه‌های اقتصادی حرکت کنند.استاندار فارس با اشاره به وضعیت تولید و کالاهای تولید داخل نیز عنوان کرد: استقبال مردم از تولیدات داخل زمانی محقق می‌شود که جذابیت آن نوع جنس برای خریدار بیشتر باشد از این‌رو تولیدکنندگان باید در زمان تولید به این نکته نیز توجه کرده و کالایی را تولید کنند که برای مخاطب خود از جذابیت هر چه بیشتری برخوردار باشد.

رضازاده به حوزه‌های پژوهش در بخش صنعت نیز اشاره کرد و ادامه داد: بحث پژوهش نیز در صنعت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و چنانچه قرار باشد فاصله ایجاد شده بین صنعت و دانشگاه حذف شود باید بخش خصوصی پژوهش‌های مورد نیاز خود را به دانشگاه سفارش دهد تا جامعه به صورت علمی‌تر وارد حوزه صنعت شود.

وی با اشاره به نقدینگی به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده از سوی صنعتگران نیز افزود: برخلاف گفته‌های برخی از صنعتگران، نقدینگی مشکل اول صنعت نیست زیرا بارها پس از بررسی صنایع مشکل‌دار، مدیران خود صنایع نیز پذیرفتند که مشکل نقدینگی باعث اشکال در صنعت آنها شده، بلکه راهکارها و روش‌های دیگر را باید به عنوان راه حل مطرح کرد.