ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل شیلات مازندران مصرف سرانه ماهی برای هر شهروند در این استان را در سال ۱۲کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این مقدار تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی باید برای همه شهروندان ایران به بیش از ۳۰/۱۴ کیلوگرم برسد. حسن حبیب‌نژاد مقدار مصرف سرانه ماهی در جهان را به طور متوسط ۱۴کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این در حالی است که هم‌اکنون در کشورمان مصرف سرانه سالانه ۷/۷کیلوگرم است.

وی در مورد طرح آبزی پروری (ماهی) گفت: امسال طرح جامع و فوق‌العاده‌ای به‌نام آبزی پروری در استان به اجرا در آمده است که براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری براساس این طرح ۳۷هزار و ۵۰۰تن ماهی استحصال شود.

حبیب‌نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳هزار هکتار از آب‌بندان‌های این خطه به پرورش ماهی اختصاص دارد که ۱۵۳هکتار از آب‌بندان‌ها برای افزایش تولید از امکانات بیشتر از جمله برق برخوردار شده‌اند.

وی زمینه آبزی پروری در استان را بسیار مستعد دانست و افزود: اکنون ۲۲ مزرعه پرورش ماهی در مازندران وجود دارد.

حبیب‌نژاد افزود: در هفت ماه اول امسال ۲۰۴فقره مجوز جدید آبزی‌پروری برای متقاضیان پرورش ماهی توسط این اداره کل صادر شد و هم اکنون ۵۰ واحد پرورش ماهی به صورت متمرکز در این دیار در حال ساخت است.

مدیرکل شیلات مازندران گفت: ضمن افزایش تولید آبزیان، باید به ترویج فرهنگ مصرف آبزیان در جامعه نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: به این منظور اولین جشنواره طبخ و عرضه آبزیان اداره کل شیلات مازندران روزهای بیست‌و‌سوم و بیست و چهارم آبان‌ماه سال‌جاری در ساری برگزار می‌شود.

حبیب‌نژاد هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ مصرف آبزیان، افزایش سطح سلامت جامعه و معرفی ارزش‌های غذایی فراوان ماهی به همراه معرفی تنوع بسیار زیاد در طبخ غذاهای مطبوع، سالم و خوشمزه با انواع ماهی عنوان کرد. وی اضافه کرد: در جوار این جشنواره نمایشگاهی از فرآورده‌های شیلاتی برای بازدید علاقمندان ایجاد خواهد شد و همچنین جشنواره طبخ و عرضه آبزیان در دی ماه در بابل و در اسفند ماه امسال در تنکابن برگزار می‌شود.

حبیب‌نژاد درباره ساخت مجتمع‌های پرورش ماهیان خاویاری گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در ساری و یک مجتمع پرورش ماهی خاویاری به ظرفیت ۵۰۰تن در جوار بندر امیرآباد بهشهر در حال ساخت است.

مدیرکل شیلات مازندران زمان بهره‌برداری از این مجتمع‌ها را حداکثر دو سال دیگر اعلام کرد. وی در خصوص صید و صیادی اظهار کرد: صید ماهیان استخوانی از نوزدهم مهرماه سال‌جاری از دریای خزر آغاز شده و تاکنون ۴۱درصد در زمینه صید ماهیان سفید نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حاصل شده است. حبیب‌نژاد بیان کرد: متاسفانه در زمینه صید ماهیان کفال از دریای خزر با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم و علت اصلی آن مشکلات موجود در تکثیر مصنوعی این نوع ماهی بوده است. وی به کاهش صید ماهی کیلکا در دریای خزر اشاره کرد و گفت: مهمترین چالش که اداره کل شیلات استان با آن مواجه است، وجود جانوران شانه دار در دریای خزر است که باعث نابودی ماهیان کیلکا می‌شوند.