سالانه 30درصد از آب شرب زنجان به هدر می‌رود

زنجان- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: به دلیل فرسودگی شبکه و تاسیسات آبرسانی، سالانه ۳۰درصد از آب شرب استان زنجان به هدر می‌رود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اعلام این مطلب افزود: خسارت ناشی از پرت آب شرب زنجان سالانه ۶۰۰میلیارد ریال برآورد می‌شود و این در حالی است که برای ترمیم و بازسازی شبکه فرسوده به ۱۶۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حسینی‌راد گفت: از یک‌هزار و ۳۰۰کیلومتر شبکه لوله‌کشی آب شرب استان زنجان بیش از ۴۴درصد فرسوده بوده و باید هر چه زودتر برای رفع این معضل چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: براساس برنامه چهارم توسعه کشور، برای اصلاح و جلوگیری از هدررفتن آب شرب شهر باید ۶۰۰کیلومتر در سطح شهر حفاری شود.

حسینی‌راد افزود: برای اجرای طرح فاضلاب شهری زنجان نیز نیاز به ۴۶۰کیلومتر شبکه‌گذاری برای جمعیتی حدود ۴۰۰هزار نفر است که از این میزان تاکنون در فاز اول ۵۳کیلومتر برای استفاده ۱۲۵هزار جمعیت شبکه‌گذاری شده است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. وی همچنین به ۴هزار انشعاب فاضلاب شهری آماده نصب اشاره کرد و گفت: تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ انشعاب به طرح فاضلاب شهری متصل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در سال‌جاری ۱۱۰میلیارد ریال اعتبار عمرانی از محل منابع دولتی به این شرکت اختصاص یافته است که از آن ۶۰میلیارد ریال برای اجرای طرح آب و فاضلاب شهری زنجان هزینه می‌شود.

حسینی‌راد اجرای طرح فاضلاب شهری را در کاهش آلودگی‌های منابع آبی بسیار مهم دانست و گفت: تاکنون برای اجرای طرح فاضلاب شهری زنجان بیش از ۲۰۰میلیارد ریال هزینه شده است.

وی به ظرفیت تولید آب از ۱۰۲حلقه چاه آب موجود در استان با بیش از ۷۷میلیون مترمکعب در سال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۵میلیون مترمکعب آب از آنها مورد بهره‌برداری قرار می‌‌گیرد.