ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: مرکز پژوهش‌های منطقه شمال کشور با صرف ۱۵۰میلیون تومان اعتبار تا هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد. رحمت عباس‌‌نژاد، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اعلام این خبر افزود: راه‌اندازی این مرکز از مصوبات هیات دولت در سفر به مازندران بوده است که با هدف ایجاد فضای همکاری متقابل کشورهای حاشیه دریای خزر انجام گرفته است و تا هفته آینده در رامسر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه درباره روند اجرای مصوبات هیات دولت در بخش گردشگری گفت: از ۱۳ مصوبه هیات دولت، ۳مصوبه به طور کامل اجرا، ۹مصوبه در دست اقدام و یک مصوبه نیز در حال پی‌گیری است.

عباس‌نژاد، سه مصوبه اجرا شده را شامل آزادسازی حریم تاریخی فرح‌‌آباد ساری و گوهرتپه رستم کلا در شهرستان بهشهر، افتتاح دبیرخانه مطالعات باستان‌شناسی دریای خزر در استان در خانه نظری به عنوان محل دائمی دبیرخانه و استفاده از حداکثر ۱۰درصد از کل قطعات ۱۰ هکتاری به منظور ایجاد تاسیسات گردشگری توسط بخش غیردولتی با حداکثر ۲۰درصد سطح اشغال برای هر قطعه به طور کامل انجام و آماده سرمایه‌گذاری دانست.

وی درباره مصوبه ساخت ۵۰ مجموعه کوچک رفاهی نیز گفت: ۱۲ مورد سرویس بهداشتی آماده تحویل، ۷ مورد در حال ساخت و ۵ مورد نیز به صورت پیش ساخته توسط شرکت توسعه گردشگری در دست پی‌گیری است. در خصوص ۲۶ مورد دیگر نیز در صورت موافقت منابع طبیعی و تحویل زمین به شرکت توسعه گردشگری در مکان‌های مشخص شده، اقدام خواهد شد.

عباس نژاد یادآور شد: ۱۷ سرویس بهداشتی خارج از مصوبه نیز آماده شده و تحویل شورای محل، شهرداری‌ها یا بخش‌خصوصی شده است، که به زودی بعد از رفع نقص به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره ساخت ۳۰ مجموعه خدماتی رفاهی بین راهی از طریق شرکت توسعه گردشگری نیز تصریح کرد: ۴ مورد توسط بخش‌خصوصی در حال ساخت است، موافقت اصولی ۱۴ طرح از سوی اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان و ۳طرح برای شرکت توسعه گردشگری صادر شده است و ۳ مورد نیز در مرحله صدور موافقت اصولی قرار دارد. در ۶ مورد باقی مانده نیز به محض تحویل زمین از سوی منابع طبیعی موافقت اصولی احداث مجتمع صادر خواهد شد.

وی همچنین در خصوص ۶۰ منطقه نمونه گردشگری با تقسیم‌بندی ۲۵ منطقه جنگلی، ۱۵ منطقه ساحلی و ۲۰ منطقه طبیعی، تاریخی گفت: ۱۸ مورد از پارک‌های جنگلی استان که در زمره مناطق گردشگری است، در حال بهره‌برداری می‌باشد و سرمایه‌گذاران اعم از بخش‌خصوصی و شهرداری‌ها در حال توسعه خدمات و زیرساخت‌های لازم هستند. برای ۷ منطقه دیگر تفاهم‌نامه‌ای در ارتباط با نحوه چگونگی واگذاری مناطق مورد نظر بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منابع طبیعی و محیط زیست منعقد خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی استان افزود: به منظور مرمت و احیای آثار به جا مانده از بناهای تاریخی دوره صفوی و باغ‌های مربوط به این دوره با مشارکت استانداری مازندران که طرح‌هایی مانند مسجد فرح‌آباد ساری، چشمه عمارت، عباس‌آباد و باغ شهرداری بهشهر را شامل می‌شود، ۱۰میلیارد ریال مصوب شده که از این سقف اعتبار ۴هزار و ۴۰۰میلیون ریال اختصاص و هزینه شده است و ۵هزار و ۶۰۰میلیون ریال نیز برای اتمام طرح‌های یاد شده در ردیف اعتباری سال آینده در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول با اشاره به اجرای ۱۲۰ طرح دریا در تابستان سال‌جاری گفت: به منظور اجرای مصوبه مربوطه به طرح سالم‌سازی دریا ۶هزار و ۴۰۰میلیون ریال اعتبار هزینه شد. وی یادآور شد: برنامه‌هایی در خصوص ایجاد طرح‌های سالم‌سازی دریا به صورت مکانیزه با عنوان طرح حجاب در دست پی‌گیری است که در صورت تامین اعتبار، تابستان آینده شاهد اتفاقی نو در نوار ساحلی استان خواهیم بود.

وی در خاتمه یادآور شد: برای انجام طرح‌ مطالعاتی ایجاد شهرک الکترونیک رامسر که از دیگر مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در مازندران است، پیش‌بینی شده است که برای اجرا، ۱۴۰۰میلیون ریال اعتبار نیاز است که در صورت اختصاص یافتن در مدت دو ماه، این طرح مطالعاتی آماده بهره‌برداری خواهد بود.