سهم فرآورده‌های لبنی در سبد غذایی ایرانی‌ها ۱۰درصد است که در مقایسه با مصرف‌ ‌سرانه جهانی اختلاف زیادی دارد. از دهه ۱۹۳۰شیر و فرآورده‌های آن در بسیاری از کشورهای صنعتی به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای برنامه کمک‌های غذایی برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای خانوار در نظر گرفته شده است. براساس آمارهای جهانی سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشورهای آسیایی در پایین‌ترین سطح قرار دارد. از سوی دیگر تثبیت قیمت محصولات لبنی، واحدهای تولید این محصولات را با مشکل مواجه ساخته است؛ به گونه‌ای که تولید‌کنندگان می‌گویند قیمت فرآورده‌های لبنی تابع افزایش قیمت شیرخام، دستمزدها، هزینه‌ بسته‌بندی و سایر عوامل جانبی است و در حالی‌که ۱۵ تا ۲۵درصد حاشیه سود برای این محصول در نظر گرفته شده است؛ اما تولید‌کنندگان از حاشیه سود کمتری برخوردارند.

رضا سلطانعلی، مدیر‌عامل شرکت تولید فرآورده‌های لبنی «افتخار گلستان» می‌گوید: اگر این روند ادامه یابد واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی به سمت تعطیلی خواهند رفت. وی که به عنوان کارآفرین‌ برتر استان گلستان انتخاب شده است، معتقد است اگر این مشکلات برطرف شود امکان اشتغال‌زایی این صنعت با توجه به بازارهای صادراتی بسیار زیاد است.

این کارآفرین در مورد ویژگی تولید محصولات به خبرنگار ما گفت: مهم‌ترین ویژگی تولید در شرکت افتخار گلستان استفاده از تکنولوژی روز دنیا است که با مدرن‌ترین دستگاه‌ها تولید صورت می‌گیرد. روزانه ۳۰تن پنیر در این کارخانه تولید می‌شود و در ۱۰روز آینده تولید ماست نیز در این واحد آغاز می‌شود.

وی افزود: طرح توسعه شرکت نیز که به بسته‌بندی پنیر اختصاص دارد از محل تسهیلات بنگاه‌های زود بازده آغاز شده که در این طرح ۵۰درصد پنیر تولیدی در بسته‌بندی‌های جدید به بازار عرضه می‌شود.

سلطانعلی با بیان اینکه در حال حاضر پنیر تولیدی شرکت به ترکمنستان و عراق صادر می‌شود، افزود:‌در حال عقد قرارداد جدیدی با عراق برای صدور ماست هستیم. وی در ارزیابی خود از تاثیر تسهیلات بنگاه‌های زود‌بازده بر تولید و اشتغال، آن را مثبت دانست و گفت: معتقدم باید با نظارت بیشتری تسهیلات را پرداخت کرد تا در طرح‌های مورد نظر مصرف شود، همچنین تامین سرمایه در گردش واحدها از محل این منابع از دیگر ویژگی‌های طرح بنگاه‌های زودبازده است.

وی در عین حال گفت: باید نرخ این تسهیلات کاهش یابد تا مشکلات تولیدکنندگان کمتر شود. سلطانعلی با بیان اینکه مشکلات بر سر راه تولید در کشور بسیار زیاد است، مسائل کارگری را یکی از این مشکلات دانست و گفت: مثلا نرخ بیمه یکی از مشکلات کارفرمایان برای جذب نیرو است اگر این نرخ کاهش یابد، شاهد افزایش جذب نیرو خواهیم بود.

البته طرح وزارت کار درخصوص پرداخت بخشی از حق بیمه به واحدهای مشمول، این مشکلات را کمتر کرده است و در حال حاضر اگر نیرو از کاریابی‌ها جذب شود، کارفرما فقط ۱۰‌درصد حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کند.

وی یکی از معضلات جدی واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی‌ را تثبیت قیمت‌ها دانست و گفت: این در حالی است که قیمت شیر‌خام، مواد اولیه بسته‌‌بندی، آب، برق، دستمزدها و ... افزایش یافته، نرخ محصولات تثبیت شده و اگر این روند ادامه یابد، شاهد تعطیلی خواهیم بود؛ در حالی که اگر از این صنعت حمایت شود با توجه به زمینه صادرات، اشتغال فراوانی را می‌توان ایجاد کرد.