بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۸۰‌هزار هکتار از اراضی بیابانی استان خراسان جنوبی بیابان‌زدایی و تثبیت شده است، اظهار کرد: خراسان جنوبی نیم درصد بیابان‌های جهان را در خود جای داده است.

وی به وجود ۲۲ کانون بحرانی بیابان در استان اشاره کرد و گفت: شهرستان قائن با ۲۴۲‌هزار هکتار دارای بیشترین سطح و شهرستان سرایان با ۲۷‌هزار هکتار دارای کمترین سطح کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است.

حبیب‌الله شریفی نهال‌کاری ۱۲۵‌هزار هکتار، بذرکاری ۱۲‌هزار هکتار، مدیریت رواناب‌های سطحی ۸‌هزار هکتار، تهیه طرح‌های بیابان‌زدایی یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار هکتار، تهیه طرح مدیریت جنگل دست کاشت ۲۶‌هزار هکتار و ساخت بادشکن زنده و غیرزنده به طول ۵۷۱ کیلومتر را از جمله اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در سال گذشته در راستای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی افزود: بیابان‌زایی، تخریب سرزمین و خشکسالی موجب محرومیت انسان‌ها از غذا و آب، ابزار فعالیت‌های اقتصادی و حتی دسترسی به مسکن می‌شود و زمانی که تضمینی برای تامین آب و غذا وجود نداشته باشد، افراد به نقاط دیگر برای یافتن غذا و آب مهاجرت می‌کنند. شریفی اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی «حفظ زمین و آب، ضامن آینده مشترک ما» اعلام شده است.

وی ادامه داد: در واقع فرآیندهای بیابان‌زایی و تخریب سرزمین و دوره‌های طولانی خشکسالی به میزان زیادی بر معاش انسان‌ها تاثیر گذاشته و در موارد حاد حیات آنها را به خطر می‌اندازد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیابان‌زایی، نگرانی جهانی است، هر چند که وقوع آن محدود به یک سرزمین باشد، بیان کرد: در این ارتباط جامعه جهانی باید به آگاهی سیاسی جهانی و درک اهمیت اجتماعی و اقتصادی کشاورزی و منابع طبیعی دست یابد و از این رو لازم است مقابله با بیابان‌زایی را به عنوان نقطه ورود پرداختن به کاهش فقر و حفاظت اکوسیستم در نظر بگیریم.

شریفی با اشاره به اینکه همه ساله کشورهای متعهد، سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی و سایر ذی‌نفعان ضمن برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی با ارائه برنامه‌های مختلف و متنوع به گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی می‌پردازند، افزود: در خراسان جنوبی نیز امسال برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و میزگردهای تخصصی برگزار می‌شود و اجرای برنامه‌هایی با موضوع بیابان‌زایی و راه‌های مقابله با آن، چاپ مقالات در روزنامه‌ها، برگزاری تورهای میدانی با حضور کشاورزان و مشارکت آنها در بحث و مذاکرات تغییر اقلیم و خشکسالی و بازدید از مزارع زراعی ـ مرتعی که در آنها حفاظت آب و خاک و اگروفارستری به نمایش گذاشته می‌شود نیز از دیگر برنامه‌های روز جهانی بیابان‌زایی در استان است.

وی از برگزاری مسابقه بهترین متن و نقاشی، توزیع بذر برای کاشت در پر رفت و آمدترین خیابان‌های شهر، تهیه کلیپ‌های ویدئویی با عنوان بیابان‌زایی در استان و در کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه بیابان‌زایی و تغییر اقلیم و برگزاری همایش مقابله با بیابان‌زایی با حضور مسوولان استانی خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی در خصوص طرح‌های حوزه بیابان این اداره کل عنوان داشت: طرح نهال‌کاری، طرح جمع‌آوری بذر، طرح آبیاری سنواتی، طرح ساخت بادشکن، طرح مدیریت هزاب‌های فصلی و طرح تولید نهال ریشه‌ای از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در بخش بیابان می‌شود، اجرا کرد.