راه‌اندازی 10طرح سیمان و فولاد درخراسان رضوی

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: با تزریق ۳میلیارد دلار به اقتصاد خراسان رضوی، ۱۰طرح سیمان و فولاد در این استان اجرا می‌شود. رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: ۱۰طرح یاد شده در حال حاضر در دست اجرا است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

سید حسین احمدی سلیمانی افزود: با راه‌اندازی این طرح‌ها نیاز انرژی بخش صنعت و معدن استان ظرف ۵سال آتی به ۴برابر افزایش می‌یابد. وی با اشاره به ۲۶هزار و ۶۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در استان، گفت: در حال حاضر ۴هزار و ۷۰۰واحد صنعتی در خراسان رضوی فعال هستند. وی با بیان اینکه تغییر و تحولات نسبی در ساختار صنعتی استان تا اواخر دهه ۷۰ تدریجی بود، اضافه کرد: با حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع فلزات اساسی، صنایع معدنی، قطعه سازی، خودرو، فولادسازی، نساجی و غذایی، شتاب روز افزونی به ویژه در برنامه توسعه سوم در حوزه صنعت و معدن استان رخ داده است. وی یادآور شد: ۱۰درصد اشتغال صنعتی، ۵/۱۵درصد گواهینامه‌های کشف مواد معدنی صادره، ۱۳درصد ذخایر مکشوفه مواد معدنی و ۷درصد معادن جدید راه‌اندازی شده کشور در طول برنامه توسعه کشور متعلق به خراسان است. وی تصریح کرد: سیر سعودی سهم خدمات در اقتصاد استان که طی دهه گذشته بیش از ۶۰درصد بود، تقریبا تثبیت شده و از سوی دیگر با کاهش تدریجی سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در اقتصاد استان به واسطه خشکسالی‌های ۲۰ ساله اخیر، بخش صنعت و معدن تا اواخر برنامه چهارم توسعه به دومین بخش اقتصادی استان تبدیل می‌شود.

احمدی سلیمانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و اشتغال استان‌ به ویژه از سال ۸۰ به بعد دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی و منطقه‌ای شده، گفت:‌ساختار و ترکیب صنعتی استان به سوی صنایع واسطه‌ای و دانش و فن‌آوری با ارزش افزوده بالاتر در حال دگرگونی است. وی با بیان اینکه خراسان سومین اشتغال صنعتی پس از تهران و اصفهان را دارا است، تاکید کرد سهم اشتغال صنعتی خراسان رضوی در پایان برنامه توسعه سوم ۸/۲۸درصد بود که اکنون به ۶/۳۱درصد رسیده است.

وی همچنین به برنامه توسعه استان در حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت تولید سیمان از ۵/۱میلیون به ۹ میلیون تن در پایان برنامه چهارم توسعه، ظرفیت خودروسازی از ۳۷هزار دستگاه در سال ۸۵ به ۱۲۰هزار تا پایان برنامه چهارم، توسعه فولادسازی از ۶۵۰هزار تن به ۶میلیون تن در پایان برنامه چهارم از جمله این برنامه‌ها است.