40درصد از فرآورده‌های شیلاتی فرآوری می‌شوند

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: تا پایان برنامه چهارم توسعه ۴۰درصد از فرآورده‌های شیلاتی به جای عرضه زنده و سنتی به صورت فرآوری شده و در تمام فصول وارد بازار می‌شود و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. حسن حبیب‌نژاد، مدیرکل شیلات استان مازندران در مراسم افتتاحیه جشنواره طبخ غذاهای دریایی در پارک قائم شهرستان ساری که با حضور استاندار، معاونت برنامه‌ریزی شیلات کشور، فرماندار و مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد، با اعلام مطلب فوق افزود: سرانه مصرف ماهی در جهان ۴/۱۶ کیلوگرم، در کشور ما ۷/۷ کیلوگرم و در استان مازندران ۱۲ کیلوگرم است.

وی افزود: برای رساندن سرانه مصرف در استان و در کشور به استاندارد جهانی، استان مازندران با وجود مزیت‌هایی از قبیل دریای خزر، تعداد رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها در زمینه فعالیت‌های شیلاتی از ظرفیت‌های قابل قبول و برتری‌های خاصی برخوردار است که با توجه به اقلیم مناسب و خوب استان به راحتی به نتیجه خواهیم رسید.

وی یکی از این موارد را اجرای طرح جامع آبزی پروری دانست که از سال ۸۵ در استان شروع شده است.

وی تصریح کرد: براساس قانون برنامه چهارم توسعه باید در سال‌جاری ۳۰هزار تن ماهیان پرورشی تولید شوند که با اجرای طرح آبزی پروری، این میزان به ۳۷هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

مدیرکل شیلات استان مازندران تعداد واحدهای آبزی‌پروری در حال ساخت را ۵۰ واحد اعلام کرد و افزود: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها شاهد افزایش تولید خواهیم بود. در نتیجه باید افزایش مصرف را نیز ایجاد کنیم تا تولید به مخاطره تبدیل نشود و توازن بین تولید و مصرف ایجاد شود. وی تصریح کرد: همچنین در برنامه چهارم توسعه مقرر شده است ۴۰درصد از فرآورده‌های شیلاتی را به جای عرضه زنده و سنتی به صورت فرآوری شده و در تمام فصول وارد بازار کنیم و در اختیار مردم قرار بدهیم.

حبیب‌‌نژاد گفت: در عرضه جدید باید طبخ ماهی را به عنوان یک غذای سالم به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم که برگزاری چنین جشنواره‌هایی با اهداف افزایش سطح سلامت جامعه، ‌آموزش تنوع طبخ آبزیان و معرفی محصولات جدید فرآوری شده می‌تواند ما را در این راه یاری کند.

ابوطالب شفقت، استاندار مازندران نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه در زمینه آبزی‌پروری از برنامه پیش‌بینی شده جلو افتاده‌ایم، یادآور شد: اما هنوز ده‌ها رودخانه استان برای پرورش ماهی سردابی شناسایی نشده‌اند، در بخش دریا نیز هنوز کاری برای پرورش ماهی صورت نگرفته‌ است، همچنین ۵۰درصد از آب‌بندان‌های استان نیز هنوز بهره‌برداری نشده‌اند. وی افزود: تمام این موارد اعلام می‌کند که مازندران با توجه به اینکه در زمینه آبزی‌پروری در حال حاضر رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، می‌تواند در صورت حمایت و نگاه مثبت مدیران و استقبال بخش‌خصوصی شتاب تولید در این زمینه را در سه سال آینده بیشتر نیز بکند که در این صورت با تولید بیشتر و بالا بردن مصرف می‌توانیم قیمت تمام شده تولید را نیز کاهش بدهیم.

علی تیموری، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه آبزیان شیلات کشور نیز در این مراسم گفت: در دنیا و کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته، مصرف سرانه آبزیان بیش از ۲۳ الی ۲۴کیلوگرم است که باعث پیشرفت‌های زیادی در کسب مدارج علمی و پیشرفت‌های الکترونیکی و دانش فنی شده است، ما نیز باید در جهت آموزش و بالا بردن سرانه مصرف ماهی از مدارس ابتدایی و راهنمایی شروع کنیم. تهیه و توزیع بروشورهای مختلف در سطح مدارس، رفتارهای تبلیغی جدید توسط صداوسیما، شیلات، سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها برای معرفی به مردم و خصوصا مدارس باید گسترده‌تر شود.

وی با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه از میزان ۲۹کیلوگرم پروتئین حیوانی پیش‌بینی شده برای هر فرد، ۵/۴کیلوگرم آن باید از پروتئین آبزیان باشد، افزود: با پیشرفت حاصل شده در پایان سال ۸۵ به میزان ۶/۳کیلوگرم مصرف آبزی رسیده‌ایم که امیدواریم این سرانه مصرف تا پایان سال ۸۸ به حدود ۱۰کیلوگرم پیش‌بینی شده برسد. وی یادآور شد: آنچه طی سه سال گذشته در بخش آبزیان اتفاق افتاده است، بی‌سابقه بوده؛ به طوری که از سال ۷۸ تا ۸۲مصرف سرانه آبزیان در کشور بین ۵ تا ۶کیلوگرم برای هر فرد بوده است و در حال حاضر این مصرف به ۷/۷کیلوگرم رسیده که عملکرد جلوتر از برنامه را نشان می‌دهد.

تیموری در خاتمه از تشکیل شورای سلامت در کشور برای تامین و نظارت بر کیفیت موادغذایی خبر داد و افزود: سازمان شیلات کشور برنامه‌های علمی و عملی متعددی را در سطح استان‌های مختلف به اجرا درخواهد آورد؛ خصوصا در شهرهای ساحلی تصمیم بر این است که با عرضه بهداشتی و برگزاری جشنواره‌های مختلف و عرضه محصولات شیلاتی فرآوری شده، انواع روش‌های متنوع استفاده از آبزیان را آموزش دهد و سرانه مصرف را بالا ببرد.

وی استان‌های مختلف کشور را از نظر سرانه مصرف به ۴گروه تقسیم کرد و افزود: استان‌های شمالی که نسبت به برنامه دوم و سوم، مصرف سرانه قابل قبولی را به میزان ۱۲درصد دارند، استان‌های غیرساحلی مانند تهران و اصفهان که در ۲ تا ۴سال گذشته مصرف سرانه آنها از ۵کیلوگرم به ۶ الی ۷کیلوگرم رسیده است، استان‌های خراسان، آذربایجان شرقی و غربی که مصرف سرانه آنها به ۵کیلوگرم رسیده است و استان‌های سمنان و کرمان که این میزان به ۲ تا ۳کیلوگرم می‌رسد این چهار گروه هستند.

رضوانعلی فتحی، رییس اداره هماهنگی شهرستان‌های اداره کل شیلات استان و دبیر ستاد جشنواره طبخ و عرضه آبزیان پرورشی شیلات استان نیز اعلام کرد: در اولین جشنواره طبخ و عرضه آبزیان، تعداد ۳۰غرفه در زمینه عرضه زنده محصولات فرآوری شده شیلاتی و طبخ ماهی و میگو در مدل‌های مختلف غذایی حضور یافتند.